Voi hyvin

Lempeä jumppaliike aamuun


Yksikin jumppaliike aamulla virkistää. Aikaa tarvitset vain muutaman minuutin. Muista olla armollinen kehollesi.
Kuvat Paavo Martikainen

Aamulla liikkuminen ja venyttely on syytä aloittaa varovaisesti, sillä keho on yön jäljiltä jäykkä. Vetreytä niveliä: pyörittele hartioita, nilkkoja ja ranteita. Pyörittele myös myös ranteita, sormia, olkapäitä, nilkkoja, polvia. Pyörittely lisää nivelten aineenvaihduntaa ja poistaa jännityksiä kehosta.

Yksi tapa herätellä vartaloa ja mieltä aamulla on selän rullaus. Seiso lantion levyisessa haara-asennossa ja rullaa hyvin, hyvin hitaasti ylävartaloa nikama nikamalta alaspäin selkä pyöreänä. Pidä syvät vatsalihakset jännittyneinä. Laskeudu alas juuri niin hitaasti kuin tuntuu hyvältä. Voit käyttää tähän vaikka 10 hidasta hengitystä, jos se tuntuu tarpeelliselta. Palaa alhaalta ylös samalla tavoin.

Vartalonkierto lattialla

  1. Asetu selinmakuulle. Jätä toinen jalka suoraksi lattialle, nosta toinen jalka koukussa vastapuolelle suoran jalan yli.
  2. Käännä yläkeho vastakkaiseen suuntaan. Ojenna käsi pitkälle sivulle. Voit myös tuoda toisen käden koukkupolven päälle.
  3. Rentouta keho. Pysy asennossa minuutin ajan. Tee sama liike toiselle puolelle.

Liike venyttää rintaa ja pakaraa sekä rentouttaa kehoa ja antaa selkärangalle mukavan kierron. 

Julkaistu: 12.12.2013