Terve.fi

12 luonnollista keinoa ehkäistä flunssaa

12 luonnollista keinoa ehkäistä flunssaa
Tavalliseen viruksen aiheuttamaan flunssaan ei valitettavasti ole olemassa lääkettä, joka torjuisi flunssan ennakkoon tai suoranaisesti parantaisi oireiden jo iskettyä.
Teksti
Julkaistu: 22.11.2013

Tavalliseen viruksen aiheuttamaan flunssaan ei valitettavasti ole olemassa lääkettä, joka torjuisi flunssan ennakkoon tai suoranaisesti parantaisi oireiden jo iskettyä. Flunssaan ei ole olemassa ennaltaehkäisevää rokotetta kuten influenssaan, koska flunssaa voi aiheuttaa yli 200 erilaista virusta. Apteekista saatavat flunssalääkkeet lähinnä lievittävät jo olemassa olevia flunssan oireita, laskevat kuumetta ja lievittävät kipua, mutta eivät vaikuta itse taudinaiheuttajaan. Vastustuskykyä voi kuitenkin tukea terveillä valinnoilla ja pöpöjä yrittää välttää ainakin jossain määrin.

1. Pese käsiäsi!

Useimmat flunssavirukset leviävät kosketustartuntana ihmisestä toiseen. Niistäessä paperiin siirtyy eritettä edelleen helposti käsien kautta ovenkahvaan, puhelimeen ja tietokoneen näppäimistöön. Jotkut virukset voivat elää pitkiäkin aikoja esineiden pinnalla tartuttaen samalla seuraavan, joka esinettä koskettaa. Kädet kannattaa siis pestä usein ja huolella! Mikäli vesipiste ei ole lähellä, voit käyttää desinfioivaa käsihuuhdetta.

2. Karta aivastelijoita!

Säilytä ainakin metrin väli aivastelijoihin ja yskijöihin, sillä virukset leviävät erittäin otollisesti pärskeiden mukana. Vältä myös väkijoukoissa kulkemista pahimpaan flunssa-aikaan. Kättelyn sijasta leveä hymy riittää tervehdykseksi estäen pöpöjen vaihdon käsien välityksellä.

3. Vältä kasvojesi koskettamista.

Flunssavirukset pääsevät elimistöösi silmiesi, nenäsi ja suusi kautta. Vältä siis siirtämästä pöpöjä pesemättömistä käsistäsi suoraan kasvoillesi.

4. Juo riittävästi!

Riittävä nesteensaanti takaa kuona-aineiden kulkeutumisen pois elimistöstä. Terveen aikuisen normaali nestetarve on 2-3 litraa päivässä.

5. Raitis ilma virkistää.

Raikasta ilmaa kannattaa haukata ulkosalla, sillä se virkistää. Etenkin talvella huoneilma voi myös olla kuiva. Kuivat limakalvot taas ovat alttiimpia mikrobitartunnoille.

6. Muista säännöllinen liikunta!

Säännöllinen liikunta vaikuttaa positiivisesti immuunipuolustukseemme. Lisäksi mieliala kohenee!

7. Syö ruokaa monipuolisesti!

Kaikki mikä parantaa yleiskuntoa, vaikuttaa positiivisesti vastustuskykyyn. Jos esimerkiksi kasvikset jäävät vähemmälle talviaikaan, voit tukea ruokavaliotasi vitamiinikuurilla.

8. Kannattaako vitamiinilisä?

Suurten C-vitamiiniannosten (1-2 g) hyödyllisyydestä flunssan hoidossa on osittain ristiriitaisia tutkimustuloksia. C-vitamiinin ei ole niinkään todettu estävän flunssaa, vaan sen sijaan todettu vähentävän flunssan kestoa ja lievittävän oireita. C-vitamiini on todettu turvalliseksi saantisuositusta isoimmillakin annoksilla lyhytaikaisessa käytössä, joten muutaman päivän kuurina, heti ensioireiden ilmestyessä, sitä voi kokeilla. Aina vaan parempi, jos sen tankkaa elimistöön marja- ja hedelmäpommeista. Myös sinkkilisän käytöstä flunssaa vastaan on joitain tutkimuksia, mutta riittävää lääketieteellistä näyttöä ei ole.

9. Toimivatko rohdokset?

Tunnetuin flunssarohto on auringonhattu-uute (Echinacea), jonka tehosta vastustuskyvyn lisäämiseen ei kuitenkaan ole olemassa kunnon tutkimuksia. Lyhyinä kuureina, korkeintaan kahdeksan viikon ajan, sitä voi kokeilla. Valkosipulia on perinteisesti suositeltu flunssan ehkäisyyn ja oireiden lievitykseen. Jälleen valkosipulinkin kohdalla on todettava, ettei tutkimustietoa ole riittävästi, joten lääketieteellistä näyttöä asiasta, monien muiden luontaistuotteiden tavoin, ei riittävästi ole.

10. Unohda tupakointi!

Tupakoijien vastustuskyky on useimmiten heikompi kuin tupakoimattomilla. Myös passiivinen tupakointi vaikuttaa vastustuskykyyn epäsuotuisasti.

11. Runsas alkoholin käyttö vaikuttaa heikentävästi vastustuskykyyn.

Paras on pysyä kohtuukäytön rajoissa, jolloin korkeintaan 1-2 annosta päivässä riittää.

12. Huolehdi riittävästä levosta ja muista myös rentoutua!

Jatkuva stressi heikentää vastustuskykyä, joten pyri tietoisesti vähentämään taakkaasi ja ota vuorokaudesta aikaa myös rentoutumiselle. Muista myös riittävän pitkät, noin kahdeksan tunnin yöunet! Usein jo kunnon lepo flunssan ensioireiden tuntuessa saattaa auttaa.

Lähde:

WebMD

Kommentoi »