Kylmä suihku kannattaa - 7 terveyshyötyä

Lämmin, rentouttava suihku pitkän ja raskaan päivän jälkeen on asia, josta moni haaveilee. Lämmin suihku onkin hyvä vaihtoehto silloin, jos lihakset ovat jumissa tai ahdistus vaivaa, mutta myös kylmällä suihkulla on omat hyvät puolensa.

Medical Daily -sivusto listasi nämä seitsemän kylmän suihkun terveyshyötyä.

1. Valppaus lisääntyy

Kylmän suihkun aiheuttama sokki saa aikaan hengitysreaktion, jonka myötä hapenottokyky kasvaa. Tällöin syke nousee, ja veri alkaa kulkea paremmin koko kehon läpi. Näin saat reippaan annoksen luonnollista energiaa.

2. Hiukset ja iho kaunistuvat

Kylmä suihku on yksi luonnollisimmasta tavoista huolehtia hiusten ja ihon kauneudesta. Kuuma vesi kuivattaa ihoa, mutta kylmä vesi auttaa sulkemaan ihohuokosia ja hiusten pintakerroksia, mikä estää niitä tukkeutumasta. Kylmä vesi myös ehkäisee lian joutumista ihon ja hiusten huokosiin.

3. Verenkierto ja vastustuskyky paranevat

Kylmä vesi parantaa verenkiertoa saamalla veren ympäröimään sisäelimiä, mikä taas auttaa taistelemaan joitakin iho- ja sydänongelmia vastaan. Kylmän veden osuessa kehoon verenkierto paranee ja saa valtimot pumppaamaan tehokkaammin verta, jolloin sydämen kokonaisterveys paranee. Kylmä vesi voi myös alentaa verenpainetta, puhdistaa tukkeutuneita valtimoita ja tehostaa vastustuskykyä.

Lue lisää aiheesta: Nämä 8 superruokaa parantavat vastustuskykyäsi

4. Auttaa laihtumaan

Kylmät suihkut tehostavat laihtumista yllättävällä tavalla. Ihmiskehossa on kahta erilaista rasvakudosta: valkoista ja ruskeaa. Valkoista rasvaa kertyy, kun ihminen syö enemmän kaloreita kuin kuluttaa. Tämä rasva kerääntyy vyötärölle, alaselkään, niskaan ja reisiin, ja siitä on hyvin vaikea päästä eroon.

Ruskea rasva taas on hyvää rasvaa, joka synnyttää kehoomme lämpöä ja pitää meidät lämpimänä. Ruskea rasva aktivoituu, kun kehomme altistuu kylmälle. Niinpä kylmä suihku edistää ruskean rasvan toimintaa.

5. Hoitaa kipeitä lihaksia

Nopea kylmä suihku salilla käynnin jälkeen ehkäisee ja lievittää lihaskipuja.

6. Lievittää stressiä

Kylmään suihkuun tai veteen hyppääminen auttaa vahvistamaan stressinsietokykyä.

7. Helpottaa masennusta

Kylmien suihkujen on osoitettu lievittävän masennuksen oireita iholla olevien kylmäreseptoreiden ansiosta. Nämä reseptorit lähettävät runsaasti sähköisiä impulsseja aivoihin, mikä saa aikaan masennusta helpottavan reaktion. Samalla myös mieliala paranee.

Lähde:

Medical Daily

Lue lisää:

Kylmällä vedellä kiiltoa hiuksiin

4 kommenttia

Kommentoi

Löydä lisätietoa hakusanalla

Mitä seuraavaksi?

Verkkovastaanotto

Kysy lääkärin mielipidettä kätevällä etävastaanotolla. Mikäli et tarvitse vastausta heti, lähetä kysymys jollekin kymmenistä Terve.fi:n asiantuntijoista.

Varaa aika lääkärille

Varaa aika lääkärin tai muun terveydenhuollon ammattilaisen vastaanotolle:


Kommentit

Vierailija (ei varmistettu)
hölynpölyä,eteläisellä puoliskolla doc saoo ei suihkuu tuntiin ja kylmää suihkua,uskokaan nyt pannuhuonetta ja ihohuokosia.
Vierailija (ei varmistettu)
hölynpölyä,eteläisellä puoliskolla doc saoo ei suihkuu tuntiin ja kylmää suihkua,uskokaan nyt pannuhuonetta ja ihohuokosia.
Vierailija (ei varmistettu)
Tämä artikkeli pitää täysin paikkansa, kokeiltu on käytännössä
Vierailija (ei varmistettu)
Käyn usein uimahallissa, vaikutukset samansuuntaiset varmaan (kun pulahdan viileään veteen)? Tietysti voin käydä kylmässä suihkussa siellä myös. Kohtuullinen saunominen ja välillä altaassa käynti alentanevat myös verenpainetta.

Lisää uusi kommentti

Lähettämällä tämän lomakkeen hyväksyt Mollomin tietosuojalausekkeen.