Uusi älypalvelu tuo turvaa kotona asuvalle vanhukselle

KAUPALLINEN YHTEISTYÖ:
Vivago
Lähes satavuotiaan Ailin painajainen tapahtui, kun hän kaatui kotonaan eikä päässyt ylös. Hän odotti useita tunteja yksin ennen kuin sai apua. Nyt Ailin turvana on Vivago-turvapuhelin, joka hälyttää apua tarpeen vaatiessa.

Vähäpätöiseltä vaikuttava horjahdus voi olla vanhukselle kohtalokas. Näin kävi 99-vuotiaalle Ailille. Omassa kodissaan asuva Aili kaatui aamuyöllä, eivätkä hänen voimansa riittäneet ylös nousemiseen omin avuin. Hän odotti yksin useamman tunnin vasta aamulla kierrokselle tulevaa kotihoidon hoitajaa.

– Hänet löydettiin vasta muutaman tunnin päästä, kertoo Ailin omainen Erja-Liisa Lähde.

Ailin kokemus on todellisuutta vanhuksille ja heidän hyvinvoinnistaan huolehtiville läheisille. Tilanne on Suomessa yleinen, sillä väestö ikääntyy ja moni vanhus haluaa asua kotona mahdollisimman pitkään.

Omaisten huolta lisää se, ettei ikäihmisestä voi huolehtia aina ja vuorokauden ympäri. Muutamankin tunnin viive saattaa olla kohtalokas, jos vanhus kaatuu, satuttaa itsensä tai saa sairaalahoitoa vaativan kohtauksen eikä pysty hälyttämään apua – varsinkin, jos omaiset asuvat eri paikkakunnalla.

Älyturvapuhelin hälyttää apua tarvittaessa

Uuden teknologian avulla vanhus voi elää kotonaan turvallisesti. Suomalainen terveysteknologiayritys Vivago on tuonut kuluttajien saataville Vivago DOMI -palvelun, joka tukee turvallista ja itsenäistä asumista kotona.

Vivago DOMI -palveluun kuuluu kello, turvapuhelin ja mobiilisovellus. Palvelun avulla läheinen saa reaaliaikaisen tiedon kotona asuvan vanhuksen toimintakyvystä, aktiivisuudesta, unesta ja vuorokausirytmistä.

Vivago DOMIssa on merkittäviä etuja tavalliseen turvapuhelimeen verrattuna: järjestelmä huolehtii kotona asuvan turvallisuudesta silloinkin, kun hän ei itse pysty hälyttämään apua esimerkiksi tajuttomuuden sattuessa. Tällaisissa tilanteissa ratkaisu hälyttää automaattisesti apua. Hälytykset voidaan ohjata suoraan omaisille.

Vivago DOMI on helppokäyttöinen ja se toimii kuten tavallinen turvapuhelin, joskin palvelussa on paljon lisäarvoa tuottavia ominaisuuksia.

Älyturvapuhelin kerää tärkeitä tietoja käyttäjän hyvinvoinnista, toimintakyvystä sekä unen laadusta ja määrästä. Vivago DOMI oppii tuntemaan kellon käyttäjän normaalin vuorokausirytmin ja reagoi muutoksiin. Palvelu lähettää läheiselle automaattisia ilmoituksia ja hälytyksiä kellon käyttäjän voinnin muutoksista.

Teknologia helpottaa omaisten huolta

Aili on nyt käyttänyt Vivago DOMI -ratkaisua noin vuoden. Sekä Aili että hänen läheisensä ovat olleet tyytyväisiä, vaikka aluksi Aililla oli omat epäilyksensä teknologian käytöstä kotona asumisen tukena.

Erja-Liisa on tyytyväinen siihen, että Aili otti käyttöön Vivago DOMI -palvelun, vaikka Aili aluksi epäilikin uutta teknologiaa. Nyt Ailiakin helpottaa tieto siitä, että hän saa apua heti tarpeen vaatiessa.

– Aili mietti, mahtaako hän tarvita tätä. Kun hän aikansa pohti ja asia perusteltiin, niin hän on ollut tyytyväinen päätökseensä. Hän on kehunut sitä, kuinka hänellä on tällainen älykello. Että jos hän kaatuu, hän saa apua, kuvailee Erja-Liisa tyytyväisenä.

Tuki oli tarpeen, sillä Aili haluaa asua omassa kodissaan niin pitkään kuin mahdollista. Vivago DOMI on räätälöity Ailin kaltaisille omassa kodissaan asuville ihmisille, jotka tarvitsevat turvaa myös silloin, kun eivät pysty itse apua pyytämään. Läheisille Vivago DOMI tuo mielenrauhaa.

Vivago DOMI -palvelun avulla läheinen saa ajantasaista tietoa kotona asuvan vanhuksen toimintakyvystä.

– Erityistä turvaa omaisen kannalta tuo se, että jos esimerkiksi kaatuu eikä pysty yksin painamaan nappia ja hälyttämään apua niin laite hälyttää automaattisesti, Erja-Liisa kuvailee.

Anna läheisellesi hyvä elämä

Katso Ailin tarina videolta!

Julkaistu: 11.10.2019