Kauneus ja Terveys

Viisi askelta pysyvään painonhallintaan

Viisi askelta pysyvään painonhallintaan
Muuta ajattelutapaasi ja pidä kilot kurissa.
Julkaistu: 17.6.2009

Muuta ajattelutapaasi ja pidä kilot kurissa.  

1. Hyväksy itsesi, arvosta itseäsi.Hylkää kielteiset uskomukset. Kielteiset uskomukset itsestäsi saavat aikaan toivottomuuden tunteen. Jos uskot, että laihduttamisesi epäonnistuu, niin käy varmasti – ajatuksilla on tapana muuttua itseään toteuttaviksi ennustuksiksi. Tutustu päivän tapahtumiin ja poimi niistä kaikki pienetkin asiat, jotka ovat saaneet sinut tuntemaan itsesi hyväksi ja onnistuneeksi ihmiseksi. Kirjoita ne ylös ja palaa niihin säännöllisesti. Tee samoin jatkossakin.2. Vahvista minäkuvaasi ja itseluottamustasi.Syöminen pysyy hallinnassa päivinä, jolloin olet tyytyväinen itseesi. Itseluottamus ei ole lapsuudessa saatu ominaisuus, se on vallattava aina uudelleen. Ime itseesi toisten sinusta sanomat myönteiset asiat: ota kiitos vastaan, älä vähättele itseäsi. Puhu itsellesi myönteisesti. Et ehkä onnistu tekemisissäsi täydellisesti, mutta riittävän hyvin. Älä yliyleistä: jos joku asia menee kerran pieleen, se ei tee niin aina. Suosi minä-sanaa: olet vahva ja otat vastuun sanomisistasi.3. Ryhdy elämäsi herraksi.Ole kuin kaarnalaivan kapteeni ja hyväksy se, että vaikka välillä aallot keikuttavat, loppujen lopuksi sinä määräät suunnan. Sinä tiedät, mikä sinulle on parasta: ei äiti, ei puoliso, ei ystävä. Repsahdukset ovat oppimistilanteita, eivät merkkejä siitä, että olet menettänyt elämäsi hallinnan.4. Opettele sanomaan ei.Painonsa kanssa kamppailevat ihmiset asettavat usein toisten tarpeet omiensa edelle ja kokevat olevansa arvokkaita vain, kun he auttavat muita. Mitä useammin sanot kyllä, sitä useammin apuasi kysytään ja sitä pidetään itsestäänselvyytenä – annat muiden ohjata elämääsi. Päätä, että sanot joka päivä kerran ei asiaan, johon vastasit ennen kyllä. Mieti, mitkä asiat elämässäsi ovat oikeasti tärkeitä ja anna energiasi niille.5. Selätä stressi.Kiire aiheuttaa stressiä ja stressi kielteisiä, syömällä lääkittäviä tunteita. Kaikesta stressistä ei pidä päästä eroon, pieni paine potkii ihmistä eteenpäin. Kun stressiä on liikaa ja ajankäyttö tahtoo karata käsistä, asialle on tehtävä jotakin. Selvitä ensin, mihin päivittäinen energiasi kuluu eli mitkä asiat vievät voimavarojasi missäkin suhteessa. Kuormittaako työ vai onko kotona liikaa tekemistä? Onnistuisiko töiden tai kotitöiden jakaminen toisin? Vaaditko itseltäsi liikaa vai onko sinun sittenkin vaikea sanoa ei? Nosta kissa pöydälle ja keskustele uudesta työnjaosta kotona tai työpaikalla.Asiantuntija psykologi Lea Polso, Tampere, www.kolumbus.fi/leavoxLähde: Lisbeth Ståre: Laihduttamisen loppu. Yhdeksän askelta pysyvään painonpudotukseen. Edita 2007.

Kommentoi »