Terve.fi

Turha syyttää nuoria liikkumattomuudesta - syy lihavuudelle muualla

Turha syyttää nuoria liikkumattomuudesta - syy lihavuudelle muualla
Lihavuus (painoindeksi yli 25) on koko ajan kasvava terveysongelma suuressa osassa länsimaita. Suomessakin sekä aikuisten että lasten lihavuus on yleistynyt. Jonkin asteista lihavuutta (painoindeksi yli 25,0) on kahdella miehellä kolmesta ja naisista joka toisella.
Julkaistu: 12.11.2009

Perintötekijät ovat lihavuuden syynä vain kolmasosassa tapauksista, joten lihavuus on siis useimmissa tapauksissa itse aiheutettua.

Usein kuulee yleistettävän, että nykynuorten lihomisen takana on yksinkertaisesti liikkumattomuus, tai vielä kärjistetymmin esimerkiksi pelien pelaaminen.

Yhdysvalloissa on tehty asian tiimoilta mielenkiintoinen tutkimus. The Time -sivuston uutisoiman tutkimuksen mukaan esimerkiksi Amerikassa teinien liikkumisessa ei nimittäin ole tapahtunut muutoksia viimeiseen pariin vuosikymmeneen, vaikka väestön paino on kuitenkin koko ajan noussut. Onko lihomisen takana siis jokin muu syy kuin yleensä esille nostettu liikunta?

Lihavuuden takana ylimääräiset kilokalorit

Johns Hopkins Bloomberg School of Public Healthissa tehdyssä tutkimuksessa tarkasteltiin 16 000 15-18-vuotiaan nuoren liikkumistottumuksia, ja siinä todettiin, ettei nuorten aikuisten päivittäisen liikunnan määrässä ole ollut suuria muutoksia.

Tutkimusta johtanut Youfa Wang arveleekin, että kansan lihomisessa on kyse enemmän ruokavaliosta, tai oikeastaan ruokavalion ja liikunnan suhteesta. Tutkimusten tulosten perusteellakaan ei voida sanoa, ettei liikunnalla olisi merkitystä painonpudotuksessa.

Käytännössä yksittäisen ihmisen lihominen on seurausta siitä, miten hän elää, miten paljon päivässä hän syö ja juo eli saa energiaa ja miten paljon sitä kuluttaa. Eri tutkimusten mukaan vain parinkymmenen ylimääräisen kilokalorin nauttiminen päivittäin voi johtaa – ellei sitä kuluta pois – noin kilon painonnousuun vuoden aikajaksolla. 20 kilokaloria päivässä tarkoittaa 7300 kilokaloria vuodessa, joka vastaa noin viittä isoa sipsipussia tai kahdeksaa suklaalevyä.

Tutkimusten tulosten valossa onkin syytä kiinnittää erityistä huomiota siihen, millaista ruokaa ja miten paljon herkkuja nuoret syövät. Ja muistaa kannustaa liikkumaan samassa suhteessa, kuin energiaa ravinnosta saa.

Lähde: Time.com

Kommentoi »