Terveys

Turha lääkärikäynti - hanskat tiskiin

8.12.2011 Terve.fi

Hän haastatteli ihmisiä heidän kokemuksistaan terveydenhuoltopalveluiden käyttäjinä.

- Tutkimukseni perustuu omaan tulkintaani niistä tarinoista, joita haastattelemani ihmiset kertoivat minulle kokemistaan onnistuneista ja epäonnistuneista kohtaamisista erilaisten lääkäreiden kanssa.

- Kiersin keväällä 2006 Itä-Suomen yliopiston tutkijana Pohjois-Savoa vanhalla Fiatillani haastattelemassa polven ja lonkan nivelrikosta kärsiviä ihmisiä heidän lääkärikokemuksistaan.

Lääkärille menoa harkitaan pitkään

Salokekkilä on työskennellyt pitkään yleislääkärinä terveyskeskuksessa.

- Kliinisessä työssäni aloin kiinnostua vastaanottotapahtumasta erityisesti potilaan kokemana ja halusin ryhtyä tutkimaan asiaa. Turhista käynneistä ja terveyshyödystä on puhuttu paljon terveydenhuollon ammattilaisten näkökulmasta. Minä halusin selvittää, mitä nämä asiat merkitsevät potilaille ja miten he määrittelevät ne.

Haastattelujen perusteella potilaat harkitsevat tarkoin ja usein hyvin pitkään tilannettaan, ennen kuin varaavat ajan lääkärin vastaanotolle. Kun he sitten lopulta päätyvät kysymään lääkärin neuvoja, he odottavat saavansa asiantuntijan apua, jotta ongelmaan saataisiin oikea hoito ja terveydentila korjaantuisi mahdollisimman pian.

Potilaalle on tärkeää, että lääkäri käytöksellään osoittaa vastaanottokäynnin olevan aiheellinen ja suhtautuu hänelle esitettyyn ongelmaan vakavasti.

- Keskeisin tulos tutkimuksestani on, että osaava ja ammattitaitoinen lääkäri antaa kasvot järjestelmälle ja vaikuttaa potilaan käsitykseen koko terveydenhuoltojärjestelmästä tehden siitä luotettavamman ja hyväksyttävämmän. Toisaalta pettymys hoidonantajaan heijastuu negatiivisena suhtautumisena koko terveydenhuoltojärjestelmään.

Jos potilas ei koe, että käynnistä oli hänelle hyötyä, hän voi arvioida vastaanoton turhaksi. Salokekkilän mukaan tarvitaan innovatiivista ja käyttäjäystävällistä lähestymistapaa, jossa on mukana vahva moraalinen ja eettinen ulottuvuus, kun rakennetaan seuraavien vuosikymmenten terveydenhuoltojärjestelmää, jolla on inhimilliset kasvot ja kyky kuunnella aidosti potilaan ääntä.

LL Pirkko Salokekkilän yleislääketieteen alaan kuuluva väitöskirja " Encounters in the Health Care – The Voice of the Patient" (Kohtaamisia terveydenhuollossa, potilaan ääni) tarkastetaan Itä-Suomen yliopiston terveystieteiden tiedekunnassa.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirjeet tästä!

Voimaa ja viisautta suoraan sähköpostiisi

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt