Terveys

Tietokonepelistä apua teini-iän masennukseen

1.8.2012 Terve.fi

Uusiseelantilaiset pelin kehittäjät tekivät pelistä jännittävän, jotta siitä kiinnostuisivat myös ongelmanuoret, joiden mielestä perinteisemmät terapiaistunnot ovat hyödyttömiä ja tylsiä. SPARX onkin fantasiaroolipeli, jossa yritetään pelastaa maailmaa vaipumasta synkkyyteen ja epätoivoon.

Projektin vetäjä Sally Merryn mukaan peli antaa teinien pureutua ongelmiinsa omaa tahtiaan.

- Nuori voi käsitellä ongelmiaan tavalla, joka ei ole totinen. Terapian ei tarvitse olla itsessään masentavaa, ja yritimmekin tehdä siitä hauskempaa.

Pelissä on seitsemän tasoa, joista jokaisen pelaamiseen kuluu keskimäärin 30-45 minuuttia. Se on suunnattu erityisesti 13-17-vuotiaille.

Pelaamisen huomattiin jo aiemmissa kokeissa olevan yhtä tehokasta kuin terapian ja se auttoi erityisesti lievään tai keskivaikeaan masennukseen. Lisäksi peli helpotti nuoria hakeutumaan hoitoon.

- Peli ei suoranaisesti auta tietenkään kaikkia sitä pelanneita, mutta niitä joita se ei auta, se voi kuitenkin kannustaa hakemaan apua, Merry iloitsee. 

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirjeet tästä!

Voimaa ja viisautta suoraan sähköpostiisi

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt