Kauneus & Terveys

Näin opit käsittelemään suuttumusta



Näin opit käsittelemään suuttumusta

Yksi kiihtyy sekunnissa nollasta sataan ja huutaa. Toinen nielee kiukkunsa, kolmas unohtaa ja neljäs hautoo kaunaa vuosia. Tunnista tapasi suuttua ja opi käsittelemään tunnetta.
Teksti Mervi Juusola
Kuvat Fotolia

1. Tunnista suuttumus kehossa

Kiukku nousee yllättäen. Sydän alkaa lyödä lujempaa, veri nousee poskipäihin, kädet ja ääni alkavat täristä. Opi tunnistamaan kiukun ensi merkit kehossa. Keho suuttuu aina ensin, tietoinen ajattelu tulee vasta perässä.

2. Rauhoita suuttuminen turvasanalla

Keksi itsellesi salasana tai turvalause, jolla ryhdyt rauhoittamaan kiukkua. Se voi olla yksinkertaisesti: ”Rauhoitu, ota rennosti.” Muista hengittää syvään ja toista salasanaa mielessäsi.

Salasana voi olla myös takaperin laskemista kymmenestä yhteen tai mukava mielikuva, joka vie sinut hetkeksi pois tukalasta tilanteesta.

3. Salli itsesi suuttua

Saa suuttua! Usein se on aiheellista. Sosiaalisissa tilanteissa pärjää kuitenkin paremmin, jos pysyy asiallisena.

Kiihtyneenä on vaikea puhua järkevästi. Ota aikalisä. Puhalla tilanne poikki ja ehdota, että asiaan palataan esimerkiksi seuraavana päivänä.

4. Tunnista persoonasi

Kiihtymisnopeus on yksilöllistä, opittua ja synnynnäisen temperamentin mukaista. Liika kiltteys ja avoin aggressio ovat saman janan kaksi ääripäätä. Molemmat johtuvat pohjimmiltaan samasta syystä: siitä, että ihmisellä ei ole keinoja eikä taitoja pitää puoliaan ja ilmaista suuttumustaan jämäkästi.

5. Valmistaudu siihen, kun suuttumus nousee

Edessä on ärsyttävä tilanne, ja tiedät jo etukäteen, että suutut. Vahvista itseäsi voimalauseilla: ”Minä selviän tästä tilanteesta. Minä olen vahvempi kuin kiukkuni.”

Tunnet nousevan kiukkusi merkit. Muista hengittää. Valmistaudu todennäköisiin tukaliin tilanteisiin huolellisesti. Opettele asiasi. Älä ota tilannetta liian vakavasti. Usko, ettei muilla ole mitään henkilökohtaista sinua vastaan.

6. Muista, että suuttuminen on luonnollista

Haluatko vahvistua niin, että pystyt hillitsemään itsesi joka tilanteessa?

Viilipyttymäisyyden teeskentely ei ole oikea ratkaisu. Ensinnäkin, toiset kyllä vaistoavat pinnan alla kuohuvat tunteet. Toiseksi, he oppivat käyttämään hyväkseen sitä, ettet koskaan suutu. Kolmanneksi, tunteiden pidättely kuormittaa sydäntäsi ja koko elimistöäsi.

7. Rakasta lähimmäistä myös suuttuneena

Opettele suhtautumaan ihmisiin arvostaen, lämpimästi ja jopa rakastavasti silloinkin, kun olet suuttunut. Niin valitset sanasi viisaammin ja pystyt kertomaan, mikä sinua harmittaa.

Kannattaa siis kiukustua mutta ei suunnattoman raivokkaasti. Valjasta suuttumuksesi oman asiasi eteenpäin viemiseen. Et ole voimakkaan tunnetilasi vietävissä, kun olet etukäteen ajatellut asiasi ja asenteesi.

8. Keskustele ja ehdota ratkaisua

Jos toinen vähättelee suuttumustasi, keskustele hänen kanssaan. Selitä rauhallisesti tunnereaktiosi syy.

Kun suutut ja valitat ääneen, mieti ainakin yksi ratkaisuehdotus. Kun kritisoi avoimesti, täytyisi myös osata ehdottaa rakentavaa ratkaisua.

Lähde: Janne Viljamaa: Käytä kiukkuasi – aggression hyötykäyttö (WSOY 2012).

Julkaistu: 12.2.2019