Voi hyvin

Saunassa liikkuu esi-isiä

Saunassa liikkuu esi-isiä
Virolainen saunarituaali on ainutlaatuinen kokemus, joka puhdistaa saunojan kehon ja mielen.
Julkaistu: 21.1.2019

Virolaisessa saunarituaaliassa kerätään vihdat metsän kasveista, viivytään tunteja savusaunassa ja kutsutaan kuppauksella esiin näkyjä esi-isistä. Ainutlaatuinen kokemus puhdistaa saunojan kehon ja mielen.

Pam, pam, pam. Eda Veeroja rummuttaa kevyesti suurta rumpua savusaunassa Mooskan tilalla, joka sijaitsee Võrumaalla Etelä-Virossa. Löylyvesi höyryää kiukaalla. Tuoreet yrtit levittävät kesän huumaavaa ja hoitavaa tuoksua. Hämärässä valaistuksessa erotan juuri ja juuri saunaemännän vartalon ja rummun.

Eda lausuu hitaasti loitsuja ja kiittää saunaa. Sauna on hänelle perheenjäsen. Sen antamasta suojasta ja parantavasta voimasta täytyy kiittää.

Istun muutaman muun naisen kanssa haapapuisilla tummilla lauteilla. Edan mukaan sauna täytyy lämmittää ja ihmiset kutsua löylyihin, jos he sitä pyytävät.

Hipe Rohila on saapunut Mooskan tilalle Lahemaalta Pohjois-Virosta ja Marge Puurait Jõgevamaalta Keski- Virosta. Vörumaalla on ollut savusaunoja jo kolmisen tuhatta vuotta. Nykyään niitä on noin 3 500 ja koko Virossa 4 000.

Saunan lämmitys alkaa aamuvarhaisella ja kestää jopa kahdeksan tuntia.

Iltapäivällä savu on tuulettunut ovesta ja räppänöistä. Sauna on puhdas, raikas ja valmis ottamaan vastaan vieraat neljän viiden tunnin saunarituaaliin.

Metsä tarjoaa vihdan

Ennen saunomista pitää tehdä vihta. Metsä tulvii vihtaan sopivia kasveja. Eda antaa meille villalankaa. Sitä tarvitaan, kun pyydämme metsältä luvan poimia kasveja. Kiitokseksi solmimme puun oksalle palan lankaa.

Langalla on toinenkin tehtävä. Saunoja tekee siihen solmuja ja liittää jokaiseen solmuun kysymyksen, johon kaipaa vastausta saunalta.

Poimin vihtaani pihlajaa, koivua, leppää, vaahteraa, saniaista ja pienen tammenoksan. Havupuutkin sopisivat vihtaan, mutta pelkään, että ne pistelevät liikaa ihoa vasten.

Tuoreista kasveista leviää voimakas kesäinen tuoksu.

– Kaikilla kasveilla on parantavia voimia. Niiden vaikutukset ovat erilaisia vuodenajan mukaan, ja ne tehoavat ihmisiin eri tavalla. Joskus voi käyttää myös myrkyllisiä kasveja, mutta niiden kanssa täytyy olla varovainen, Eda sanoo.

Saunan edessä kimmeltää pieni lampi, johon pulahdamme ennen löylyjä. Saunassa Eda heittää kiukaalle kipakat löylyt.

Hän on aina mukana saunassa, olipa vieraina naisia, miehiä tai perheitä.

Hiki kohoaa iholle ja puhdistaa ihoa. Saippuaa saunassa ei käytetä.

– Saunokaa omaan tahtiinne. Ensikertalaiset voivat aloittaa rauhallisesti ja olla löylyssä niin kauan kuin tuntuu hyvältä, Eda opastaa.

Kuistille pääsee vilvoittelemaan, mutta ulkona ei kannata viipyä liian kauan, ettei keho menetä lämpöään. Lämpö kuuluu ihmisen perustarpeisiin, Eda kertoo.

Juomaksi talo tarjoaa lämmintä yrttiteetä tai yrttimehua. Alkoholia saunassa ei saa juoda, eikä sinne pääse humalassa.

Toisen löylykierroksen aikana keho kuoritaan suolalla. Edan mukaan suola parantaa tehokkaasti: se poistaa toksiineja ja karkottaa pahoja ajatuksia.

Kolmannella löylykerralla otamme vihdat käyttöön. Vesi sihahtaa kiukaalla. Eda kehottaa painamaan kasvot vihtaan ja hengittämään syvään kasvien tuoksua, jolloin keho imee sisäänsä niiden parantavia voimia.

Vihtominen lisää hyvinvointia monella tavalla. Edan mukaan se hieroo, antaa kasvi- ja aromaterapiaa ja siirtää energiaa ihmistä ympäröivään auraan.

Löylyjen jälkeen meidät johdatetaan puutarhaan lepäämään riippumattoihin. Eda peittelee meidät kuin olisimme lapsia.

Riippumatossa keinuminen palauttaakin mielikuvat kauas lapsuuteen.

Saunan edessä on lampi, johon pulahdetaan uimaan. Talon koira Kusti seuraa uimareita kiinnostuneena.

Kuppaus yrttityynyllä

Sauna synnyttää vahvoja kokemuksia ja tuntemuksia. Fyysisen rentoutumisen ja puhdistumisen lisäksi siitä saa runsaasti henkistä voimaa.

Saunassa ulkopuolinen maailma jää taakse. Arki, työ ja huolet katoavat. Ihminen hiljentyy ja avautuu omalle sisimmälle. Silloin on mahdollisuus kohdata myös esi-isät, jotka vierailevat virolaisissa savusaunoissa.

Esi-isiin ja sukupolvien ketjuun sisältyy valtavasti viisautta, jonka lähteille saunassa voi päästä. Eda kohtaa esi-isät joskus varjoina, mutta yleensä vain henkisenä tilana, jossa hän kokee yhteyden menneisyyteen.

– Haluatko kuppauksen, Eda yllättää. Hämmennyn, koska kuppaus tuo mieleen kehoon painettavat kupit, joilla kehosta imetään verta. Kuppauksen voi tehdä myös ilman sitä.

Eda Veerola lämmittää savusaunaa 7-8 tuntia.

Asetun lauteille vatsalleni. Saan tyynyksi tuoreista mintuista kootun kimpun, jonka tuoksu avaa hengitystiet. Painellessaan imukuppeja kehooni Eda lausuu loitsuja ja rauhoittavia sanoja, koska hän vaistoaa epävarmuuteni. Imukupit nipistävät hieman, mutta eivät satu. Uskallan rentoutua.

Eda vaihtaa tyynykseni havupuuvihdan, joka tuoksuu pistävämmältä kuin minttukimppu.

Noin kymmenen minuutin kuluttua hän napsii imukupit pois ja aloittaa hieronnan pehmeällä hunajalla. Kuulen taas vironkielisiä loitsuja, joilla Eda karkottaa pois pahoja asioita.

Lopuksi hän kaataa päälleni vuoroin kylmää ja kuumaa vettä. Samalla lailla äiti huuhteli minut, kun lapsena saunoimme yhdessä.

Aikuisestakin tuntuu hyvältä saada osakseen huolenpitoa.

– Voit mennä lepäämään pukuhuoneeseen ja nukkua puoli tuntia, Eda neuvoo ja peittelee minut viereiseen huoneeseen.

Esi-isät tulevat uneen

Makaan puoliksi unessa ja puoleksi valveilla. Silmieni eteen nousee kuvia tutuista ihmisistä. Isovanhempani käyvät tervehtimässä minua. En muista heitä kuin valokuvista, koska he kuolivat ollessani alle kouluikäinen.

Sen jälkeen luokseni saapuu monia rajan toiselle puolelle siirtyneitä sukulaisia ja tuttavia. Jopa lapsuuteni kissat ja koira käväisevät unessani. Myös monet elossa olevat läheiset pääsevät uneeni.

Edan mukaan vilpittömyys ja avoimuus auttavat kohtaamaan esi-isiä saunassa. Esi-isät ovat eri asia kuin intuitio, vaikka alitajunta osallistuukin tähän henkiseen tapahtumaan.

Hipe Rohila maistoi kyykäärmepontikkaa.
Kaikkien sukupolvien tieto on ulottuvillamme, kun ihminen osaa kysyä ja astuu saunaan avoimin mielin. Kun mieli on tyhjä, tilalle tulee jotain uutta. Suuret energiat liikkuvat saunassa. Sauna pesee aivomme kerran viikossa.

Sauna auttaa siirtymään tilasta toiseen. Jotain loppuu ja uusi pääsee alkamaan. Taakse voi jättää esimerkiksi piintyneitä tapoja tai raskaita elämänvaiheita.

Edan mukaan saunarituaali ei ole mystiikkaa vaan menetelmä, joka auttaa ihmistä. Vastausta mieltä askarruttavaan kysymykseen ei ehkä saa saunassa, mutta lähipäivinä ihminen voi tietää vastauksen. Fyysisesti saunalla on paljon elvyttäviä ja parantavia ominaisuuksia.

– Sauna ei ole sairaala, mutta se vahvistaa immuunipuolustusta, hermojärjestelmää ja verenkiertoa. Se poistaa kuona-aineita ja toksiineja. Se saa nesteet liikkeelle, tasapainottaa ihmistä ja avaa energiatukoksia.

Elämän alku ja loppu

Mooskan tilalla on kolme savusaunaa. Nuorin niistä on seitsemänvuotias ja Edan mielestä vauva. Sen parantavat voimat ovat vielä vähäisiä. Saunan täytyy saada sisäänsä vahvoja tunteita ja kokemuksia, jotta sen energiavirrat ja parantavat voimat vahvistuvat.

Pääsaunan vanhimmat hirret ovat 1700-luvun lopulta, ja siksi sinne on kertynyt hyvin paljon energiaa. Historiallisesti sauna on ollut paikka, jossa on rakasteltu, synnytty ja kuoltu.

– Talonpoikaisperheessä yhdessä huoneessa saattoi nukkua jopa neljätoista ihmistä. Siellä ei ollut omaa tilaa eikä rauhaa. Niinpä vanhemmat pakenivat saunaan lemmenpuuhiin. Jos lapsi sai alkunsa saunassa, se sai matkaansa esi-isien suojeluksen. Samoin tapahtui saunassa syntyvälle lapselle.

Kuolemassa saunalla oli erityinen tehtävä. Kuoleva tuotiin saunaan, koska sieltä sielu pääsi lentämään esi-isien luo. Ruumis pestiin saunassa.

Kuoleman jälkeen vainajaa itkettiin kolme vuorokautta, jolloin vainajan ruumis lepäsi saunassa. Vainajan suremisen lisäksi itkussa purkautuivat ulos muutkin surut ja vaivat: sodat, nälkä, sairaudet, ilkeän kartanonherran loukkaukset.

Kun itkut oli itketty, vainaja voitiin haudata, mutta hän ei siirtynyt heti rajan toiselle puolelle. Hän jäi neljäksikymmeneksi päiväksi rajatilaan. Saunassa saatiin lopulta tieto, koska vainaja oli valmis lähtemään lopullisesti. Vainajan sielun haki viattoman ihmisen sielu, tavallisesti lapsen tai nuoren ihmisen, esimerkiksi synnytyksessä kuolleen äidin sielu.

Rajatilassa nuoret ja lapset viivyttelivät lähtöä, mutta vanhat siirtyivät vaivattomammin toiselle puolelle. Kuoleman jälkeen vainajaan pidettiin yhteyttä saunassa.

– Lapsikuolleisuus oli suuri. Missä muualla äiti olisi voinut tuntea rajan taakse siirtyneiden lastensa läsnäolon kuin saunassa.

Kulaus käärmejuomaa

Kesäilta pimenee Mooskan tilalla Vörumaalla. Täysikuu loimottaa taivaalla, vesi lepää lammessa peilityynenä. Saunaan on asettunut pehmeä lämpö. Eda kuppaa saunavieraita ja vihtoo. Hän aloittaa laulun sointuvalla sopraanolla, johon muut liittyvät. Saunaan leviää taianomainen tunnelma. Kehossa tuntuu puhtaus ja rentous.

Sauna yhdistää ihmisiä, jotka tapaavat saunassa ensimmäistä kertaa.

– Voi miten näytät levänneeltä ja nuorentuneelta, Hipe Rohila sanoo.

Siitä kiitos kuuluu saunalle. Hui! Eda pitelee käsissään purkkia, jonka läpinäkyvässä nesteessä kelluu niin elävän näköinen kyykäärme, että se voisi nostaa päänsä ja puraista.

– Tämä on kaikkein voimakkain lääke, Eda sanoo. Purkki kiertää kädestä käteen, ja otamme kulauksen pontikassa marinoitua käärmejuomaa. Kyy on toki kuollut kauan sitten, sillä sen täytyy olla alkoholissa vähintään puoli vuotta ennen kuin lääke on valmis. Juoma maistuu kirpeältä ja polttavalta. Jos käärmettä ei näkisi, voisi kuvitella, että pontikka on maustettu yrteillä.

Talossa meitä odottaa yksinkertainen illallinen: kaalilaatikkoa, perunoita, salaattia, savusaunassa savustettua kinkkua ja raparperikiisseliä. Kissa kehrää jaloissa. Koirat juoksentelevat pihalla. Tasapaino on täydellinen. Kysyn vielä Edalta, miksi hän haluaa jatkaa ikivanhaa saunarituaalia.

– Haluan jakaa tätä upeaa perinnettä, jonka olen oppinut jo lapsena, Eda vastaa

Saunassa ihminen hiljentyy ja avautuu omalle sisimmälle.
1 kommentti