Ei tarvitse mennä kovinkaan monta vuotta taaksepäin, kun ekologista kosmetiikkaa myytiin pääasiassa terveyskaupoissa ja ekopuodeissa. Ylellinen eli niin sanottu selektiivinen kosmetiikka puhutteli aivan erilaista kohderyhmää. Se arvosti tehokkaita raaka-aineita, miellyttäviä koostumuksia ja korumaisen kauniita pakkauksia.
Vastuullisuus ja ylellisyys eivät enää sulje toisiaan pois, vaan pikemmin päinvastoin: luomulaatuiset ja vastuullisesti tuotetut raaka-aineet saattavat olla juuri se seikka, joka houkuttelee testaamaan ylellistä ihovoidetta.
Vuonna 1954 perustettu kosmetiikkabrändi Clarins on yksi kasvien ja kasviuutteiden käytön pioneereista ihonhoidossa. Perustaja Jacques Courtin-Clarinsin tärkeimmät periaatteet olivat asiakkaiden toiveiden kuunteleminen ja rakkaus luontoon. Mikäli tarjolla on kaksi yhtä tehokasta raaka-ainetta, luonnollinen voittaa aina kemiallisen. 80 prosenttia tuotteissa käytetyistä aktiivisista ainesosista onkin luonnollista alkuperää.
Clarinsin herbaariossa eli kasvikokoelmassa on nykyisin 208 kasvia, joista 40 prosenttia on luonnonmukaisesti viljelty. Vuoteen 2025 mennessä näiden kasvien määrää on tarkoitus kasvattaa 80 prosenttiin.
Ympäristöasiat ovat perheyrityksen keskiössä
Yksi yrityksen suurista ylpeydenaiheista on Ranskan Alppien sydämessä sijaitseva viljelytila ja ulkoilmalaboratorio Domaine Clarins, jossa tutkitaan kasveja ja kasvilajeja. Kasvit saavat kasvaa luontaisessa rytmissään puhtaassa maaperässä, eikä kemikaaleja tai mekaanisia laitteita käytetä lainkaan. Luonnon monimuotoisuuden tukeminen onkin tärkeä osa Clarinsin tavoitteita. Clarins saavutti hiilineutraaliuden vuonna 2020 ja pakkauksissa hyödynnetään kierrätysmateriaaleja. Pakkauskartonki on peräisin viljellyistä ja kestävästi hoidetuista metsistä.

Perheyrityksenä Clarins kantaa vastuuta myös ihmisistä: yritys järjestää vuosittain kampanjan, jolla kerätään rahaa koululaisten aterioihin. Jokainen myyty kampanjatuote tarkoittaa kymmenen ateriaa. Clarins FEED-kampanja täytti viime vuonna 11 vuotta, ja sen avulla on kerätty varat 36 miljoonaan ateriaan kehittyvissä maissa.
Ainutlaatuinen kaksoiskoostumus nosti seerumin kulttimaineeseen
Yksi brändin tunnetuimmista tuotteista on kulttimainetta nauttiva Double Serum-tehoseerumi, jonka salaisuus piilee tehokkaissa luomukasviuutteissa ja kaksoiskoostumuksessa. Pakkauksessa on kaksi seerumia: vesi- ja öljypohjainen. Näin tuotteeseen on saatu yhdistettyä parhaat vesi- ja öljyliukoiset ikääntymisen merkkejä ehkäisevät tehoaineet. Ikoninen Double Serum on Clarinsin kaikkien aikojen suosituin: yksi seerumi myydään joka neljäs sekunti.
Pullon korkki on varustettu annostelumekanismilla, jonka avulla voit valita minkä verran tuotetta ihosi kerralla tarvitsee ihotyypistä, ilmasto-olosuhteista tai vuodenajasta riippuen.

Kaikkien aikojen menestyksekkäin Clarins-tuote Double Serum tehostaa anti age-voiteen vaikutusta silottaen, kiinteyttäen ja heleyttäen ihoa, saaden sen hehkumaan hyvää oloa. Double Serum sulautuu ihoon ja saa sen tuntumaan välittömästi pehmeältä ja joustavalta. Japanilaisen parfymöörin luoma kukkaishedelmäinen tuoksu viimeistelee elämyksen ja vie ajatukset vehreään luontoon.
Käyttö: Levitä puhdistetulle kasvojen ja kaulan iholle ennen hoitovoidetta. Lämmitä seerumi ensin käsien välissä ennen iholle levittämistä. Kun hoitotuote on oman ihon lämpöinen, se imeytyy paremmin ihoon.