Kauneus & Terveys

Onko mielesi rauhallinen?



Onko mielesi rauhallinen?

Milloin olet viimeksi tuntenut mielenrauhaa? Hengitä syvään, sulje silmäsi ja palauta tuo tunne mieleesi.
Teksti Leena Pakonen
Kuvat Thinkstock

Arjen kiireiden keskellä on haastavaa löytää mielenrauhaa, kun päivät ovat ennalta ohjelmoituja ja ne aina ilmaantuvat pari muuttujaa lyövät ajatukset ylikierroksille.

Haaveilet mielenrauhasta, jonka löydät sitten kun on ilta, sitten kun loma alkaa, sitten kun pääset mökille, sitten kun… Entä jos voisitkin löytää mielenrauhan juuri tässä ja nyt?

Mitä se on?

Mitä mielenrauha on? Mielenrauhan salaisuus on itse sanassa. Mieli on kenttä, jossa käsittelet ajatuksiasi. Niitä pulpahtelee esiin kuin itsestään tai synnytät niitä ajattelemalla aktiivisesti jotain asiaa. Silloin kenttä alkaa täyttyä. Kun mielessäsi sinkoilee ajatuksia menneistä tai tulevista tapahtumista, ongelmanratkaisusta ja suunnitelmista, mielesi on täynnä melua ja työntouhua.

Entä mitä on rauha? Rauha on jonkinlaista hiljaisuutta, harmoniaa ja hyväksyntää. 

Milloin viimeksi tunsit mielenrauhaa?

Palauta vielä mieleesi se hetki, jolloin viimeksi tunsit mielenrauhaa. Mitä silloin ajattelit, vai oliko mielesi kentällä rauhallista? Mihin huomiosi oli kiinnittynyt? Olivatko ajatuksesi siinä hetkessä vai jossain muualla? Miten kirkkaina muistat aistimuksesi? 

Mielen kentän hiljentäminen ja tyhjentäminen onnistuu yhtälailla kuin sen aktiivinen täyttäminenkin. Olemme vain tottuneet enemmän täyttämään sitä kuin hiljentämään. Saatamme myös ajatella, että mielenrauhan voi löytää vain tietynlaisessa tilanteessa tai paikassa – lomalla, hiekkarannalla, hiljaisessa metsässä. Mielenrauhan voi löytää koska vain, kun antaa mielen olla tässä hetkessä ajattelematta aktiivisesti mitään muuta ja olemalla kuitenkin tietoinen siitä, mitä tässä hetkessä on.

Se on läsnä jokaisessa hetkessä

Mielenrauha on sitä, että hiljentymällä tähän hetkeen ja sen havainnointiin, mieleesi kumpuaa tunne harmoniasta kehosi ja ympäristösi kanssa. Tunnet tiiviimpää yhteyttä aisteihisi, kehoosi ja ympäristöösi. Tunnet olevasi osa isompaa kokonaisuutta. Mielenrauhaa tuo myös hyväksyntä – asioiden, ihmisten ja tilanteiden hyväksyminen sellaisina kuin ne ovat. Tietoisuus siitä, että voit muuttaa vain itseäsi, omaa käyttäytymistäsi ja suhtautumistasi.

Mielenrauha on läsnä tässä hetkessä. Anna itsellesi lupa mielenrauhaan OLEMALLA. 

Mielenrauhaa ei siis tarvitse etsiä, eikä sen tarvitse tulla löydetyksi. Se on läsnä jokaisessa hetkessä ja se on aina mukanasi missä ikinä oletkin ja mitä teetkin. Sinun tarvitsee vain antaa itsellesi lupa päästää irti ajatuksistasi, hiljentää mielesi hetkeksi ja antaa huomiosi kiinnittyä siihen mitä olet tekemässä. 

”Jos olet masentunut, elät menneisyydessä.

Jos olet ahdistunut, elät tulevaisuudessa.

Jos olet levollinen, elät nykyhetkessä.”

- Lao Tse

Kirjoittaja on KTM, ryhmäliikuntaohjaaja ja LCF Life Coach.

Julkaistu: 26.9.2013