Kauneus & Terveys

Oletko kontrollifriikki?


Opettele elämään tietynasteisessa kaaoksessa ja olemaan rennosti vastuullinen.
Kuvat Riikka Kantinkoski

Kontrollointi- ja organisointikyky ovat erittäin hyviä ominaisuuksia. Niiden avulla voi muun muassa helpottaa elämäänsä ja saada paljon tehdyksi. Jos kontrollointi ja huolehtiminen menevät liiallisuuksiin, seuraukset ovat haitallisia itselle, parisuhteelle, perheelle, työkavereille ja muille läheisille.

Liiallinen kontrollointi tekee pahaa ennen kaikkea kontrolloijalle itselleen. Kontrollifriikit ovat usein tunnollisia tyttöjä, jotka polttavat itsensä loppuun. Kiltit tytöt – ja pojat – tekevät liikaa ja unohtavat huolehtia itsestään. Sitten ollaankin jo uupumuksen partaalla.

Liika kontrollointi voi huonontaa myös välejä läheisiin ihmisiin, sillä kontrolloijan luoma painostava ilmapiiri saa olon tuntumaan tukalalta. Usein kontrolloija latistaa kumppaninsa tekemisiä ja arvostelee tekemättä jättämisiä. Tästä ärsyyntyessään kumppani saattaa kääntyä täydelliseksi vastakohdaksi eli löysäilijäksi, jopa vastuuttomaksi.

Rennosti vastuullinen -elämäntaitokirjan kirjoittaja Pekka Hämäläinen uskoo, että kontrolloinnin ja vastuun malli opitaan lapsuudessa omasta kodista. Muita vastuun ja kontrolloinnin oppiahjoja ovat koulu, kaveripiiri ja ensimmäiset työpaikat.

– Ei kukaan synny kontrollifriikiksi. Sanoisin jopa, että luonne on pitkälti sitä, mihin kasvamme, Hämäläinen toteaa.

Hämäläisen mielestä meillä jokaisella on kaksi minää, joista toiselle kontrollointi on ominaista.

– Minä 1 on kontrolloiva, arvioiva, ja mitätöivä puolemme. Minä 2 on puolestaan hyväksyvä, kannustava, luottavainen ja intuitiivinen puolemme. Nämä minät käyvät jatkuvaa vuoropuhelua päämme sisällä. Mitätöivän kontrollin ja hyväksyvän rohkaisijan tasapainoilu on jatkuvaa vääntöä, Hämäläinen kuvailee

Kumpi minä hallitsee, on kiinni meistä itsestämme, taustoistamme ja elämänkokemuksestamme.

Löydä rentous ja elämän värit 

Terapeutti Hämäläinen muistuttaa, että kontrolloinnin taustalla on aina positiivinen ajatus eikä kontrolloija useinkaan näe toiminnassaan mitään huonoa. Kontrollointi on häneen urautunut käyttäytymisja toimintamalli.

– Voi olla joskus pelottavaakin pysähtyä miettimään, mitä oma toiminta aiheuttaa. Tekeekö se hyvää vai pahaa itselleni? Entä läheisilleni? Minkälaisen mallin anna toimintani kautta lapsilleni? Jos päätyy siihen, että tämä on kuva hyvästä elämästä, niin sittenhän ei ole mitään ongelmaa, mutta…

Useimmiten liiallinen kontrollointi uuvuttaa. Kontrollifriikistä saattaa vähintäänkin tuntua, ettei hänellä ole elämää kaikesta kiireestä ja tohinasta huolimatta.

Liiallinen kontrollointi johtaa siihen, että tulee vain suorittaneeksi elämää tunteitaan kuuntelematta. Tällainen elämä ei ole täyttä elämää, sillä tunteet ovat elämän suola ja värit.

– Nautinnollinen ja intohimoinen elämä saattaa jäädä kokonaan väliin, kun ei osaa elää hetkessä, kuvailee Hämäläinen.

Elämä on siis tässä ja nyt! Ei sitten, kun olet selvinnyt tästä kiireruuhkasta. Elämässä on kyse elämän elämisestä, ei sodan tai kamppailun voittamisesta. Kontrolloinnista irtipäästäkseen kontrolloijan onkin opittava elämään tietynasteisessa kaaoksessa. Elämä kun on aina epätäydellistä ja tietyllä tavalla kaaosmaista.

Irtipäästäminen ei tarkoita vastuuttomuutta, vaan rentoa vastuullisuutta. Vastuutakin tarvitaan, mutta sopivasti.

– Työelämä käy tästä hyvänä esimerkkinä: Ylivastuulliset uupuvat ja palavat työssään loppuun. Ne, jolla on vastuuta liian vähän tai ei ollenkaan, puolestaan turhautuvat. Ei siis pakonomaisesti puristamalla, mutta ei myöskään vastuuta pakenemalla – siis sopivan rennosti!

Rentous ei tarkoita laiskuutta, eikä se tarkoita välttämättä tehottomuuttakaan. Rentona pystyy jopa keskittymään paremmin. Hämäläinen myöntää, että rentous on toisille luontaisempaa, mutta muistuttaa, että sitä voi myös opetella.

Näin eroon liiallisesta kontrollista 

Kontrolli yltyy liialliseksi, kun se uuvuttaa sinut tai vahingoittaa suhdettasi läheisiisi. Tällöin siitä on päästävä eroon. Muista, ettei kontrollointitaipumuksesi tarkoita, että olisit jotenkin epäonnistunut. Ei tarkoita! Se, miten toimit, vain on pielessä. Kontrollista eroon opettelu ei onnistu sormia näpsäyttämällä tai kymmenen askelta astumalla. Näiden ajatusharjoitusten ja tekojen kautta pääset kuitenkin alkuun.

  1. Kaiva muististasi esiin kokemuksia hetkistä tai ajasta, jolloin olet ottanut rennosti. Miltä sinusta silloin tuntui? Miten silloin toimit?
  2. Pohdi, mitä tapahtuisi, jos höllentäisit otettasi. Mitä ihan oikeasti tapahtuisi? Tuskin mitään kovin dramaattista. Olisiko muutos välttämättä pahasta?
  3. Luo itsellesi mielikuva siitä, minkälaista elämäsi olisi ilman ylenpalttista kontrollia. Mitä hyvää ja uutta voisit saada elämääsi höllentämällä ohjaksia?
  4. Arvosta jokaista hetkeä ja ota elämäsi varrelle sattuvista kasvuiskuista vaari muuttaaksesi tapojasi. Ota opiksesi pienemmistä kasvunpaikoista, jottei tarvita isoa kriisiä muistuttamaan siitä, mikä elämässä on tärkeää.
  5. Pidä huolta siitä, että syöt hyvin ja nukut riittävästi. Järjestä itsellesi aikaa myös liikkumista varten.
  6. Opettele tietoisesti rentoutumaan. Osta esimerkiksi rentoutuscd. Rentoutuminen onnistuu ilman apuvälineitäkin. Keskity esimerkiksi käymään kaikki ruumiinosasi läpi. Aloita varpaista ja mieti jokaista varvasta erikseen. Etene hitaasti ja käy läpi kehosi jokainen kohta.
  7. Hyväksy epävarmuus ja yritä jakaa vastuuta sekä töissä että kotona. Sinun ei tarvitse tehdä kaikkea itse. Delegoi!
  8. Ota hetkeksi etäisyyttä. Kokeile vaikkapa lomailla yksin. Se tekee hyvää sinulle, parisuhteellesi ja perheellesi.
  9. Hyväksy rajallisuutesi ja anna itsellesi lupa tehdä asiat riittävän hyvin. Aina ei tarvitse yltää parhaaseen mahdolliseen suoritukseen.
  10. Ole välillä järjetön. Kaiken ei pidä olla loogista. Välillä voi kuulostella sitäkin, mihin suuntaan tunteesi ja intuitiosi haluaisivat sinua viedä. Salli itsellesi nautintoja!
  11. Kulunut, mutta aina yhtä hyvä neuvo: opettele sanomaan ei.
  12. ”Heti kaikki minulle ja valmiiksi” on sinulle tuttu toimintaperiaate. Myös läheisesi ovat tottuneet odottamaan sinulta tätä toimintamallia. Olisiko mahdollista sittenkin siirtää jotain tehtävää huomiseksi? Kaatuisiko maailmasi tai jonkun toisen maailma?
  13. Ota vastaan apua. Joskus tilanteestaan ei pääse eteenpäin ilman ammattiauttajan apua.
  14. Harjoittele antamaan anteeksi. Anna ennen kaikkea itsellesi anteeksi epätäydellisyytesi.
  15. Älä ahnehdi ja yritä vapautua kaavoistasi kertarysäyksellä. Olet ajautunut tilanteeseesi vuosien saatossa, joten aloita muutosprosessikin rauhallisesti yksi asia kerrallaan. Muista, että huomenna on taas uusi mahdollisuus.

Asiantuntija teologi, perheterapeutti ja työnohjaaja Pekka HämäläinenLähteet Pekka Hämäläinen: Rennosti vastuullinen työssä ja elämässä. Minerva Kustannus 2007 ja Robert L. Leahy: Älä huoli. Tammi 2008.

Julkaistu: 16.6.2009