Terve.fi

Muotidieetit


Paula Hakala, Dosentti, FT

Muotidieetit houkuttelevat monia lupauksilla nopeasta ja vaivattomasta laihtumisesta. Niistä osaa markkinoidaan uuteen elämäntapaan opastavina kirjoina, osaa kuuriluontoisina pikadieetteinä.

Useimmat niistä ovat ravintosisällöltään yksipuolisia ja sisältävät tutkimuksiin perustuvien ravintosuositusten kanssa ristiriidassa olevia ohjeita. Muotidieettien fysiologisia vaikutuksia koskevien väitteiden tueksi ei löydy tutkittua tietoa.

Muotidieeteille tyypillisiä tunnusmerkkejä ovat esimerkiksi seuraavat:

  • Jollakin dieetin sisältämällä ruoka-aineella tai muulla sen ainesosalla väitetään olevan laihduttava vaikutus tai joidenkin terveellisten ruoka-aineiden käyttö on kielletty (esim. porkkana, peruna, punajuuri, maissi tai meloni).
  • Proteiinin ja hiilihydraattien syöminen samalla aterialla on kielletty (esim. ei perunaa liharuokien kera).
  • Rasvan ja hiilihydraattien syöminen samalla aterialla on kielletty (esim. ei rasvaa leivän päälle).
  • Dieettiä ei jaksa noudattaa yhtäjaksoisesti muutamaa viikkoa kauempaa siihen kyllästymättä.

Lupaukset laihtumisen määrästä ja nopeudesta sekä dieetin myönteisistä vaikutuksista terveyteen ovat niin yliampuvia, että niiden toteutuminen ei ole käytännössä mahdollista.

Elämäntapadieetit

Monissa dieeteissä (Atkins, Zone, Montignac) hiilihydraattien määrää on rajoitettu, jolloin niiden rasva- ja proteiinipitoisuus on yleisesti suositeltua suurempi.

Atkinsin dieetin mukaan energiasta pitää 25-35 % saada proteiinista, 50-60 % rasvoista ja vain 5-20 % hiili-hydraateista. Dieetissä neuvotaan suosimaan esimerkiksi lihaa, kananmunia, kermaa ja voita, mutta käyttä-mään rajoitetusti tai ei lainkaan sokeria, leipää, perunaa ja maitoa. Myös hedelmien, marjojen ja kasvisten käytössä on rajoituksia. Dieetti on erittäin eläinrasva- ja kolesterolipitoinen, mutta sisältää niukasti ravintokuitua sekä monia vitamiineja ja kivennäisaineita.

Atkinsin dieettiin siirryttäessä paino laskee aluksi nopeasti. Tämä johtuu siitä, että energiaksi käytetään ensin kehon hiilihydraattivarastoja, joihin on sitoutunut runsaasti nestettä. Sen poistuessa kehosta paino laskee aluksi nopeasti. Dieetin aiheuttama elimistön ketoositila ja runsas proteiinimäärä pitävät nälän tunteen loitolla edesauttaen laihtumista.

Tutkimusten mukaan Atkinsin dieeteillä laihdutettaessa painon lasku on yhteydessä pienentyneeseen energian saantiin, mutta ei hiilihydraattien vähäisyyteen. Vaikka dieetin aikana voi periaatteessa syödä vapaasti rasva- ja proteiinipitoisia ruokia, niitä ei käytännössä pysty syömään niin paljon, että päivittäinen energiansaanti nousisi 1400-1500 kcal:a suuremmaksi. Laihtuminen perustuu siis energian saannin vähenemiseen. Yleisimpiä dieetin aiheuttamia sivuoireita ovat ummetus, päänsärky ja pahanhajuinen hengitys.

Atkinsin dieettiä koskevat tutkimukset eivät lyhytaikaisuutensa vuoksi anna tietoa siitä, onko dieetti turvallinen pitkään noudatettuna. On mahdollista, että se lisää sydän- ja verisuonisairauksien, kihdin, osteoporoosin ja syöpätautien vaaraa. Varsinkin diabeetikot voivat altistua dieetin runsaan proteiinimäärän vuoksi myös munuaisvaurioille.

Zone-dieetin mukaan jokaisen aterian tulee sisältää energian kokonaissaannista proteiinia 30 , rasvaa 30 % ja hiilihydraatteja 40 %, mikä tekee dieetin toteuttamisen käytännössä hankalaksi. Leipä ja pasta ovat vältettävien listalla. Rasvan määrän ja laadun osalta dieetti vastaa yleisiä suosituksia, mutta sisältää turhan paljon proteiinia.

Montignacin dieetissä kielletään rasvan ja hiilihydraattien syöminen samalla aterialla. Sokeria pidetään niin haitallisena, että sen vaikutuksia verrataan alkoholin ja huumeiden haittoihin.

Elämäsi kuntoon dieetin mukaan ennen puolta päivää saa syödä vain hedelmiä ja hedelmämehuja. Lisäksi pitää välttää proteiinin ja hiilihydraattien syömistä samalla aterialla. Esimerkiksi liha ja kalaruokien yhteydessä vain kasvikset ovat sallittuja.

Veriryhmädieetissä kullekin veriryhmälle on annettu tarkat ohjeet sallituista ja kielletyistä ruoka-ainesta, tarvittavista ravintolisistä ja sopivasta liikunnasta. Esimerkiksi O-veriryhmään kuuluvien neuvotaan syömään runsaasti eläinproteiinia, kun taas A-veriryhmään kuuluville suositellaan kasvisruokaa.

Pikadieetit

Pikadieetit on tarkoitettu noudatettaviksi vain muutaman päivän tai viikon ajan. Niiden sisältämä päivittäinen energiamäärä vaihtelee 700-1200 kcal:n (2,9-5,2 MJ) välillä.

Kaalisoppadieetissä kasviksista valmistettavaa keittoa saa syödä mielin määrin. Sen lisäksi voi syödä eri päivinä vain paria ruoka-aineita, esimerkiksi banaania ja rasvatonta maitoa. Dieetin uskotellaan kuluttavan energiaa enemmän kuin ne tuottavat.

Hedelmädieeteissä (esim. greippi- ja ananasdieetti, Beverly Hills-dieetti) väitetään hedelmien sisältävien entsyymien polttavan kehon rasvoja ja saavan siten laihtumisen aikaan.

Muna-valkoviinidieetin kerrotaan polttavan kehon rasvoja ja pitävän nälän tunteet loitolla.

Aineenvaihduntadieetin (tehodieetti, vichy-dieetti) uskotellaan alentavan painoa 9 kg parissa viikossa ja muuttavan aineenvaihduntaa siten, ettei paino nouse seuraavien kolmen vuoden aikana.

“Ihmevalmisteet”

Eräiden ilman reseptiä myytävien jauhe-, pilleri-, puriste- tai kapselimuodossa olevien laihdutusvalmisteiden mainostetaan laihduttavan sen vuoksi, että ne sisältävät jotakin rasvaa polttavaa tai ruokahalua vähentävää ainetta (kuten karnitiini, kitosaani, kromi, CLA, omenaviinietikka, pyruvaatti, sitriini). Näistä vain joidenkin vaikutuksia on tutkittu, mutta väitettyjä vaikutuksia ei ole voitu näyttää toteen.

Jos “ihmevalmisteilla” kokeillessa laihtuu, se johtuu todennäköisesti siitä, että kallis valmiste motivoi parantamaan ruokavaliota ja lisäämään liikuntaa.

Muotidieetteihin suhtautuminen

Laihtuminen perustuu aina siihen, että energian saanti jää kulutusta pienemmäksi Muotidieettien noudattaminen pienentää energian saantia sen vuoksi, että niissä kaikissa “tyhjiä kaloreita” sisältävät ruoka-aineet on kielletty tai niiden käyttömäärää rajoitettu (esim. leivonnaiset, sokeri, sokeroidut virvoitusjuomat, alkoholi). Muunlaiset selitykset dieetin laihduttavasta vaikutuksesta ovat katteettomia.

Jos muotidieetit kiinnostavat, kannattaa arvioida niiden noudattamisen mahdollisia etuja ja haittoja yleisesti suositeltuun painoa alentavaan ruokavalioon verrattuna. Vähärasvainen (rasvaa noin 30 energia) ja runsaasti ravintokuitua sisältävä ruokavalio verrattuna muotidieetteihin.

Yleisesti suositeltu ruokavalio (vähärasvainen ja runsaskuituinen)

Muotidieetit

Ruokavalikoima

Kaikkea voi syödä, mutta runsaasti rasvaa ja/tai sokeria sisältäviä ruokia sekä alkoholia rajoitetusti

Monet ruoat kielletty kokonaan ja/tai niiden samalla aterialla syömistä on rajoitettu

Toteuttaminen

Helppoa, koska perustuu yleisesti käytössä oleviin ruoka-aineisiin

Koko perhe voi syödä samaa ruokaa ja helppo toteuttaa myös työpaikalla

Vaatii itsekuria, sillä moni dieetti edellyttää tutuista ruoista luopumista

Dieettiä varten joutuu hankkimaan itselleen eri ruokia ja työpaikalle turvautumaan eväisiin

Hinta

Edullinen

Kallis, jos dieetti edellyttää kalliiden ruoka-aineiden tai ravintovalmisteiden ostamista

Vaikutus

kylläisyyteen

Pitää hyvin yllä kylläisyyden tunnetta aterioiden välillä

Joissakin dieeteissä nälän tunteet tekevät dieetin noudattamisen vaikeaksi

Vaikutus painoon ja terveyteen

Lyhyen ja pitkän ajan tehosta painoon ja terveyteen runsaasti tutkittua tietoa

Vain muutaman dieetin vaikutuksista painoon ja terveyteen tutkittua tietoa, mutta sekin vain lyhyeltä ajalta

Turvallisuus

Turvallinen, ei sivuvaikutuksia

Sivuvaikutuksia voi esiintyä

Laihtumistuloksen pysyvyys

Mahdollistaa alentuneen painon pysyvyyden, jos noudattaa ruokavalion periaatteita myös laihtumisen jälkeen

Ei tutkittua tietoa tuloksen pysyvyydestä pitkään noudatettuna

Laihdutuslääkkeet

Julkaistu: 14.11.2005