Kauneus & Terveys

Miten Suomi laihduttaa?

Yksi onnistuu pussikeitoilla, toinen karistaa kilot karppaamalla. Mitkä ovat Suomen suosituimmat dieetit?
Kuvat Fotolia

Vähemmän hiilihydraatteja, enemmän proteiinia ja rasvaa on yhä suosituin resepti laihtua. Samaa kaavaa noudattavat eri painotuksin niin Atkins, Dukan, Zone, kivikautinen paleoruokavalio kuin hyväkarppaus. Tiukimmillaan hedelmätkin ovat kiellettyjä, hyväkarppauksessa hiilareita syödään kohtuullisesti.

+ Vaihtoehtoja on paljon, ja tiukkapipoisuus on karissut: lautaselle mahtuvat nyt hyvät hiilihydraatit, kuten täysjyvävilja.

Tiukka karppaus ei sovi kaikille. Moni on alkanut varoa hiilihydraatteja turhaan. Kuiduton ruoka voi aiheuttaa ummetusta. Jos karppauksen lopettaa mutta jatkaa runsasta proteiinin ja rasvan syömistä, paino nousee helposti. Suomalaisten veren kolesterolipitoisuus on noussut, mikä voi lisätä sydän- ja verisuonitauteja.

Ateriankorvikkeet, kuten ACKD Easy Diet, Allévo, Cambridge ja Nutrilett. Tavalliset ruoat korvataan osin tai kokonaan ateriankorvikkeilla, kuten keitoilla, pirtelöillä tai patukoilla. Tiukimmillaan syödään alle 800 kilokaloria päivässä.

+ Vitamiinien ja mineraalien saanti on yleensä turvattu. Joissain korvikeruokavalioissa saa syödä myös lautasmallin mukaisia aterioita ja henkilökohtainen valmentaja tsemppaa painonpudotuksessa.

Pussikeitot ja valmennus voivat maksaa satoja euroja kuussa. Ateriapatukat eivät opeta, miten syödään oikein. Jos ei syö ravitsemuksellisesti hyvää ja maukasta ruokaa, kilot tulevat helposti takaisin.

Intuitiivinen ja tietoinen syöminen. Idea on, että jokaisella on luonnostaan taito syödä sopiva määrä omalle keholleen sopivaa ruokaa. Tavoite on tunnistaa kehon viestit nälästä ja kylläisyydestä.

+ Saa syödä, mitä haluaa ja niin paljon kuin haluaa. Tarkoitus on syödä kunnon ruokaa tasaisesti pitkin päivää. Herkuttelukin on sallittua.

Oman kehon kuunteleminen ei tarkoita, että laihduttaminen olisi helppoa saati nopeaa. Syömistapoja on muutettava.

Pikadieetit. Parista päivästä pariin viikkoon kestävät kuurit. Tunnetuin lienee kaalisoppadieetti. Lentoemäntädieetissä päivän ateriat on koottu proteiineista, kasviksista ja hedelmistä, kuten greipistä. Sairaaladieetissä aamu alkaa kupilla kahvia ja sokeripalalla, päivän kaksi muuta ateriaa ovat lihaa, kanaa, kalaa tai kananmunaa – tai pelkkää vettä.

+ Muutama kilo putoaa todella nopeasti.

Vähäkaloriset dieetit voivat aiheuttaa päänsärkyä ja huonovointisuutta. Pudonnut paino on nestettä ja lihaksia. Pudotetut kilot tulevat helposti takaisin.

 Laihdutusryhmät. Painonvartijat lopetti, mutta joissakin laihdutusryhmissä tehdään yhä ryhmäpunnituksia. Kuntosaliryhmissä ravitsemusta täydentää liikunta.

+ Säännöllisyys ja usein pitkäkestoisuus. Elämäntapoja voi yrittää rukata rauhalliseen tahtiin. Vertaistuki kannustaa.

Hinta ja sisältö vaihtelee. Joihinkin ryhmiin pitää sitoutua pitkäksi aikaa.

Mistä kilot kertyvät? 

Ruokapäiväkirjaa voi pitää paperilla tai nettipalveluissa, kuten Kiloklubissa tai Mealtrackerissa, jossa laihduttaja valokuvaa kännykällä ateriansa ja lähettää nepäiväkirjaan.

Lähteet: Ravitsemusasiantuntija Patrik Borg, personal trainer Nina Kangasniemi Elixiasta ja THL.

Julkaistu: 13.1.2013
1 kommentti