Terve.fi

Milloin voi kuntoilla tai urheilla?

Milloin voi kuntoilla tai urheilla?
Nuhakuumeen tai influenssan aikana raskaampaa fyysistä rasitusta tulee ehdottomasti välttää. Nuhakuumeen toipumisvaiheessa voi mahdollisesti kohtuullisen piankin aloittaa kevyen liikunnan, mutta tärkeää on kuitenkin muistaa, että kuumeisena ei koskaan saa urheilla!
Julkaistu: 2.9.2009

Influenssasta toipumiseen voi mennä hyväkuntoisellakin perusterveellä henkilöllä varsin pitkään ja liian aikaisesta kuntoilun aloituksesta tulee pidättäytyä. On hyvä osasta kuunnella omaa kehoa. Mikäli urheillessa olo on edelleen heikko, kannattaa antaa toipumiselle lisää aikaa. Viisainta on aloittaa kuntoilu vasta kun kaikki taudin oireet ovat loppuneet. Harjoittelu tulee myös toipilaana aloittaa kevyesti. Hyvä nyrkkisääntö on, että harjoittelun tulee olla normaalia kevyempää yhtä monta päivää kuin sairaspäiviä on ollut. Eli jos kuumetta ja muita oireita on kestänyt viikon ajan, seuraavan viikon treenit ovat vielä normaalia kevyempiä. Täydellinen palautuminen ennen sairastumista vastaavalle kuntotasolle voi joka tapauksessa viedä viikkoja.

Sairaana urheilemiseen liittyy vaikeidenkin komplikaatioiden riski. Tällaisia mahdollisia komplikaatiota ovat esimerkiksi sydänlihastulehdus, joka pahimmillaan voi johtaa jopa kuolemaan. Infektiotaudit aiheuttavat elimistölle kovan rasituksen jo itsessään. On turha lisätä tätä taakkaa urheilemalla puolikuntoisena. Liian aikainen kuntoilun aloitus vain hidastaa paranemista, ja pahimmassa tapauksessa voi aiheuttaa vakavia jälkitauteja.

Kommentoi »