Kauneus & Terveys

Mari Valosaaren vinkit elämäntapamuutokseen


Fitnesskilpailija Mari Valosaari paljastaa parhaat vinkkinsä pysyvän elämänmuutoksen tekemiseen.
Kuvat Petri Mast

1. Tee päätös.

Käy mielessäsi läpi tarkasti, millaista elämänmuutosta olet tekemässä tai mikä tavoitteesi on. Luo tavoitteesta selkeä mielikuva, oli kyse muutaman kilon painonpudotuksesta tai fitnesskisoihin osallistumisesta. Kun tiedät, mihin tähtäät, sinun on helpompaa pysyä motivoituneena myös heikkoina hetkinä. 

2. Usko itseesi.

Vaikka itseluottamus olisi hyväkin, usko itseen on toisinaan koetuksella ja itseluottamuksen määrä vaihtelee fiilisten mukaan. Välillä on helppoa sortua ajattelemaan, että olisi huonompi kuin joku toinen. Vaikka itsestäsi tuntuu, ettet sittenkään onnistu, moni saattaa silti katsoa sinua ihaillen.

Kun ajatuksesi eksyvät kielteiselle puolelle, pysähdy ja pyri tietoisesti kääntämään ajatukset myönteisiksi. Hyvä tästä tulee -lauseen toistaminen hiljaa mielessä voi auttaa. Päätä, että teet parhaasi ja se riittäköön sinulle ja muille. Muista, että ajatuksilla ja tekemiseen keskittymisellä on valtava voima. 

3. Älä anna muiden mielipiteiden vaikuttaa.

Valmistaudu siihen, että elämänmuutos tai unelman toteuttaminen innostavat ihmisiä kommentoimaan valintojasi. Jos laihdutat tai tavoittelet kisakuntoa, olet usein tarkka ruokavaliosi suhteen. Anna silloin muiden ”voit kai sinä nyt tämän syödä” tai ”onko se nyt niin tarkkaa sen dieetin kanssa” – kommenttien mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Sanovat muut mitä tahansa, keskity itse sen oman juttusi työstämiseen ja tavoitteesi saavuttamiseen.

Ympäristö luo paineita, mutta niistä ei kannata turhautua eikä suuttua. Sinä itse tiedät, mihin tähtäät ja jos päämäärään pyrkiminen tuntuu hyvältä ja on sinulle mieluisaa, jatka samalla linjalla.

4. Ole tavoitteissasi realisti.

Jaa tavoite pieniin osiin ja hyväksy se, että muutos vaatii aikaa. Kymmenien kilojen painonpudotusta ei ole mahdollista tehdä lyhyessä ajassa ainakaan järkevästi ja terveellisesti. Maltilla toteutettu muutos on usein myös pysyvä. Pienempien osatavoitteiden toteutuminen antaa virtaa – se tuo onnistumisen iloa ja vahvistaa uskoa itseen ja omiin mahdollisuuksiin.

5. Pysy päätöksessäsi joka päivä.

Ei riitä, että teet päätöksen, vaan sinun pitää myös pysyä päätöksessä, jotta tavoite toteutuu. Lopputuloksen ajattelu ylläpitää motivaatiota myös niinä hetkinä, kun ei jaksaisi noudattaa ruokavaliota kurinalaisesti tai lähteä sohvalta treenaamaan.

Merja Asikaisen kirjoittamassa kirjassa Fitness elämäntavaksi Mari Valosaari paljastaa muita vinkkejään (readme.fi 2015).

Oletko sinä onnistunut elämäntapamuutoksessa tai haaveiletko sellaisesta? Kerro kokemuksistasi alla olevassa kommenttikentässä!

Julkaistu: 2.10.2015