Terve.fi

Kuinka vapaudun liiallisesta stressistä?



Kuinka vapaudun liiallisesta stressistä?

Paineiden kasaannuttua elimistöön pitää niiden jollain tavoin päästä myös purkautumaan. Meidän on siis joko purettava paineet ja kulutettava ylimääräinen energia tai opeteltava ottamaan tilanne hallintaan rentoutumisharjoitusten avulla. Näin kehomme voi palata lepotilaan, jolloin syke, verenpaine, hapenkulutus ja lihasjännitys normalisoituvat.

Kun jännitystila laukeaa ja rentoudumme, elimistö palautuu ja voi toimia jälleen tehokkaasti.

Jotta elämämme pysyy tasapainossa, on meidän opeteltava terveellinen ja stressinkestävä elämäntapa, jossa niin keho kuin mielikin saa riittävästi virikkeitä ja lepoa. On hyvin yksilöllistä, miten kukakin rentoutuu parhaiten. Toiselle paras keino voi olla leppoisa ulkoilu luonnon helmassa, kun taas toinen rentoutuu aggressiivisen kamppailulajin tai sosiaalisen palloilun merkeissä.

Paras rentoutuskeino vaihtelee mielialan ja tilanteen mukaan. Moni kokee rentoutuvansa liikunnallisten aktiviteettien parissa, mutta ne kaipaavat vastapainoksi myös mieltä ja kehoa huoltavia rentoutuskeinoja: varsinaisia rentoutusharjoituksia, hierontaa ja kiireetöntä arkea.

Seuraavat ohjeet voivat auttaa stressittömän elämäntavan opettelussa:

• Koeta vähentää kiirettä ja stressin aiheuttajia

• Opettele sanomaan EI!

• Tavoittele kohtuullisuutta, äläkä vaadi itseltäsi täydellisyyttä

• Lopeta muiden asioista huolehtiminen ja vältä tarpeetonta murehtimista

• Keskity välillä itseesi ja toteuta pieniäkin haaveitasi

• Nauti muiden seurasta, äläkä erakoidu

• Keskity välillä itseesi, tunteisiisi ja tarpeisiisi

• Opettele irrottautumaan työstä ja tee selvä ero työ- ja vapaa-ajalle

• Jaa vastuusta ja käytä aikaa myös opiskeluun sekä itsesi kehittämiseen

• Liiku ja pidä huolta kunnostasi

• Syö säännöllisesti ja terveellisesti

• Tee tarvittavat muutokset ja pysy aikomuksissasi!

Valmistautuminen ja suunnittelu vähentää stressiä

Monella meistä on tapana kerätä stressiä elämäämme. Asioiden viime tinkaan jättäminen, huono valmistautuminen ja liian tiukat aikataulut nostavat stressikäyrää, lisäävät huolimattomuutta, unohtelua sekä aiheuttavat turhaa painetta ja kiirettä.

Suunnittelemalla aikataulunsa niin työn, vapaa-ajan kuin lomienkin osalta jo hyvissä ajoin, voi välttää stressiä aiheuttavat päällekkäisvaraukset, myöhästymiset ja organisointiongelmat. Sopiva rutiini ja aikatauluttaminen helpottaa muistamista sekä ajankäyttöä, kunhan se mahdollistaa joustamisen sekä riittävän vaihtelun. Opettele myös sanomaan EI, sillä liian kiivas aikataulu ja virikepaljous ei anna aikaa luovuudelle eikä uuden oppimiselle.

Kaikki kiire ei ole pahasta, eikä siihen tulisi aina suhtautua stressaten. Elämään kuuluu kiireisempiä ja vastaavasti leppoisampia jaksoja. Kuormitus vaatii vastapainokseen lepoa, jotta elimistö pääsee palautumaan kiireen aikaansaamasta rasituksesta. Meillä ei kuitenkaan ole ladattavia akkuja, joten loma/ viikonloppu ei välttämättä korjaa liiallisen kiireen/ stressin aiheuttamaa uupumusta.

Julkaistu: 26.6.2012