Kauneus ja Terveys

Karsi nämä pahat tavat ja parannat ihoasi!

Karsi nämä pahat tavat ja parannat ihoasi!
Luuletko tietäväsi, mikä aiheuttaa kasvojen vanhenemisen? Rypyt tai silmäpussit eivät aina johdu auringolle altistumisesta tai geeneistä. Syyt voivat olla paljon yllättävämpiä: huono näkö ja mahallaan nukkuminen esimerkiksi aiheuttavat ryppyjä.
Julkaistu: 25.6.2015

Ihotautilääkäri Mary P. Lupo kertoo pystyvänsä päättelemään potilaidensa kasvoista, millainen heidän elämäntyylinsä on ja millaisia tuotteita he käyttävät – perustaen päätelmänsä pelkästään heidän iho-ongelmiinsa.

Joten säästä itsesi reissulta ihotautilääkärille ja lue nämä Health.comin keräämät yksinkertaiset keinot, jotka tekevät kasvoistasi terveet ja nuorennäköiset.

Paha tapa: Ihon kuoriminen rakeisilla, luonnon omilla aineksilla 

Uskot kasvojesi kiittävän, kun kuorit ihon luonnonmukaisia ainesosia sisältävillä aineilla. Ajattelet, että luonnonmukaiset ainesosat ovat hyödyllisempiä terveydelle kuin kemialliset vastineensa. Itse asiassa juttu on päinvastoin. Tohtori Lupon mukaan murskatut simpukat, pähkinät ja siemenet usein sisältävät rosoisia reunoja, jotka voivat aiheuttaa ihoon pieniä haavaumia.

Parasta on siis vaihtaa hellävaraiseen kuorinta-aineeseen, jonka sisältämät helmet ovat täydellisen pehmeitä ja pyöreitä. Ne aiheuttavat huomattavasti vähemmän ärsytystä. Jos ihosi pysyy edelleen arkana, ruokasoodasta ja lämpimästä vedestä saa tehokkaan kuorinta-aineen, tohtori Lupo lupaa.

Paha tapa: Pitkät, kuumat suihkut 

Liian pitkät kuumat suihkut voivat kirjaimellisesti sulattaa ihon lipidikerroksen, tohtori Lupo varoittaa. Lipidit sitovat ihosolut toisiinsa ja pitävät kosteuden sisällään. Keho tuottaa vahingon jälkeen uusia lipidejä parissa tunnissa, mutta tuona aikana kosteutta katoaa hälyttäviä määriä. Lisäksi suihkuvesi sisältää pieniä määriä klooria, joka voi kuivattaa ihoa ja aiheuttaa enemmän ärsytystä.

Ehkäiset ongelmaa viipymällä lämpimässä suihkussa korkeintaan 10 minuuttia. Vaikkei nopea suihku ehkä olekaan kovin rentouttava, ihosi on täyteläisempi ja kosteutetumpi. Jos et pysty pesemään itseäsi alle kymmenessä minuutissa, harkitse asentavasi suihkusuodatin, joka poistaa suurimman osan vesijohtoveden kloorista. Suihkun ei myöskään kannata olla päällä pesun aikana.

Paha tapa: Säännöllisten näöntarkastusten unohtaminen 

Lihasliikkeet, kuten silmien siristäminen, voivat aiheuttaa hetkellisiä ryppyjä esimerkiksi kulmakarvojen ja silmien ulkoreunojen välillä. Kun silmiä siristelee jatkuvasti, voivat nämä ohimenevät rypyt muuttua pysyviksi. Siksipä tohtori Lupo harmittelee, etteivät monet naiset ymmärrä tarkastuttaa silmiään.

Silmiä kannattaa tarkastuttaa säännöllisin väliajoin, vaikkei huomaisikaan näön huonontuneen. Piilolinssejä käyttävien on hyvä piipahtaa näöntarkastuksessa vuoden välein, silmälasillisten taas kahden vuoden välein. Äläkä unohda aurinkolaseja, jotka säästävät silmiä siristelyltä.

Paha tapa: Hiusten muotoileminen kasvopesun jälkeen 

Aamuisin todennäköisesti peset kasvosi, ennen kuin muotoilet hiuksesi. Et ehkä tajua, että muotoilutuotteet voivat päätyä hiusrajaa ympäröivälle iholle. Tohtori Lupo kertoo, että kaikki muotoilutuotteet sisältävät ainesosia, jotka voivat tukkia ihohuokosia ja aiheuttaa finnejä.

Säästä ihoasi muotoilemalla hiuksesi ensin, sitten pese kasvosi poistaaksesi kaikki ainejäämät. Jos tämä on liian hankalaa, puhdista hiusrajan iho paperilla tai kosteuspyyhkeellä hiustenlaiton jälkeen.

Paha tapa: Nukkuminen kyljellään tai mahallaan 

Kiinnitä huomiota asentoosi seuraavan kerran, kun heräät. Jos kasvosi ovat painautuneena tyynyyn, painovoima voi kerryttää nesteitä silmien taakse ja muodostaa näin turvotusta. Tohtori Lupo varoittaa tämän toistuvuudesta: kun joka yön nukkuu näin, iho menettää kimmoisuuttaan ja alkaa roikkua. Mahallaan ja kyljellään nukkujat ovat myös taipuvaisempia ryppyihin. Nopeasti aamulla katoavat juonteet voivat muuttua pysyviksi, sillä toistuva ihon rypistyminen saa kollageenin hajoamaan.

Kouluta itsesi nukkumaan selälläsi: hevosenkengän muotoinen matkatyyny voi auttaa totuttautumisessa. Voit myös sujauttaa tyynyn polviesi alle. Tämä muuttaa selkärangan asentoa neutraalimpaan ja vähentää todennäköisyyttä kääntyä yön aikana. Asiantuntijat suosittelevat vielä vaihtamista liukkaisiin satiini- tai silkkilakanoihin, joita vasten ihosi epätodennäköisemmin rypistyy.

Kommentoi »