Kauneus & Terveys

Hoida jalat terveiksi


Helteellä voi suorastaan kokea vapauden huumaa, kun saa laittaa varpaansa sandaaleihin tuulettumaan ja katselemaan maisemia pitkän sukkakauden jälkeen.
Kuvat Thinkstock

Tärkeintä jalkojen hoidossa on hygieniasta huolehtiminen. Jalat tulee pestä päivittäin vedellä tai miedolla saippualla, jonka jälkeen iho kuivataan huolellisesti unohtamatta varpaan välejä. Kosteus hautoo helposti ihon rikki, jolloin iho altistuu sieni- ja bakteeritulehduksille.

Pesun jälkeen jalat on hyvä rasvata jaloille sopivalla tuotteella, mutta rasvaa ei kannata laittaa varpaiden väliin hautomaan. Jalkojen raspausta ei kannata tehdä liian usein vaan noin joka toinen viikko, koska iho puolustautuu ja kovettumat voivat jopa pahentua. Salli itsellesi joskus hemmottelu varaamalla itsellesi jalkahoito!

Hoida jalkojen hiertymät

Hiertymiä aiheuttaa sopimaton kenkä. Ennaltaehkäise hiertymät pitämällä jalat kuivina ja vaihtamalla sukat päivittäin. Huolehdi että sukat ovat sopivan kokoiset ja suorasti ja sileästi jalassa. Hiertymiä voi myös ennaltaehkäistä käyttämällä rakkolaastaria tai rakonestopuikkoa, jonka muodostama liukas pinta estää hankauksen ja hiertymät. Jos hiertymä pääsee syntymään, niin

Puhdista alue huolellisesti suihkuttelemalla sitä vedellä tai tarvittaessa desinfiointiaineella.

Käytä suojana rakkolaastaria, mutta älä peitä aluetta koko aikaa, vaan anna sille myös ilmaa.

Jos rakko puhkeaa, puhdista ja suojaa se.

Käytä sopivia kenkiä.

Eroon kuivista kantapäistä ja kovettumista

Ennaltaehkäisyyn kuuluu sopivien jalkineiden valitseminen ja jalkojen säännöllinen rasvaaminen. Känsät ovat kovettumien seurausta ja kantapäiden halkeamisen syy on rasvan puute.

Älä sulloudu liian pieniin kenkiin: tilavat, hyvänmalliset kengät ehkäisevät kovettumien muodostumista.

Pehmitä jalat lämpimässä vedessä ja viilaa kovettumat hellävaraisesti. Muista että muutama viilanveto riittää.

Voitele jalat jaloille sopivilla tuotteilla. Perusvoiteista kannattaa valita riittävän rasvainen perusvoide. Älä laita voidetta varpaiden väliin hautomisen ehkäisemiseksi.

Saatavilla on myös hyviä kovettumia pehmittäviä ja sarveistunutta ihoa kuorivia erikoisjalkavoiteita.

Tehohoidon kantapäille saa kun levittää illalla jalkarasvaa paksun kerroksen kantapäille ja laittaa talouskelmun voiteen päälle ja sukat jalkaan.

Kantapäille ja kovettumille on saatavilla muotoiltuja keinoiholaastareita, joiden alla kovettumat pehmenevät ja halkeamat paranevat.

Apteekista saa känsän hoitoon tarkoitettua ainetta, jonka ainesosat vähitellen kuorivat sarveistunutta ihoa. Saatavilla on myös salisyylihappoa sisältäviä laastareita.

Jalkahiki johtuu huonosta hygieniasta

Jalkahiki johtuu useimmiten huonosta jalkahygieniasta tai tiukoista ja hengittämättömistä kengistä

Pese jalat päivittäin ja kuivaa huolellisesti.

Tuuleta kenkiä, pohjalliset voi vaihtaa aika ajoin.

Käytä puuvillaisia sukkia.

Voit käyttää talkkia etenkin varvasväleihin pitämään kosteutta pois jaloista.

Voimakkaaseen hikoiluun voi käyttää antiperspiranttia. Myös kenkään laitettavia epämiellyttävää tuoksua poistavia suihkeita löytyy.

Jos kotikonsteista ei ole hyötyä, niin voit kääntyä lääkärin puoleen.

Jalkasienen takia lääkäriin?

Varvasvälien rikkoutuminen (alkaa usein nimettömän ja pikkuvarpaan välistä), kutina ja kirvely sekä paha haju ovat merkkejä jalkasilsasta.

Pese jalat suihkuttamalla aamuin illoin ja kuivaa huolellisesti myös varpaanvälit.

Vaihda sukat päivittäin ja pese ne 60 asteisessa vedessä. Käsittele myös kengät jalkasienen hoitoon tarkoitetulla puuterimuotoisella aineella.

Hoida sairas alue ja sen ympäristö jalkasienen hoitoon tarkoitetulla paikallishoitolääkkeellä , jota saa ilman reseptiä apteekista. Muista säännöllinen, pitkäjänteinen hoito. Tuotteesta riippuen hoito kestää kertahoidosta useampaan viikkoon.

Hakeudu lääkäriin, jos jalkasientä on laajalla alueella, jos jalkasieni leviää kynsiin tai jos itsehoito ei tehoa kahdessa viikossa.

Turvottaako jalkoja?

Jalkojen turvotus, väsymys ja särky ovat melko yleisiä vaivoja kuumana kesäpäivänä. Syynä turpoamiseen voi olla muun muassa seisomatyö, taipumus suonikohjuihin tai verenkiertohäiriöihin, liian vähäinen liikunta, ylipaino ja asentovirheet. Kun jalat ovat pingottuneet ja turvonneet on paras vilkastuttaa verenkiertoa.

Hyvä tapa pitää jalat ja lihakset kunnossa on päivittäinen, monipuolinen hyötyliikunta. Työn lomassakin voi tehdä jalkajumppaa, kuten nilkkojen ja varpaiden koukistuksia ja ojennuksia.

Lämpimällä säällä verisuonet laajenevat ja jalkoihin tulee neste- ja suolatasapainohäiriöitä. Muista siis nestetankkaus!

Mentolia ja kamferia sisältävät jalkavoiteet viilentävät jalkoja ja poistavat jaloista väsymyksen tunnetta.

Pinnallisten verisuonitukosten ehkäisyyn ja hoitoon on ilman reseptiä saatavilla lääkevoidetta, joka hillitsee tulehdusta ja vähentää turvotusta vaikuttamalla pinnallisiin hyytymiin.

Jalkojen turvotukset on syytä selvittää lääkärillä, jos turvotus on syntynyt nopeasti, jalka on kipeä ja punoittava tai mikäli turvotus on toispuolista. Kyseessä voi olla syvä laskimotukos , joka vaatii kiireellistä hoitoa. Sairauksista myös sydämen vajaatoiminta aiheuttaa laskimopaineen kohoamista ja sitä kautta mahdollista jalkojen turpoamista.

Lähteet: Terveyskirjasto, Käypä hoito- suositus, Yliopiston apteekki

Julkaistu: 25.6.2015