Kauneus & Terveys

Hiljaisuus aiheuttaa nolon puheripulin


”Pelkään hiljaisia hetkiä ja täytän ne puheella. Puheripuli iskee etenkin jännittävissä tilanteissa, kuten treffeillä tai työhaastattelussa." Mikä neuvoksi?

Pelkään hiljaisia hetkiä ja täytän ne puheella. Puheripuli iskee etenkin jännittävissä tilanteissa, kuten treffeillä, virastossa tai työhaastattelussa.

Silloin saatan kertoa intiimejäkin asioita yksityiskohtaisesti. Treffeillä olen suoltanut tarinaa hullusta suvustani, kertonut kuka heistä on ollut vankilassa ja kuka mielisairas.

Koska hiljaisuus on epämiellyttävää, haluan peittää sen. Kerron asioita, joita monet eivät kerro edes parhaille ystävilleen. Joskus olen miettinyt, elänkö väärässä kulttuurissa. Täällä arvostetaan hiljaisuutta.”

Jaakko, 39

1. Kuuntele musiikkia

Kun opettelet kestämään hiljaisuutta, äänet eivät ole kiellettyjä. Kokeile jotain rauhoittavaa, kuten meditaatiosävelmiä tai luonnonääniä.

2. Mene metsään

Luonnon äänet antavat vastapainoa kaupungin melulle. Kaupungissa voit hakeutua hautausmaalle. Vaeltele päämäärättömästi ja keskity askeliisi. Niin sanottu mindfulness-kävely on askel kohti meditointia.

3. Puuhastele hiljaa

Vietä hiljainen hetki kotona töiden jälkeen. Älä laita televisiota tai radiota päälle. Tee ruokaa keskittyneesti: ihaile raaka-aineiden värejä ja tuoksuja.

4. Katso taidetta

Kirkot, museot ja kirjastot ovat meluttomia. Niissä on hyvä opetella hiljaisuutta. Keskitä huomiosi vaikka taiteeseen.

5. Etsi äänimuistoja

Talleta mieleesi rauhoittavia ääniä, kuten linnunlaulua. Istahda rauhalliseen paikkaan ja mieti sitä ääntä. Näin hiljaisuuden vaatimus ei käy ylivoimaiseksi.

Juttu on julkaistu Kauneus & Terveys -lehdessä 6/2017.

Julkaistu: 30.9.2019