Mystikko ja parantaja

Henkiset vaikuttajat: Hildegard Bingeniläinen – nainen, joka loisti rakkautta

Hildegard Bingeniläinen puhui itsestään vain heikkona naisena, mutta tosiasiassa hän oli nerokas ja luova vaikuttaja. Omana aikanaan Hildegardia pidettiin profeettana, mutta hänen viestinsä kantaa yli ajan ja paikan. Hildegardin kuuluisien piparkakkujen resepti löytyy jutun lopusta.

Sarja kertoo ihmisistä, jotka inspiroivat meitä ajattelemaan.
13.12.2023 | Päivitetty 14.6.2024 | Voi hyvin

Henkiset vaikuttajat -sarja kertoo ihmisistä, jotka inspiroivat meitä ajattelemaan. Voit kuunnella jutun tästä:

Aatelisperheen kymmenes lapsi oli niin hento ja sairaalloinen tyttö, että vanhemmat pelkäsivät lapsen menehtyvän. Kun tämä jäi henkiin, kiitolliset vanhemmat päättivät luovuttaa hänet Jumalan palvelijaksi. Se ei ollut 1100-luvun Euroopassa kovinkaan harvinaista.

Ylhäiset perheet lunastivat kymmenyksillään, usein merkittävällä summalla, jollekin lapsistaan paikan kirkon suojeluksessa. Kirkko sai näin varoja toimintaansa ja luostarit munkkeja ja nunnia asukkaikseen.

Pikkutyttö Hildegard sai Disibodenbergin luostarissa ohjaajakseen nuoren nunnan, Jutta von Sponheimin. Tämän ohjauksessa Hildegard oppi lukemaan ja laulamaan psalmeja. Tyttö kasvoi ja eli 30 vuotta luostarin suojissa.

Kun abbedissana toiminut Jutta kuoli, nunnat valitsivat yksimielisesti 38-vuotiaan Hildegardin uudeksi johtajattarekseen.

Hildegardilla oli näkyjä kolmevuotiaasta asti. Hän ei ollut transsissa eivätkä näyt tulleet unessa, vaan Jumala ilmestyi hänelle loistavana valona ja ohjaavana äänenä.

Hildegard ei ollut halukas kertomaan näyistään muille kuin Jutalle ja rippi-isälleen Volmarille. Kun Hildegard sairastui 42-vuotiaana, näyt kuitenkin voimistuivat ja yhdessä niistä Jumala kehotti häntä kirjoittamaan muistiin näkemänsä ja kuulemansa.

Hildegard kävi mielessään kamppailua, sillä hän piti itseään kykenemättömänä pyydettyyn tehtävään. Myös ihmisten epäilyt ja pahantahtoiset juorut pelottivat. Lopulta abbedissa kuitenkin antoi periksi ja tarttui kynään. Samaan aikaan, kun kirjoittamisen lahja heräsi, sairaus katosi.

Disibodenbergin luostarin rauniot Odernheimissa Saksassa.
Disibodenbergin luostarin rauniot Disibodenbergin kukkulalla, Odernheimissa Saksassa. Luostari oli 30 vuotta Hildegard Bingeniläisen koti.

Luostariin Hildegardia oli seurannut hänen rippi-isänsä, munkki Volmar, joka toimi myös nunnan kirjurina. Hildegard kirjoitti näkyjensä perusteella kolme kirjaa: Scivias – Tunne tiet, Liber vitae meritorun (suomeksi Kirja elämän ansioista) ja De operatone Dei (Jumalan teoista).

Paavi Eugenius III asetti vuonna 1147 lautakunnan tutkimaan Hildegardin kirjoituksia. Vaikutusvaltainen ranskalainen mystikko Bernhard Clairvaux’lainen tuki Hildegardia, ja niin paavi hyväksyi abbedissan näyt aidoiksi Pyhän Hengen ilmentymiksi. Lautakunnan lausunto oli erittäin tärkeä, sillä se antoi Hildegardille suojaa arvostelijoita ja epäilijöitä vastaan.

Abbedissa Jutta oli harjoittanut hyvin ankaraa asketismia. Ruumista tuli kurittaa, jotta sielu vapautuisi sen kahleista. Hildegard sen sijaan piti ruumista sielun temppelinä, josta tuli pitää hyvää huolta, jotta ihminen pystyy hoitamaan palvelutehtävänsä maailmassa.

Hildegard luotti, että Luoja oli antanut toimivat keinot ruumiin huolenpitoon. Hän tutki tarkkaan kasvien ominaisuuksia ja vaikutuksia ja löysi hoitokeinot niin kihtiin ja hengenahdistukseen kuin korvakipuihin ja mahahaavaan.

Hildegard tutki kasvien ominaisuuksia ja vaikutuksia ja löysi hoitokeinot vaivoihin.

Tutkimustensa ja oivallustensa perusteella Hildegard kirjoitti teoksen Physica, joka käsittelee luonnontieteellisiä kysymyksiä, sekä teoksen Causae et Curae, jossa kerrotaan sairauksien syistä ja hoidoista.

Hildegard antoi myös ruokaohjeita, joita seuraamalla voi luoda hyvän pohjan terveelle elämällä. Hän arvosti erityisesti vanhaa viljalajia spelttiä sekä fenkolia ja omenoita. Sydänvaivoja hän kehotti hoitamaan viinillä, jota ensin keitettiin persiljan kanssa ja johon sen jälkeen lisättiin etikkaa ja hunajaa.

Kun Hildegardin maine opettajana ja parantajana levisi, luostariin tuli runsaasti kävijöitä ja heidän mukanaan lisätuloja. Abbedissa oli kuitenkin alkanut kaivata enemmän tilaa ja itsenäisyyttä itselleen ja nunnilleen. Hän pyysi apotti Kunolta lupaa muuttaa hylättyyn Rupertsbergin luostariin.

Kun apotti torjui pyynnön, Hildegard kääntyi rohkeasti Mainzin arkkipiispa Henrik I:n puoleen ja sai luvan uudelle luostarille. Kun apotti ja munkit edelleen vastustivat nunnien muuttoa, Hildegard sairastui ja halvaantui. Sairauden syyksi Hildegard totesi Jumalan tyytymättömyyden, koska Hänen tahtoaan siirtää nunnat Rupertsbergiin ei oltu noudatettu.

Vuonna 1150 päättäväinen abbedissa, parikymmentä nunnaa sekä rippi-isä ja kirjuri Volmar muuttivat uuteen luostariin. Myöhemmin Hildegard perusti Eibingeniin sivuluostarin, johon otettiin nunniksi myös alempisäätyisten perheiden naisia. Luostarissa he saivat tilaisuuden opiskeluun, joka muuten olisi ollut mahdotonta.

Hildegard Bingeniläinen vanhassa maalauksessa
Hildegard Bingeniläinen oli abbedissa ja mystikko, jonka toiminta ulottui uskonnon lisäksi kirjallisuuteen, musiikkiin ja luonnontieteisiin, erityisesti lääketieteeseen.

Oma luostari ja sen mukanaan tuoma vapaus innoittivat abbedissan luomaan myös musiikkia. Sen ajan kirkkomusiikissa laulajina olivat mieskuorolaiset. Naiset olivat messuissa hiljaa, ja heillä oli lupa säveltää musiikkia vain oman sisarkuntansa käyttöön.

Hildegardin säveltämä hartausmusiikki ei noudattanut gregoriaanisen kirkkolaulun sääntöjä, vaan laulettava sävelkorkeus vaihteli paljon enemmän. Hänen musiikkiaan voidaan pitää yksiäänisen kirkkolaulun tyylillisen kehityksen huipentumana.

Tuottelias abbedissa sävelsi myös musiikkinäytelmän Ordo virtutum, eli Hyveiden näytelmä. Tapansa mukaan Hildegard ei ottanut kunniaa sävellyksistään, vaan piti itseään jumalallisen viisauden välittäjänä.

Hildegardille ei ole annettu kovin suurta arvoa musiikin historiassa, osittain siksi, että jo hänen elinaikanaan kirkkolaulu alkoi siirtyä yksiäänisestä moniääniseksi.

Hildegardin mukaan jokaisessa ihmisessä hehkuu jumalallinen kipinä.

On ymmärrettävää, että nunnan mielestä neitsyys oli hengellisen elämän korkein aste. Hildegard ei kuitenkaan hyväksynyt aikansa kirkon yleistä käsitystä, että naisen seksuaalisuus oli peräisin paholaisesta.

Hän kyllä arvosteli lihallisten himojen väärinkäyttöä, mutta korosti useissa teksteissään, että seksuaalinen mielihyvä vahvistaa myös naisen elämäniloa. Hän puhui myönteisesti äitiydestä sekä miehen ja naisen toisiaan tukevasta tehtävästä avioliitossa.

Abbedissa kirjoitti: ”Mies ja nainen ovat kytköksissä toisiinsa niin, että toinen on toisen työtä. Ilman naista miestä ei voi sanoa mieheksi, ilman miestä naista ei voi sanoa naiseksi. Kumpikaan ei siten voi elää ilman toista”.

Hildegard ihmetteli ja ylisti jatkuvasti luomakunnan kauneutta ja parantavia voimia, jotka hän näki Jumalan lahjoina ihmisille. Hänen mielestään jokaisessa ihmisessä hehkuu jumalallinen kipinä ja ihmisen tehtävä on heijastaa tuon kipinän valoa ympärilleen.

Luomakunnan ytimessä toimii viriditas, jumalallinen alkuvoima, joka antaa ihmisille voimaa pyrkiä voittamaan paha ja taistelemaan hyvyyden puolesta. Ihmisellä on universaali vastuu huolehtia luomakunnasta. Jos hän hylkää tuon vastuun, hän lankeaa syntiin, jonka seurauksena hän kokee olevansa syyllinen ja muukalainen maailmassa.

Hildegard korosti, ettei hän kirjoita ja puhu vain oman aikansa ihmisille, vaan erityisesti ihmisille aikana, ”jolloin ilmaa ei voi enää hengittää eikä vettä juoda”.

Vuonna 1158 Hildegard sai Jumalalta uuden tehtävän: hänen piti lähteä puhumaan hengellisille ja maallisille johtajille oikeudenmukaisuudesta ja julistaa sekä heille että tavalliselle kansalle Jumalan tahtoa.

Silloin 60-vuotias abbedissa kärsi jo monenlaisista vaivoista, mutta niistä huolimatta hän teki kolme pitkää puhujamatkaa. Hän saarnasi tuhansille ihmisille toreilla ja katedraalien edustalla.

Hildegard tuomitsi pappien maalliset ja ahneet elämäntavat ja muistutti, ettei ihminen omin voimin parane synneistään. Jumalan edessä nöyrtymällä ja Hänen tuellaan ihminen voi kuitenkin puhdistua ja saada voimaa täyttää tehtävänsä ja vastuunsa maailmassa.

Eibingenin luostari
Rupertsbergin luostarin tuhouduttua nunnat muuttivat Eibingeniin, jossa toiminta jatkui 1800-luvulle asti.

Kulkuneuvona saarnamatkoilla olivat hevoset, ja tuskin matkat olisivat onnistuneet, ellei Hildegard monien muiden taitojensa lisäksi olisi ollut myös erinomainen ratsastaja ja hevosten ystävä. Keskiajalla oli kuitenkin tavatonta, että abbedissa ratsasti ympäri maata opettamassa ihmisjoukkoja ja kritisoimassa valtaapitäviä.

Benediktiiniläisluostarikunta kuitenkin salli sen, koska Hildegardia pidettiin profeettana. Myönteiseen suhtautumiseen vaikutti myös se, että Hildegard oli ylhäistä syntyperää ja hänellä oli vaikutusvaltaisia tukijoita, kuten Bernard Clairvaux’lainen ja Saksan keisari Fredrik I Barbarossa.

Huolimatta siitä, että hän oli luostarin perustanut abbedissa, joka tutki kirjoituksissaan teologiaa, kosmologiaa, luonnonhistoriaa ja lääketiedettä sekä sävelsi kirkkomusiikkia, Hildegard viittasi itseensä ”heikomman sukupuolen edustajana”.

Patriarkaalisen kirkkohierarkian aikana oli myös viisasta, että abbedissa toistuvasti muistutti kaikkien teostensa ja sävellystensä olevan peräisin Jumalasta. Siten hänellä oli takanaan auktoriteetti, jota oli vaikeaa kumota.

Hildegard pystyikin olemaan esillä ja ilmaisemaan mielipiteitään aikana, jolloin harva nainen sai ääntään kuuluviin.

Nunnat kertoivat kahden säteen taivaasta välähtäneen hänen kuolinvuoteensa poikki.

Lapsesta asti Hildegard oli kokenut Jumalan elävänä, kirkkaana valona. Kun abbedissa kuoli, hänen ympärillään olleet nunnat kertoivat kahden valonsäteen välähtäneen taivaasta hänen kuolinvuoteensa poikki.

Hildegardin oma aika arvosti häntä erityisesti profeettana, mystikkona ja parantajana. Myöhemmin myös muut hänen taitonsa ja saavutuksensa ovat herättäneet kiinnostusta. Nykyisin Hildegard Bingeniläinen nähdään oman aikansa monipuolisena nerona, poikkeuksellisena naisena.

Suomessa toimii Pyhän Hildegardin seura, joka tekee tunnetuksi abbedissan elämäntyötä, järjestää tapahtumia ja harjoittaa julkaisutoimintaa.

Vox Silentii -lauluduo sekä laulaja, äänipedagogi Pia Skipdahl ovat esittäneet ja taltioineet Hildegardin lauluja. Ohjaaja Margarethe von Trotta on tehnyt elämäkerrallisen elokuvan Vision – Aus dem Leben der Hildegard von Bingen vuonna 2009.

Hildegardin maine mystikkona ja hänen holistiset näkemyksensä luonnonlääkinnästä ovat tehneet hänestä suositun myös hengellisessä new age -liikkeessä.

Eibingenin Pyhän Hildegardin päivän juhlakulkueessa kannetaan pyhäinjäännöslipasta, jossa ovat Hildegardin maalliset jäännökset.

Hildegardin ajatuksia

Kohdista katseesi aurinkoon. Näe kuu ja tähdet. Katsele maan kaunista vehreyttä. Ajattele, miten paljon iloa Jumala antaa niiden kautta ihmiselle.

Emme voi elää maailmassa, jonka muut ovat meille tulkinneet. Kuitenkin pelkäämme turvautua itsemme kuunteluun, käyttää omaa järkeämme ja nähdä oma valomme.

Luonto kaikkinensa on ihmisen käytettävissä, mutta meidän on toimittava yhteistyössä sen kanssa, sillä emme voi elää ilman sitä.

Kaikki elävät olennot ovat kipinöitä Jumalan kirkkauden hehkusta. Kaikissa olennoissa soi taivaallinen musiikki.

Maata ei pidä vahingoittaa eikä tuhota. Aina kun maan elementtejä vahingoitetaan taitamattomalla toiminnalla, Jumala puhdistaa maan kärsimykset ihmiskunnan koettelemuksilla.

Kaikki mikä on taivaissa, maassa ja maan alla on toisistaan riippuvaista ja yhteydessä toisiinsa.

Laula, sillä laulu ilahduttaa ja pehmentää sydäntä. Yksinkertainen, rakastava ylistys luo harmoniaa ja saa jumalaiset kyyneleet virtaamaan. Älä siis lakkaa laulamasta.

Katso tarkkaan itseäsi, ihmiskunta. Sisälläsi on taivas ja maa ja kaikki luotu. Olet maailma – kaikki on kätketty sinuun.

Hildegardin syntymäpaikasta ei ole varmaa tietoa, mutta oletetaan, että hän syntyi Böckelheimin linnassa Nahe-joen laaksossa Saksassa. Paikasta on jäljellä vain rauniot.

Tärkeät vuodet

1098 syntyi Saksan Rheinland-Pfalzissa.

1114 antoi luostarilupauksensa Disibodenbergin luostarissa.

1136 valittiin yksimielisesti sisarkunnan opettajaksi.

1141 sai näyn, jossa Jumala kehotti häntä kirjoittamaan näyt muistiin.

1150 siirtyi Rupertsbergin luostariin.

1151 sävelsi Ordo virtutum (Hyveiden näytelmä) -kirkkonäytelmän.

1142–1173 kirjoitti näkykirjat Scivias, Liber vitae meritorum ja De operatione Dei.

1158–1159 ensimmäinen saarnamatka.

1160–1161 toinen saarnamatka.

1161–1163 kolmas saarnamatka.

1165 perusti Eibingeniin luostarin, jonne pääsivät nunniksi myös alempisäätyiset naiset.

1171 neljäs saarnamatka.

1179 kuoli 17. syyskuuta.

2012 liitettiin pyhimysluetteloon.

Uusgoottilainen Rochus-kappeli sijaitsee Rheinin laaksossa lähellä Bingeniä. Unescon maailmanperintökohteisiin kuuluvassa pyhiinvaelluskappelissa on avoin ulkoalttari.

Kirjallisuutta:

Anna-Maija Raittila: HIldegard Bingeniläinen – Hengähdä minussa Vihanta Henki. Kirjapaja 1997.

Hildegard Bingeniläinen: Scivias – Tunne tiet. Pyhän Hildegardin seura ry 2003.

Helmut Posch: Hildegardin luontaisterveyttä – ohjeita ja vinkkejä. Pyhän Hildegardin seura ry 2009.

Nelly Jurvelius: Hildegard von Bingen – Den ridande abbedissan. Måla dig fri 2016.

Hildegardin toimeksiannosta tehty piirros on tutkielma ihmiskehon ja maailman suhteesta.

Hildegardin piparkakut

Keskiajalla mausteet olivat kalliita ja niitä käytettiin aluksi pääasiassa lääkkeinä. Leivonnaisia, joissa oli näitä kallisarvoisia aineita, pidettiin terveystuotteina.

Hildegardin ”hermopipareita” kehotettiin syömään 3–4 päivässä. Niiden luvattiin antavan energiaa sekä tekevän mielen iloiseksi ja tyyneksi. Piparit sopivat hyvin joululeivonnaisiksi, sillä niissä on lämmittäviä, talvisia mausteita.

Reseptistä on useita versioita, mutta tämän ohjeen mukaan pipareista tulee ohuita ja rapeita. Jauhomäärää lisäämällä saa tukevamman taikinan, jonka voi kaulia levyksi ja josta voi tehdä muotilla perinteisiä joulupiparkakkuja.

  • 250–275 g voita
  • 4½–5 dl raakaruokosokeria
  • 2 kananmunaa
  • 5½ dl täysjyväspelttijauhoja
  • 1½ dl mantelijauhoja
  • 2 tl leivinjauhetta
  • ½ tl suolaa
  • 1½ tl kanelia
  • 1½ tl muskottipähkinää
  • ½ tl inkivääriä
  • ¼ tl neilikkaa
  • mantelilastuja tai -rouhetta

Tee näin

  1. Sekoita voi ja sokeri pehmeäksi. Lisää seokseen vatkatut kananmunat.
  2. Lisää joukkoon keskenään sekoitetut kuivat aineet.
  3. Muovaile taikinasta pitkiä tankoja, ja anna niiden kovettua viileässä esimerkiksi yön yli.
  4. Leikkaa tangoista paloja ja pyöritä ne palloiksi. Peitä uunipelti leivinpaperilla ja laita pallot pellille. Paina pallojen keskelle syvennys, johon voit lisätä mantelilastuja tai -rouhetta. Pallot leviävät uunissa reilusti, joten niiden väliin on hyvä jättää riittävästi tilaa.
  5. Paista 175 asteessa noin 10 minuuttia. Piparit palavat helposti, joten on hyvä ottaa ne uunista heti, kun ne ovat vaaleanruskeita.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirjeet tästä!

Voimaa ja viisautta suoraan sähköpostiisi

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt