Kauneus ja Terveys

9 tapaa vähentää ryppyjä

9 tapaa vähentää ryppyjä
Etkö pidä rypyistä, jotka peilistä näkyvät? Onneksi voit tehdä ryppyjen eteen jotain, joten lue uusimmat vinkit siitä, millä keinoilla säilytät ihosi kauniimpana ja sileämpänä.
Julkaistu: 25.6.2015

1. Muista hyvän ihon hoidon perusteet! 

Näitä tuttuja ohjeita ei voi koskaan liikaa painottaa, sillä ne ovat kaiken perusta ihon hyvinvoinnin säilyttämiselle:

  • Vältä liikaa aurinkoa!
  • Käytä riittävän suojaavaa aurinkovoidetta!
  • Unohda tupakointi!
  • Käytä kosteusvoidetta!

2. Nuku selälläsi. 

Tietyissä asennoissa joka yö nukkuessa, saattaa kasvoihin tulla painautumia – ryppyjä, jotka eivät häviä minnekään ylös noustessa. Kyljellään nukkuminen voi muodostaa ryppyjä poskiin ja leukaan, vatsallaan nukkuminen taas otsaan. Ryppyjen kannalta suotuisinta on siis selällään nukkuminen.

3. Syö enemmän kalaa – etenkin lohta. 

Lohi ei ole pelkästään hyvä proteiinin – yksi kauniin ihon rakennuspalikoista – lähde, vaan se on myös erinomainen terveellisten omega 3-rasvahappojen lähde. Nämä välttämättömät rasvahapot ravitsevat ihoa ja pitävät sen kiinteänä sekä nuorena ryppyjä estäen.

4. Älä siristele – hanki lasit! 

Huononäköisenä siristely ylirasittaa kasvolihaksia ja edistää ryppyjen muodostumista. Hanki siis silmälasit ajoissa, mikäli tarpeen. Älä myöskään unohda laadukkaita aurinkolaseja, jotka estävät siristelyn sekä suojaavat herkkää ja ohutta ihoa silmien ympärillä.

5. Onko AHA eli alfahydroksihappo tuttu? 

Nämä luonnolliset rasvahapot poistavat kuolleet ihosolut ja vähentävät juonteita sekä ryppyjä, etenkin silmien ympärillä. Erään tutkimuksen mukaan isoimmilla pitoisuuksilla AHA:t voivat stimuloida kollageenien tuotantoa.

6. Kahvin tilalle kaakaota! 

Tutkijoiden mukaan tumman kaakaon sisältämät flavonoidit voivat suojata ihoa auringon säteilyn aiheuttamilta vahingoilta ja lisäksi ne saavat ihon näyttämään ja tuntumaan sileämmältä. Herkullista!

7. Muista hellävarainen pesu. 

Hanavesi kuivattaa ihoa heikentämällä ihon omaa luonnollista ja suojaavaa rasvakerrosta. Kosteusköyhä iho taas edesauttaa ryppyjen muodostumista. Hanaveden sijaan valitse kasvovesi ja saippuan sijaan kasvoille tarkoitettu puhdistustuote.

8. Kokeile C-vitamiinia! 

Useiden tutkimusten mukaan C-vitamiini eli askorbiinihappo saattaa lisätä kollageenituotantoa, suojata UV-säteilyä vastaan, korjata pigmentaatio-ongelmia ja parantaa tulehduksellisia ihotauteja. Joka tapauksessa merkitystä voi olla sillä, missä muodossa vitamiinia käytetään. Useimmat tutkimukset puoltavat L-askorbiinihappoa tehokkaimpana ryppyjen ehkäisyyn.

9. Suosi soijaa. 

Tutkimusten mukaan soija voi osaltaan suojata tai korjata UV-säteilyn aiheuttamaa ihon vanhenemista. Eräässä tutkimuksessa soijapohjainen ravinto, joka sisälsi myös muun muassa vitamiineja, kalaproteiineja ja tomaattia, paransi ihon rakennetta ja kiinteyttä jopa 6 kuukauden kuluttua.

Lähde: WebMD

Kommentoi »