Sairaudet

Ääneen luettu artikkeli: Mitkä ovat sepelvaltimotaudin oireet? - selkokielinen

Sepelvaltimotaudin yleisin oire on rintakipu. Tämä kipu johtuu siitä, että sydänlihas ei saa tarpeeksi happea, koska sepelvaltimo on ahtautunut ja veri virtaa hitaammin. Muita oireita ovat esimerkiksi

20.4.2015 Terve.fi

Kuuntele sivun teksti jutun alla olevasta linkistä.

  • hengenahdistus
  • väsymys
  • huono suorituskyky.

Sokeritautia sairastavat ihmiset eli diabeetikot eivät välttämättä huomaa oireita, koska he tuntevat kipua heikommin.

Sepelvaltimotaudin muotoja on kaksi:

  • vakaa rintakipu
  • äkillinen sepelvaltimotautikohtaus eli sydäninfarkti.

Näillä kahdella muodolla on erilaiset oireet. Seuraavaksi esitellään molemmat sepelvaltimotaudin muodot ja niiden oireet.

1. Vakaa rintakipu

Vakaan rintakivun toinen nimi on stabiili angina pectoris. Vakaassa rintakivussa kipu toistuu aina samankaltaisissa tilanteissa.

Vakaa rintakipu tuntuu silloin, kun potilas rasittaa itseään eli esimerkiksi urheilun aikana.

Kun kehoa rasitetaan, sydän tarvitsee enemmän verta ja happea. Mutta veri ei pääse virtaamaan tarpeeksi nopeasti, koska sepelvaltimon seinässä on rasvapesäkkeitä, jotka tukkivat suonen osittain. Sepelvaltimossa on siis ahtauma.

Kun veri virtaa hitaammin, sydän ei saa tarpeeksi happea, ja tämä tuntuu usein kipuna rinnassa.

Yleisin oire on rintakipu. Yleensä se on puristava tunne keskellä rintaa. Se voi tuntua myös siltä kuin vanne puristaisi rinnan ympärillä. Kipua voi tuntua myös muualla vartalossa:

  • käsissä
  • hartioissa
  • yläselässä
  • kaulassa ja leuassa
  • hampaissa.

Kipu tuntuu yleensä tietyissä tilanteissa:

  • ruumiillisen rasituksen eli urheilun aikana
  • henkisen rasituksen aikana
  • kun hengittää kylmää ilmaa
  • raskaan aterian jälkeen.

2. Äkillinen sepelvaltimotautikohtaus

Äkillinen sepelvaltimokohtaus syntyy silloin, kun sepelvaltimossa oleva rasvakovettuma repeää. Tällöin repeämiskohtaan muodostuu verihyytymä eli veri hyytyy siinä kohdin.

Verihyytymä estää veren virtaamista. Se voi tukkia suonen joko kokonaan tai osittain.

Jos sepelvaltimo tukkeutuu kokonaan, veri ei pääse virtaamaan ollenkaan ja sydänlihas ei saa happea lainkaan. Tällainen täydellinen tukos tuhoaa sydänlihasta.

Tästä seuraa sairauskohtaus, jota kutsutaan sydäninfarktiksi. Jos potilaalla on sydäninfarkti, hän tarvitsee apua nopeasti ja hänen täytyy päästä heti sairaalaan.

Jos sepelvaltimo tukkeutuu vain osittain, osa verestä pääsee virtaamaan sydänlihakseen. Tällöin sydän saa vielä vähän happea, ja sydänlihas ei välttämättä tuhoudu. Tämä osittainen tukkeutuminen voi kuitenkin johtaa sydäninfarktiin. Potilas siis tarvitsee nopeasti sairaalahoitoa.

Äkillisen sepelvaltimotautikohtauksen oireet ovat rajummat kuin vakaassa rintakivussa. Kipu ilmaantuu äkillisesti.

Yleisimpiä oireita ovat

  • kova rintakipu
  • pahoinvointi ja oksentelu
  • hikoilu tai kylmä hiki
  •  tuskainen olo.

Lisäksi sydämessä voi olla rytmihäiriöitä tai potilas voi mennä tajuttomaksi.

Vanhukset, naiset ja diabeetikot eli sellaiset, jotka sairastavat sokeritautia, eivät välttämättä tunne kovaa rintakipua. Sen sijaan heillä on muita oireita, kuten

  • hengenahdistusta
  • heikotusta
  • pahoinvointia
  • tajuttomuutta.

Kyseessä voi silti olla äkillinen sepelvaltimokohtaus ja potilas tarvitsee nopeasti sairaalahoitoa.

Lähde: OAMK:n OMSU-hanke

Kommentit

Ei kommentteja vielä

Katso myös nämä

Uusimmat

Tilaa uutiskirjeet tästä!

Voimaa ja viisautta suoraan sähköpostiisi

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt