Sairaudet

Ääneen luettu artikkeli: astmakohtaus ja astman paheneminen - selkokielinen

Astma oireilee vaihtelevasti, ja siihen vaikuttavat monet ulkoiset tekijät.

10.4.2015 Terve.fi

Kuuntele sivun teksti jutun alla olevasta linkistä.

Jos astmaoireet pahentuvat äkillisesti lyhyen ajan sisällä, tarvitaan oikeaa ja nopeaa lääkitystä.

Kun astmaa tarkkaillaan säännöllisesti ja tehdään PEF-mittauksia, voidaan ennakoida, paheneeko astma.

Yksikin seuraavista oireista merkitsee vaikeaa astmakohtausta.

Jos sinulla on jokin seuraavista oireista, mene heti ensiapuun tai päivystykseen.

  1. Hengenahdistus on lisääntynyt niin paljon, ettet pysty puhumaan kokonaisia lauseita tai nousemaan tuolista yhdellä hengenvedolla.
  2. Hengitystiheytesi on selvästi kiihtynyt.
  3. Pulssisi on yli 110 lyöntiä minuutissa puolen tunnin päästä siitä, kun otit keuhkoputkia avaavaa lääkettä.
  4. PEF-arvosi on alle 40 % parhaasta aiemmasta arvosta tai alle 200 litraa minuutissa.
  5. Tilasi huononee itsehoidosta huolimatta.

Ensiavussa tai päivystyksessä astmakohtausta hoidetaan siten, että annetaan tehostetusti happea, avaavaa lääkettä sekä tulehdusta hoitavaa lääkettä.

Pääset kotiin, kun keuhkojesi toimintakyky on palautunut.

Mitä tehdä astman pahenemisvaiheessa

Astman pahenemista voi ennakoida. Astma pahenee yleensä muutaman vuorokauden kuluessa.

Jos käytössäsi oleva astmalääke ei auta tai aamun PEF-arvosi pienenevät, astma mahdollisesti pahenee.

Kun astma pahenee, lääke voi ärsyttää hengitysteitä ja aiheuttaa yskää.

Muita pahenemisvaiheen merkkejä ovat yskä, hengenahdistus ja limanerityksen lisääntyminen.

Uloshengitys voi muuttua raskaaksi ja yöuni häiriintyä. Kokonaisten lauseiden puhuminen vaikeutuu hengenahdistuksen vuoksi.

Ruumiillinen rasitus pahentaa oireita.

Astman pahenemisen syitä ovat esimerkiksi hengitysteiden virustartunnat ja astman hoidon laiminlyönti.

Myös altistuminen allergiaa aiheuttaville tekijöille voi pahentaa astmaa.

Kun astma pahenee, tila voi muuttua hengenvaaralliseksi.

Tila on vaarallinen, jos hengitysäänet hiljentyvät ja hengitys muuttuu pinnalliseksi.

Hapen puutteen takia limakalvot ja huulet sinertyvät ja tajunnan taso alenee.

Lisäksi potilas voi olla sekava tai tajuton. Myös sydämen syke ja verenpaine voivat laskea.

Nämä kaikki ovat merkkejä siitä, että astma on pahentunut.

Voit hoitaa äkillistä hengenahdistusta kotona ottamalla yhden tai kaksi annosta lääkettä, joka avaa keuhkoputkia.

Lisäksi rento, etukumara asento ja kiristävien vaatteiden avaaminen helpottavat oireita.

Pyri poistamaan mahdolliset allergiaa aiheuttavat tekijät.

Ellei hengenahdistus helpota, mene lääkäriin.

Lähde: OAMK:n OMSU-hanke

Kommentit

Ei kommentteja vielä

Katso myös nämä

Uusimmat

Tilaa uutiskirjeet tästä!

Voimaa ja viisautta suoraan sähköpostiisi

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt