Terve.fi

Auttaako melatoniini uniongelmiin?


Melatoniini lisää valmiutta nukahtaa. Siitä on apua unettomuushäiriön tai uni-valverytmin häiriön hoidossa.

Yksi melatoniinilääkevalmisteista sisältää pitkävaikutteista melatoniinia (Circadin, 2 mg depottabletti), yhden käyttö vaatii erityisluvan (KidNaps, 1 mg/ml oraaliliuos) ja loput ovat apteekeissa tilauksesta valmistettavia reseptivalmisteita (1 mg:n, 3 mg:n ja 5 mg:n tabletit) tai itsehoitolääkevalmisteita (1 mg:n tabletti).

Melatoniini edistää unta

Melatoniinin hoitoannos on 0,1‒10 mg illalla, tavallisesti 0,5‒5 mg.

Melatoniini otetaan säännöllisesti, useina peräkkäisinä iltoina ja aina samaan aikaan siten, että haluttu nukahtamisaika on ennen puoltayötä.

Melatoniini lyhentää nukahtamisaikaa primaarin unettomuuden hoidossa, aikaistaa nukkumaanmenoaikaa viivästyneen unijakson hoidossa ja lievittää aikaerorasitusta.

Vuorotyöstä tai epäsäännöllisistä työajoista johtuviin uni-valverytmin häiriöihin melatoniini ei ole ollut tehokas lääke.

Melatoniinin terveysväittämä

Euroopan elintarvikeviranomainen EFSA hyväksyi toukokuussa 2012 melatoniinille terveysväittämän. Melatoniinia sisältäviä ravintolisiä, jotka ovat annosmuotoon valmiiksi pakattuja elintarvikkeita, on tämän jälkeen ollut saatavilla apteekeista ja terveyskaupoista.

Terveiden aikuisten nukahtamisaika lyhenee terveysväittämän annostelulla (1 mg melatoniinia tovi ennen nukkumaanmenoaikaa) keskimäärin 3 minuuttia (2‒5 min).

Melatoniinin mahdolliset haitat

Melatoniinin käytön ei ole ilmaantunut hälyttäviä haittavaikutuksia. Melatoniinin haittavaikutukset ovat olleet lieviä eivätkä ole eronneet lumelääkkeen haitoista.

Pitkäaikaiskäytön aikana mahdollisesti ilmaantuvista haitoista tiedetään kuitenkin vasta vähän. On syytä muistaa, että melatoniini saattaa herkistää auringonvalolle.

Melatoniinin yhteisvaikutukset lääkevalmisteiden kanssa on otettava huomioon. Väsyttävän vaikutuksen takia potilaan vointia on seurattava tarkoin liikenteessä haitallisten lääkkeiden ja melatoniinin yhteiskäytön aikana.

Illalla juotu alkoholi vähentää melatoniinin tuotantoa yön aikana ja häiritsee yöunta. Tupakointi ei vaikuta kehon omaan melatoniinin tuotantoon, mutta pienentää lääkkeenä tai ravintolisänä otetun melatoniinin pitoisuuksia.

Mitä melatoniini on?

  • Melatoniini on yöhormoni.
  • Keho erittää melatoniinia öisin pimeässä.
  • Valo estää melatoniinin erityksen.
  • Synteettisenä melatoniini on lääkeaine tai lisäravintoaine.
  • Melatoniini auttaa nukahtamaan ja pysymään unessa.
  • Melatoniinin haittavaikutukset ovat olleet lieviä.
  • Melatoniinin pitkäaikaiskäytöstä on vasta vähän tietoa.
Julkaistu: 20.1.2015