Terveys

Luvassa jättimäistä byrokratiaa?

Tajutonta kiirehtimistä. Ja hei, paljon sote-palveluja käyttävät ihmiset tarvitsevat oikeasti palveluohjaajaa eivätkä mitään kuntayhtymä-byrokratiamammuttia. Lue, miten muun muassa Lääkäriliitto, Sitra ja toimittajat kommentoivat tuoretta sote-esitystä.

26.11.2014 Terve.fi

Tajutonta kiirehtimistä. Ja hei, paljon sote-palveluja käyttävät ihmiset tarvitsevat oikeasti palveluohjaajaa eivätkä mitään kuntayhtymä-byrokratiamammuttia. Suomen hallitus oli hädin tuskin saanut tiedotettua höyryävän tuoreesta esityksestään sote-laiksi, kun julkisuuteen ja julkisuuden kynnykselle – toimitusten sähköpostiin – jo alkoi sinkoilla eri tahoilta erilaisia mielipiteitä lakihahmotelmasta.

Hallituksen esityksessä linjataan nyt näin

  • Sote-alueita on viisi: eteläinen, läntinen, itäinen, keskinen ja pohjoinen. Näiden alueiden vastuulla on järjestää sote-palvelut.
  • Kunnat maksavat sote-alueille maksun, joka määrätään asukasluvun ja väestön palvelutarpeiden perusteella.
  • Kuntayhtymiä saa olla korkeintaan 19. Niiden tehtävä on tuottaa sote-palvelut ihmisille.
  • Kuntayhtymien pitää täyttää tietyt kriteerit. Pitää olla muun muassa kyky vastata ehkäisevistä, korjaavista, hoitavista ja kuntouttavista sote-palveluista yhtenä kokonaisuutena. Täytyy olla tehtävän edellyttämä oma henkilöstö ja muut voimavarat.

Väline parempiin palveluihin

-Ihmisille on voinut syntyä käsitys, ettei tällä soteilulla ole mitään tekemistä tavallisen arkielämän kanssa. Kannattaa kuitenkin muistaa, että nyt muotoiltu uusi rakenne on väline parempiin palveluihin. Nykyinen pirstaleinen järjestelmämme osoittaa, että ilman toimivaa rakennetta palvelutkaan eivät pelaa.

Peruspalveluministeri Susanna Huovinen

Mammuttibyrokratiaa ja jättityönantajia

-Miksi kiirehtiä sote-uudistusta ilman rahoitusuudistusta? - Lääkäriliitto kyseenalaistaa tulevia vuosikymmeniä varten tehtävän uudistuksen väkisin synnyttämisen, kun terveydenhuollon rahoitusuudistusta valmistellaan parhaillaan.

-Sosiaali ja terveydenhuollon palvelujen käyttäjistä pieni osa – arviolta 10 prosenttia – hyötyy tarvitsemiensa palvelujen integraatiosta. Nämäkään palvelunkäyttäjät eivät ole yhtenäinen ryhmä, vaan kyseessä on kovin monenlaisia palveluita tarvitsevia ihmisiä, joiden palvelukokonaisuus vaatii henkilökohtaista räätälöintiä. He tarvitsevat palveluohjaajaa, eivät tuottamisvastuullista kuntayhtymää integroimaan omia palvelutarpeitaan.

Lääkäriliiton politiikkatoimialan johtaja Heikki Pärnänen

-Näistä kuntayhtymistä syntyy mammuttimaisia monopoleja ja byrokraattisia tuottajaorganisaatioita, joissa on kymmeniä tuhansia työntekijöitä ja hyvin monia hallintoportaita.

Lääkäriliitto

-Olisimme toivoneet sote-järjestäjille aitoa järjestämisvastuuta oman alueensa palvelutuotannosta. Nyt järjestäminen hajautetaan kahdelle taholle eli sote-alueille ja tuottamisvastuullisille kuntayhtymille. Järjestämistä ja tuottamista ei erotettu, ja käytännössä tuottamisvastuulliset kuntayhtymät tulevat olemaan sote-alueita merkittävästi vahvempia toimijoita.

Heikki Pärnänen

Tällaista tahtia

Hallituksen sote-esitys annetaan eduskunnan käsiteltäväksi 4.12.2014. Suunnitelmissa on, että laki tulisi voimaan jo kuluvan talven lopussa tai viimeistään keväällä 2015.

Sote-alueiden on määrä polkaista toimintansa käyntiin vuoden 2016 alussa. Tuottamisvastuussa olevien kuntayhtymien on kaavailtu aloittavan 1.1.2017.

 

On mahdollista, ettei juuri mikään muutu

-Parlamentaarinen työryhmä ei lopulta päässyt niin linjakkaaseen lopputulokseen kuin minkä maaliskuinen puolueiden puheenjohtajien linjaus olisi mahdollistanut. – – Valitettavasti on mahdollista, että juuri mikään palveluiden tuotannossa ei muutu. Vielä tässä vaiheessa emme näytä pääsevän tilanteeseen, jossa kaikkia palveluntuottajia ja niiden osaamista hyödynnetään täysimääräisesti kansakunnan hyväksi. Huolena onkin, että kustannukset jatkavat nousuaan ja ongelmat palveluiden saatavuudessa ja laadussa jatkuvat.

Terveyspalvelualan liitto

Nyt esitelty malli palvelurakenteen uudistamiseksi siirtää paineita terveydenhuollon rahoituksen uudistamiselle. Tällöin on tärkeää viedä uudistusta suuntaan, joka pystyy uskottavasti haastamaan kestävyysvajeen. Rahoitusuudistuksen lähtökohtana tulee olla asiakkaan valinnanvapauden hallittu laajentaminen järjestelmässä. Terveyspalvelualan liitto

Kunnille monopolisoidaan

-Lääkäripalveluyritykset ry:n (LPY) mielestä lakiesityksen mukaisella sote-palvelurakenteella ei saavuteta uudistukselle asetettuja keskeisiä tavoitteita: tuottavuuden lisääminen ja sitä kautta palveluiden saatavuuden parantaminen.

-Odotimme, että laissa olisi selkeästi esitetty velvoitteet järjestämisvastuussa oleville kunnallisille toimijoille tehokkaimpien menetelmien hyödyntämisestä sekä palveluiden organisoinnissa että niiden tuotannossa.

Lääkäripalveluyritykset LPY:n toiminnanjohtaja Ismo Partanen

-LPY:n mielestä uudessa sote-palvelurakenteessa tulee hyödyntää täysimääräisesti palveluntuottajien välistä kilpailua.

-Esitetty malli on sovellus suunnittelutalouden tuotannonohjauksesta, jossa palvelutuotanto ollaan monopolisoimassa kunnallisille toimijoille.

Ismo Partanen

Valinnanvapaudesta ei puhuta mitään

-Ministeriön tiedotteessa ei puhuta mitään asiakkaan valinnanvapaudesta. Tämä viittaa siihen, että muun muassa valinnanvapauteen liittyvät linjaukset jäävät seuraavalle hallituskaudelle, jonne myös rahoitusratkaisu siirtyy. Asiakkaan ja veronmaksajan näkökulmasta rahoitusratkaisun merkitys kasvaa päivä päivältä.

Eveliina Huurre, johtava asiantuntija/sosiaali- ja terveyspalvelujen rahoitus, Sitra

Sitran sote-rahoitusmallissa palveluiden tuottajista ja palvelujen hinnoista sovitaan palvelupaketeilla, joissa sosiaali- ja terveyspalvelut integroidaan nykyistä tiiviimmin toisiinsa. Palvelupaketeilla sote-alue tilaa palveluita tuottajilta ennalta määritellyillä hinnoilla. Palvelupaketit tekevät järjestelmästä nykyistä huomattavasti läpinäkyvämmän ja vertailtavamman. Palvelupakettien ansiosta palvelut voidaan myös jakaa asiakkaan kannalta tarkoituksenmukaisiksi kokonaisuuksiksi.

Sitra

Älytöntä kiirettä

-Kun asiat on päästetty tällaiseen sotkuun, tärkeintä ei voi olla, että sotesta saadaan joku esitys eduskuntaan tällä vaalikaudella. Siltähän tämä nyt näyttää. Sitä paitsi demokraattinen päätöksenteko ei ole ihan pieni juttu.

Ylen toimittaja Tiina Merikanto kolumnissaan

-Hallitus on kiertänyt uudistuksen keskeisintä kysymystä kuin kissa kuumaa puuroa. Onko ylipäätään järkevää yrittää pitää kuntien käsissä terveyspalvelut, joiden toimivuus vaatii suuren väestöpohjan? Olisiko järkevämpää siirtää ne Ruotsin tapaan maakunnille? - Keskustan edustajat ovat olleet sote-ohjausryhmässä viisaasti hiljaa puolueen maakuntamallista. Keskustan ei tarvitsekaan kuin seurata, mitä tapahtuu. Jos nyt tehty lakiesitys ei läpäise perustuslaillista harkintaa, maakuntamalli alkaa näyttää entistä paremmalta.

HS:n toimittaja Jaana Savolainen analyysissään

Lähteet: Stm: Järjestämislain keskeinen sisältö (pdf), /view/1896437#fi" target="_blank">Stm, Lääkäriliitto, Terveyspalvelualan liitto, LPY, Sitra, Yle, HS

Lue myös:

Mikä muuttuu työntekijän arjessa, kun sote-uudistus tulee?

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirjeet tästä!

Voimaa ja viisautta suoraan sähköpostiisi

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt