Terve.fi

Lihottavat ajatukset


Joulun herkuttelun jälkeinen elämä on laihduttamisen kulta-aikaa. Moni aloittaa laihdutuskuurin, mutta harva onnistuu pysyvässä painonhallinnassa. Painonhallinta on ennen kaikkea mielenhallintaa.

Miten saada lihottavat ajatukset kuriin?.

Painonhallinta on osa normaalia elämää

Painonhallinnan epäonnistumisen syyt ovat usein aivan toisaalla kuin toimimattomassa dieetissä tai itsekurin puutteessa. Stressi, kriisit, ongelmat sosiaalisissa suhteissa sekä itseluottamuksen ja tunne-elämän ongelmat ovat tyypillisiä syitä painonhallinnan haasteisiin. Onnistunut painonhallinta vaatiikin usein kokonaisvaltaista itsetutkiskelua ja henkistä kasvua.

Jos painonhallintaan suhtautuu erillisenä kuurina tai projektina, on pitkäaikaisia muutoksia lähes mahdotonta tehdä. Ihmedieetit ja ankarat kuurit kyllä saavat painon putoamaan, mutta kuurin loppumisen jälkeen kilot nousevat entisiin lukemiin tai ylikin. Ankaraa kuuria ei jaksa eikä ole terveellistäkään jatkaa pitkään. Jos ei tee pysyviä muutoksia elämäntapoihin ja ajatteluun, paino ei pysy hallinnassa pysyvästi. Painonhallinnan tulisikin olla osa normaalia elämänhallintaa, joka vaatii hiukan enemmän suunnitelmallisuutta ja tietoista päätöksentekoa.

Painonhallinta on mielen ja tunteiden hallintaa

Monien tutkimusten mukaan yleisimpiä syitä ylipainoon on suunnittelematon syöminen eli napostelu ruokailujen välissä sekä ikävien tunteiden tukahduttaminen herkuttelemalla. Vaikka usein tuntuukin siltä, että herkut katoavat parempiin suihin kuin itsestään, syöminen ei ole automaattinen toiminto kuten hengittäminen. Jokaista suupalaa edeltää jokin ajatus tai joukko ajatuksia. ”Näyttääpä hyvältä.. Tekisi kyllä mieli.. Ei kai yhdestä ole haittaa.. Ystäväni loukkaantuu, jos en ota.. Syön sitten huomenna vähemmän.. Oli niin kamala päivä, että ansaitsen tämän.. Menen sitten illalla lenkille..”. Olemme todella hyviä huijaamaan itseämme. Jos mielii saada painon pysyvästi hallintaan, on opittava tunnistamaan omat lihottavat ajatukset ja puututtava niihin ajoissa.

Lähes jokainen sortuu aika ajoin syömään tunnesyistä. Moni syö surullisena, ahdistuneena, stressaantuneena tai ollessaan ikävystynyt. Vaikka hetkellisesti murheiden nieleminen ruoan mukana tuntuisi paremmalta, se ei poista alkuperäistä ongelmaa, joka ikävät tunteet aiheutti. Itse asiassa tunnesyöminen vain lisää pahaa oloa tuoden mukanaan vielä syyllisyyden tunteen muiden ikävien tunteiden päälle. Ikävät tunteet ovat luonnollisia eikä niitä tulisi tukahduttaa. Tunteiden tunnistaminen ja hyväksyminen, ja niiden ongelmien ratkaiseminen, joista tunteet kertovat, ovat avain tunnesyömisen kierteen katkaisemiseksi.

Julkaistu: 7.1.2014