
Miksi kännykkään puhuminen heikentää autoilijan keskittymiskykyä?
Suunnilleen 80 prosenttia kännykän omistavista yhdysvaltalaisista sanoo puhuvansa niihin ajaessaan. Seurauksena voi valitettavasti olla onnettomuuksia ja kuolemia. Noin yksi kolmasosa Yhdysvaltain liikenneonnettomuuksista vuosittain (noin 1,6 miljoonaa) johtuu ainakin osittain kännykkään puhuvista ihmisistä.
Monet kännykän käyttäjät eivät kuitenkaan vieläkään usko vaarantavansa itseään tai muita. Minkä takia kännykkään puhuminen autossa olisi yhtään häiritsevämpää kuin puhuminen vieressä istuvalle? Tutkimukset paljastavat monia mahdollisia syitä.
Tutkimuksessa, jossa käytettiin ajosimulaattoria, huomattiin, että kännykkään puhuvat ihmiset puikkelehtivat kaistojen väliä enemmän kuin viereiselle henkilölle puhuvat. He eivät myöskään huomanneet liittymiä, joista heitä oli ohjattu kääntymään. Kun tutkijat analysoivat keskusteluiden sisältöä, huomattiin, että kuljettaja ja matkustaja ohjasivat puhettaan liikenteen mukaan. He esimerkiksi lakkasivat puhumasta, kun liikenneongelma ilmestyi tai matkustaja tarjosi ajo-ohjeita kuljettajalle. Kännykkäkeskustelut sen sijaan eivät juurikaan muuttuneet liikenteen mukaan (eikä yllätys, kun ainoastaan kuljettaja oli ainoa, joka tiesi, mitä liikenteessä tapahtuu).
Jotkut kuljettajat ovat vaihtaneet handsfree-laitteisiin estääkseen fyysisen häirinnän, sillä kuljettaja ei joudu pitämään kännykkää kädessä ajaessaan. Tutkimusanalyysien mukaan handsfree-laitteet eivät kuitenkaan vähennä vaaraa. Eräs tutkimus huomasi, että kännykän käytöllä on samankaltaisia haittavaikutuksia kuin humalassa ajamisella.
Vaikka ihmiset luulevat kykenevänsä tekemään montaa asiaa yhtä aikaa, kognitiivinen tutkimus osoittaa, että aivot yleensä keskittyvät vain yhteen päätoimeen kerrallaan. Samalla muiden tehtävien prosessointi hidastuu. Tämän takia puhelimessa puhuminen voi aiheuttaa heikentää huomiokykyä. Tutkimus osoittaakin tärkeän muistutuksen kaikille kuskeille – sulje puhelin, jos ajat.
Lähde: Harvard Mental Health Letter 9/10.