Terve.fi

7 tapaa pienentää annoskokoja

7 tapaa pienentää annoskokoja
Yksi tehokkaimmista tavoista vähentää kalorien saantia ja lopulta laihtua on pienentää aterioiden annoskokoja.
Julkaistu: 26.11.2010

Tutkimukset osoittavat, että ihmisillä on tapana syödä enemmän, jos heidän annoskokonsa ovat suurempia. Vaikuttaa siltä, että meillä on tarve noudattaa äidin ohjetta syödä lautanen tyhjäksi.

Ongelmana on, että annoskoot ovat kasvaneet merkittävästi viimeisen 20 vuoden aikana, varsinkin jos syö ulkona säännöllisesti.

Kokeile näitä vinkkejä, joiden avulla annoskoon pienentäminen on helppoa!

1. Juo vettä ennen jokaista ateriaa

Lasillinen vettä ennen ateriaa auttaa sinua tuntemaan olosi täydemmäksi, etkä tarvitse ylimääräisiä kaloreita.

2. Pienennä lautasen kokoa

Pienemmän lautasen käyttäminen auttaa sinua pitämään annoskoot järkevinä. Voit jopa ostaa lautasia, jotka on jaettu valmiiksi sopiviin annoksiin.

Toinen vaihtoehto on jakaa annos valmiiksi mielessä, ennen kuin ottaa ruokaa lautaselle. Puolet lautasesta kannattaa täyttää kasviksilla, ¼ vähärasvaisella proteiinilla ja loput täysjyvällä.

3. Syö hitaasti

Aivosi tarvitsevat aikaa ymmärtääkseen, että olet kylläinen. Syö siis hitaasti ja nauti ruoastasi, jolloin aivosi saavat mahdollisuuden vastaanottaa signaalit, jotka kertovat sinun olevan kylläinen.

Jauha ruokasi hyvin, rentoudu ja nauti ympäristöstäsi – äänistä, hajuista, näkymistä jne. Saatat huomata syöväsi vähemmän ja nauttivasi ruoasta enemmän.

4. Älä syö suoraan pakkauksesta

Tämä on ehdoton ei. Älä KOSKAAN tee näin.

Jos syöt suoraa pakkauksesta, et voi millään tavoin seurata kuinka paljon olet syönyt, ja niinpä monet ihmiset päätyvät syömään enemmän kuin huomaavat.

5. Älä syö TV:n tai tietokoneen ääressä

Tämän neuvon voisi viedä pidemmällekin, eli älä syö missään muualla kuin pöydän ääressä. Tällöin pystyt todella ajattelemaan, mitä syöt.

Jos syöt samalla kun katsot TV:tä, surffaat netissä tai vaikka vain luet, vie se keskittymisen pois ruoasta ja ylisyöminen on väistämätöntä.

Napostelu samalla kun tekee jotain muuta on houkuttelevaa, mutta todellisuudessa se vähentää ruoasta nauttimista. On siis paljon parempi varata ruoasta nauttimiselle aikaa ja jatkaa sitten päivää.

6. Valitse pienempiä annoksia

Toisinaan joudumme/saamme syödä ulkona. Silloin kannattaa valita pienin mahdollinen annos, syödä hitaasti ja nauttia jokaisesta suupalasta.

Ravintolat ovat todennäköisesti suurimpia syyllisiä, mitä tulee kasvaneisiin annoskokoihin. Pienemmät annokset ovat kuitenkin yhä täyttäviä, eivätkä ne siirry vyötäröllesi.

7. Syö ravitsevia ruokia

Jos tunnet tarvitsevasi suuremman annoksen, täytä lautanen pääosin kasviksilla tai salaatilla ja nauti pienempi annos ruokia, joissa on enemmän kaloreita.

Kun alat syödä ravitsevampia ruokia, alat myös automaattisesti syödä vähemmän. Salaatin tai parsakaalin ylensyöminen on aika mahdotonta, vai mitä?

Lähde: Dietriffic.com 

Lue myös:

Ethän sekoita lapsen lääkettä ruokaan? – Katso video!

 

Kommentoi »