Terve.fi

Näin tunnet itsesi riittäväksi



Näin tunnet itsesi riittäväksi

Kun riitämme itsellemme, riitämme myös muille ja koko maailmalle.
Teksti Pia Gran

Tuntuuko välillä, että mikään ei riitä? Asiat ovat yhtä kaaosta ja vuorokauden tunnit loppuvat kesken. Usein olemme itse itsemme pahin ruoska, vaatimusten asettaja ja kriitikko.

Miten voisimme olla itsellemme armollisempia? Miksi läheisille, ystäville ja tutuille on usein paljon helpompi olla ymmärtäväinen ja inhimillinen kuin sille tärkeimmälle eli itselleen.

Jokainen meistä on yksilö, jolla on erilainen tapa hahmottaa asioita, eri rytmi saada töitä valmiiksi ja vaihtelevat elämäntilanteet.

Tästä ihanasta erilaisuudesta kannattaisi olla kiitollinen. Lisäksi meidän olisi hyvä olla armollisia omien yksilöllisten tarpeidemme suhteen. Itseään kannattaa muistuttaa säännöllisesti, että riitän juuri sellaisena kuin olen.

Riitätkö itsellesi?

Kun riitämme itsellemme, kelpaamme myös maailmalle. Alla on koottuna vinkkejä, joiden avulla pääset etenemään kohti omannäköistäsi elämää.

Todellinen muutos tarvitsee aina tahtoa ja työtä taakseen. Usko itseesi ja tuloksia syntyy varmasti!

Rakenna oma muistilista, miten voit konkreettisesti lähteä hakemaan uudenlaista tunnetilaa. Ota avuksi paperia ja kynää ja käy seuraavia asioita läpi.

1. Kartoita nykytilanteesi

Kirjaa kaikki sinua mietityttävät asiat, jotka kaipaavat huomiotasi. Kun olet kirjannut nämä asiat ylös, voit lähteä purkamaan kokonaisuutta ajattelemalla tavoitetilaa, jossa sinä ja läheisesi voivat hyvin ja hallitset itse omaa elämääsi.

2. Luo itsesi näköiset tavoitteet

Kun olet hahmottanut nykytilasi, voit päättää, että sinä pystyt vaikuttamaan asioihin ja aidosti johtamaan niitä.

Luo itsellesi selkeitä tavoitteita, jotka voit oikeasti toteuttaa.

Jos tavoitteesi tuntuvat hankalilta toteuttaa, olet ehkä asettanut riman liian korkealle. Riittää, että tavoitteesi ovat riittävän hyviä, sinulle sopivia.

Tarvittaessa mene sieltä mistä aita on matalin, tärkeintä on tasapainoinen elämä ja sopusointuinen lopputulos.

Tavoitteita luodessasi muista miettiä asiat aina minä-muodossa. Älä käytä tavoitteissa ei-sanaa!

3. Tee kaikista tavoitteistasi realistisia

Rakenna tavoitteet, niin, että pystyt ne oikeasti toteuttamaan. Ole realisti ja ole rehellinen, sillä jokaisen vuorokaudessa on vain 24 tuntia. Huomioi elämäntilanteesi, esimerkiksi työssäkäyvänä pienten lasten äitinä et välttämättä ehdi hoitaa täydellisesti puutarhaa, silittää helmalakanaa ja leipoa joka viikko tuoretta leipää.

4. Rakenna toimintasuunnitelma ja organisoi

Tee toimintasuunnitelma, miten voit päästä tavoitteisiisi. Muista aina voit pyytää apua. Naapurin mummo voisi mielellään katsoa lapsia pari tuntia, ja sinä voit helposti tuoda hänenkin maitolitransa kaupasta. Voit rakentaa ihan uudenlaista yhteisöllisyyttä naapurustoosi.

Mieti elämääsi ja perhettäsi yrityksenä. Toimivat suhteet yhteistyökumppaneiden, asiakkaiden ja sidosryhmien kanssa on avainasia.

5. Varaa omaa aikaa

Jos sinun pitäisi näistä ohjeista valita vain yksi toteutettava kohta, on se oman ajan varaaminen. Riittää, kun varaat vaikka vain viisi minuuttia joka päivä vain itselle. Rauhoitu, ole läsnä, kuuntele, mitä sisimmälläsi on sinulle kerrottavaa.

6. Palkitse itseäsi

Kun olet saavuttanut pienenkin askeleen tavoitettasi kohden voit hyvillä mielin palkita itsesi.

7. Ole armollinen

Elämässä kaikki ei mene aina niin kuin suunnittelee. Tavoitteet eivät ehkä toteudu ihan niin nopeasti kuin olit ajatellut. Kilot eivät karise, juoksulenkit jäävät tekemättä ja se uusi työpaikka ei löydykään heti. Anna asioille aikaa. Kun luotat itseesi, toteutuvat tavoitteesi, kun on niiden aika.

Muista terveelliset elämäntavat

Mielen ja kehon tasapainoa ei voi koskaan korostaa liikaa. Kun sinulla on uni, lepo, liikunta ja ravinto tasapainossa voit hyvin. Kun voit hyvin, riität helpommin myös itsellesi.

Joillekin voimalauseista voi olla hyötyä. Valitse tästä itsellesi sopiva, jos joku näistä tuntuu sopivalta:

  • Hyväksyn itseni sellaisena kuin olen.
  • Olen riittävä.
  • Kelpaan itselleni ja muille.
  • Olen hyvä itselleni.
  • Tänään on hyvä päivä!
Julkaistu: 22.5.2013