Voi hyvin

5 askelta hyvään aamuun

5 askelta hyvään aamuun
Aamu on asenne- ja organisaatiokysymys. Päätä, että aamu sujuu hyvin, ja varaa aikaa pienille viivytyksille.
Julkaistu: 25.2.2014

1. Herää hiukan aikaisemmin

Vartin tai puolen tunnin oma aika on sinun luksushetkesi, jolloin voit syödä aamiaista, meditoida, lukea tai kirjoittaa vaikkapa päiväkirjaa tai unesi muistiin.

2. Herätä kroppa

Lyhyt ulkoilu, jooga- tai jumppahetki piristää enemmän kuin vartin torkuttaminen herätys­kellolla. Valitse meditaatioharjoitus tai 1–3 sinulle sopivaa helppoa jooga- tai jumppa­liikettä ja tee ne. Viisi minuuttia riittää.

3. Tee aamusta ihana

Sanotaan, että aamun ensimmäinen tunti on tärkeä ja antaa päivälle suunnan. Valitse siis jokaiseksi aamuksi vaatteet, korut ja tuoksut, joista pidät. Käytä oma hetkesi nautiskellen. Syö aamupala, josta tulee hyvä mieli.

4. Valmista energinen aamujuoma

Pidä pakasteessa tuoretta inkivääriä. Raasta jäistä inkivääriä kuppiin. Kaada päälle kuumaa vettä ja lisää hieman hunajaa.

5. Aloita aamu illasta

Käytä aamun valmisteluun aikaa edellisenä iltana. Kerää tarvittavat vaatteet ja tavarat valmiiksi ja mieti, mitä puet päällesi. Älä jätä mitään muistin varaan. Tee aamulle aikataulu ja pysy siinä. Jätä 5–10 minuuttia tilaa vastoinkäymisille.

– Päätä ilta 10–20 minuutin pituiseen meditaatioon, jossa rentoutetaan koko keho. Se parantaa unta ja siten myös seuraavaa aamua, neuvoo elämäntaidonvalmentaja Eeva Ojalehto.

Ohjeet Eeva Ojalehdon rentouttavaan iltameditaatioon löydät täältä.

Juttu on julkaistu Voi hyvin -lehdessä 1/2014 Hyvä arki -juttusarjassa.

Kommentoi »