Kauneus & Terveys

4 myyttiä auringonotosta


Kevät on saapunut ja kesäkin kolkuttaa jo ovella. Ja mikäpä olisikaan mukavampaa kuin nauttia kesäpäivistä (ja miksei kevätpäivistäkin) aurinkoa ottaen.
Kuvat Thinkstock

Ennen kuin juokset ostamaan aurinkovoidetta, lue nämä Women´s Healthin myytit auringonotosta.

Myytti 1: Tumma iho ei pala, joten silloin ei tarvitse myöskään UV-suojaa. 

Ei pidä paikkaansa. On totta, että tummempi-ihoisten ihossa on melaniinia, joka antaa luonnollista suojaa. Mutta se ei tarkoita, etteivätkö he tarvitsisi myös aurinkovoidetta. Ainoa ero on, että jos ihossa on runsaasti melaniinia, suojakertoimen ei tarvitse olla niin korkea kuin muiden.

Myytti 2: Hiukset vaalenevat auringossa kuin itsestään, saaden aikaan raitoja. 

Tämä on totta, mutta ei ole todellakaan suositeltavaa vaalentaa hiuksia auringonvalolla. Raidat ovat merkki hiusten kärsimästä vahingosta, kuten kuivumisesta ja katkeilemisesta. Pidä hiuksesi hyväkuntoisina käyttämällä tuotteita, jotka tarjoavat UV-suojaa.

Myytti 3: Auringonotto vie voiton finneistä. Ei pidä paikkaansa. 

Rusketus saattaa naamioida finnit vähemmän näkyviksi ja kuivattaa ihoa, mutta lopulta auringolle altistuminen lisää finnejä. Auringonvalolle altistuminen lisää kuollutta solukkoa ihon pinnalla, mikä taas aiheuttaa huokosten tukkeutumista. Lisäksi ihon kuivuminen lisää ihon öljyjen eritystä, mikä vielä omalta osaltaan lisää finnien määrää.

Myytti 4: Jos kerroin on 30 tai yli, ei suojalla ole eroa. 

Tämä ei ole totta. Suojakerrointen numeroiden kasvaessa suojan määrä toki pienenee, mutta pienetkin erot ovat pitkässä juoksussa merkittäviä. Esimerkiksi suojakerroin 30 antaa 96 prosentin suojan, kun taas suojakerroin 90 antaa 99-prosenttisen. Kannattaa ostaa aina aurinkovoidetta, jonka suojakerroin on oma arviosi + 10.

Julkaistu: 25.6.2015