Paljonko täytyy kävellä, että laihtuu?

Kävely on tehokas, mukava, helppo ja halpa liikuntamuoto. Se sopii kaikille koosta ja pohjakunnosta riippumatta. Kävely on myös hyvää aerobista liikuntaa, sekä tehokas rasvanpolttokeino. Mutta paljonko täytyy kävellä, että teho alkaa näkyä myös peilistä? Sharecare.com -sivuston asiantuntijat antavat vastauksen tähän kiperään kysymykseen .

Kävely alkaa näkyä puntarissa, kun kävelyä tulee joka päivälle 30 – 60 minuuttia. Tunnin mittainen lenkki vastaa noin 10 000 askelta. Tunnin mittainen reipas kävelylenkki vaihtelevassa maastossa kuluttaa noin 300 – 500 kilokaloria, mikä alkaa näkyä laihtumisessa, jos kävelylenkin tekee päivittäin.

Jokaisen painonpudottajan olisi hyvä selvittää oma perusaineenvaihduntansa, tarkemmin oma energiankulutuksensa määrä ilman liikuntaa. Kun se on selvillä, voi laskea, paljonko liikuntaa täytyy harrastaa tehokkaan painonpudotuksen eteen. Yhden kilon laihtuminen vastaa noin 7000 kilokalorin vajetta. Laihtuminen on siis periaatteessa yksinkertaista matematiikkaa.

Sopiva laihdutustahti olisi esimerkiksi vähentää päivittäisestä kulutuksesta 500 kilokaloria. Tämä onnistuu ruokavaliota keventämällä ja vähintään puolen tunnin mittaisella päivittäisellä kävelylenkillä. Esimerkiksi jos ruokavaliotaan keventää 200 kilokalorilla ja energiankulutusta kasvattaa 300 kilokalorilla, teho on jo saavutettu.

Puolen tunnin kävelylenkki vähintään viisi kertaa viikossa on myös hyvä tapa aloittaa painonpudotus kävelyn avulla. Lenkin ei välttämättä tarvitse olla yhtenäinen, vaan päivittäisen liikunta-annoksensa voi jakaa vaikkapa kymmenen minuutin pätkiin.

Lue lisää:

Korjaa ruokavaliosi 7 päivässä näillä pikkukikoilla!

Karista turhat kalorit – laihdu kilo viikossa

Kuusi keinoa nopeuttaa aineenvaihduntaa

7 superruokaa, joita sinun pitäisi syödä juuri nyt

Tämä arkinen asia on tärkeää painonhallinnassa

2 kommenttia

Kommentoi

Löydä lisätietoa hakusanalla

Mitä seuraavaksi?

Verkkovastaanotto

Kysy lääkärin mielipidettä kätevällä etävastaanotolla. Mikäli et tarvitse vastausta heti, lähetä kysymys jollekin kymmenistä Terve.fi:n asiantuntijoista.

Varaa aika lääkärille

Varaa aika lääkärin tai muun terveydenhuollon ammattilaisen vastaanotolle:

Kommentit

Vierailija (ei varmistettu)
Ihan liikaa, se on fakta. Päivittäinen ruoka annos pienemmäksi ja sitten kuntosallille mars. Lääkäreiden neuvot terveestä laihtumisesta ovat puhasta *askaa. Vähät kalorit ja kävely polttaa aluksi lihasta, sitten ehkä rasvaa. Syys on yksin kertainen, elimistö on "laiska" ja haluaa suojautua kaikelta turhalta energian kulutukselta. Eli jos jotain kuluttaavaa, kuten lihaksia ei käytettä niin ne puretaan ensin. Ja ihan todella totta, kävely ei vaadi lihasvoimaa siinä määrin että se suojelisi lihasmassaa laihduttamisen aikana. Kuinka monta "lihaksekasta" pitkänmatkan juoksiaa tai käveliää olette nähneet.
Vierailija (ei varmistettu)
En oo nähny kyllä yhtään läskiäkään pitkänmatkan juoksijaa!

Lisää uusi kommentti

Lähettämällä tämän lomakkeen hyväksyt Mollomin tietosuojalausekkeen.