Suklaa on varsinainen terveysherkku

MaINOS: Edulliset ravintolisät Hyvinvoinnin Tavaratalosta

Tutustu Suomen suurimman terveyden ja hyvinvoinnin verkkokaupan valikoimaan:

Outletissa lisäksi tuotteita todella edulliseen hintaan.

Kuten moni meistä hyvin tietää, suklaa on herkkujen kuningas. Annetaanpa lukujen puhua puolestaan: Yksistään Suomen kenties tunnetuinta suklaata, Fazerin sinistä myydään vuosittain noin 6,3 miljoonaa kiloa. Suurin osa tästä päätyy kotimaisiin suihin.

Kun joka neljäs Suomessa myyty suklaalevy on "Fasun sininen", on kokonaiskulutuksemme tietenkin suurempi. Kaikkiaan popsimmekin suklaata reilut 3,2 kiloa vuodessa, siis vajaat puolitoista tavallista 200 gramman suklaalevyä kuukaudessa.

Näillä luvuilla emme kuitenkaan pääse edes lähelle esimerkiksi suklaansyöjäkansana tunnettuja sveitsiläisiä, jotka puputtavat niinkin paljon kuin kymmenisen kiloa suklaata nokkaa kohti vuosittain. Eli siis himpun verran vajaan levyllisen viikossa. Oikeastaan voisimme ottaa mallia Alppien kasvateista: suklaa on nimittäin viime aikoina päästetty pahasta maineestaan, itse asiassa se on todettu varsinaiseksi terveysherkuksi.

Suosi tummaa

Ei ole kuitenkaan ihan sama mitä suklaata popsii. Terveellisyys näet piilee suklaan tummuudessa eli kaakaon määrässä - mitä tummempaa, kaakaopitoisempaa suklaata, sitä terveellisempää. Tummimmat kauppojemme hyllyiltä löytyvät suklaat sisältävät jopa yli 80 prosenttia kaakaota. Yleisesti ottaen tummissa suklaissa on kaakaota yli 40 prosenttia, joskaan mitään virallista rajaa ei ole.

Kotoisa Fazerin sinisemme ei kaakaopitoisuudellaan pääse terveysvaikutteisimpien suklaiden listalle; siinä on kaakaota noin kolmekymmentä prosenttia. "Sininen" onkin maitosuklaata, jossa kaakaon voimakasta makua on tainnutettu maidolla. Maitosuklaassa on usein myös hieman enemmän sokeria kuin tummassa suklaassa.

Maitosuklaa on kuitenkin terveellisempi vaihtoehto kuin valkoinen suklaa, joka ei itse asiassa ole suklaata lainkaan - siinä kun ei ole ollenkaan kaakaomassaa, ainoastaan kaakaovoita. Tosin luonnollisia herkkuja hakeville sokeria, maitoa ja kaakaovoita sisältävä valkoinen suklaakin lienee parempi vaihtoehto kuin vaikkapa lähinnä lisäaineista ja sokerista koostuvat irtokarkit.

Hyväksi verisuonille ja iholle

Mikä suklaasta - tai oikeammin kaakaosta - sitten tekee terveysruokaa ja mitä sen terveydelliset vaikutukset ovat?

Suklaan terveysvaikutukset perustuvat pitkälti sen sisältämiin antioksidantteihin. Kaakaossa on antioksidantteihin kuuluvia flavonoideja eli luonnollisia väriaineita, joilla on elimistössä tapahtuvaa haitallista rasvojen hapettumista ehkäisevä ja sen myötä mahdollisesti juuri sydän- ja verisuonitauteja ehkäisevä vaikutus.

Vuonna 2004 amerikkalaisessa Journal of American Collage of Nutrition -lehdessä julkaistun tutkimuksen mukaan pari palaa tummaa suklaata päivässä laajentaa verisuonia, vähentää sydäninfarktin vaaraa ja alentaa myös veren kolesterolia.

Sittemmin suklaan terveysvaikutuksia niin sydän- ja verisuonitauteihin kuin esimerkiksi ihon kuntoon on tutkittu eri puolilla maailmaa. Käsitys suklaasta ihon huonontajana joutanee romukoppaan ainakin erään saksalaisen tutkimuksen perusteella. Kyseisessä tutkimuksessa nimittäin selvisi, että kaakaopitoisen suklaan tai kaakaojuoman säännöllinen nauttiminen parantaa ihon toimintaa ja rakennetta.

Kaakao tuo onnea

Jo lueteltujen terveysvaikutusten lisäksi kaakao sisältää muun muassa elimistölle tärkeitä magnesiumia, sinkkiä ja kuparia. Lisäksi suklaassa on runsaasti "onnellisuushormoniksi" kutsutun aivojen välittäjäaineen serotoniinin esiastetta tryptofaania, joka serotoniiniksi muututtuaan saa aikaan mielihyvän tunteita. Sokeri puolestaan edesauttaa tryptofaanin kulkeutumista perille soluihin, jolloin elimistö pystyy hyödyntämään sen.

Kun suklaassa on sekä tryptofaania että sokeria, ei suinkaan ole harhaa, että suklaa todella tuo nautiskelijalleen onnentunteen - ainakin hetkellisesti. Tryptofaania on kaakaovoissa, joten suklaan mielialavaikutus tulee myös maito- ja valkosuklaasta siinä missä tummasta suklaastakin.

Mielialaa kohottavana tekijänä ei voi myöskään vähätellä suklaan makua - monille jo ajatus herkullisesta, suussa sulavasta suklaasta tuo hyvää mieltä. Suoranainen himo suklaaseen makuun onkin sitten jo vähän vaikeampi selittää, kaakao kun sisältää kaikkiaan yli 300 maku- ja tuoksuainesosaa, joista vain pientä osaa on tutkittu.

Intohimon lähde

Suklaan historia niin nautinto- kuin lääkinnällisenä aineena on pitkä ja rikas. Amazonin seudulla kaakaota on todennäköisesti käytetty jopa 4000 vuoden ajan ja Etelä-Amerikan Mayat aloittivat kaakaonviljelyn jo yli 2000 vuotta sitten. Eurooppalaisen suklaan historia taas alkaa Kolumbuksesta, jota saamme kiittää paitsi Amerikan, myös kaakaon tuomisesta eurooppalaisten tietoisuuteen puoli vuosituhatta sitten. Maitosuklaa kehitettiin Sveitsissä 1800-luvun lopulla ja tuttu Fazerin sininenkin on saavuttanut kunnioitettavan 84 vuoden iän.

Kaakaota on aina arvostettu todellisten tai kuviteltujen terveysvaikutusten takia. Jo muinaisina aikoina sillä on eri kulttuureissa hoidettu esimerkiksi potenssi- ja flunssavaivoja sekä synnytyskipuja. Suklaa tunnetaan edelleenkin myös afrodisiakumina eli "rakkausruokana", joka herättelee eroottisia tunteita ja antaa potkua vällyjen väliin.

Suklaa aiheuttaa intohimoja myös muulla tavoin - noin 40 prosenttia naisista ja 15 prosenttia miehistä määrittelee suhteensa siihen himoksi tai riippuvuudeksi. Edellä esitettyjen vaikutusten perusteella suklaanhimo ei liene kuitenkaan synneistä suurin - päinvastoin. Suklaan nautiskelu, kohtuudella tietenkin, vain tuo lisää terveyttä ja virkeyttä arkeen!

Lähteet

Fazer

Oulun Suklaayhdistys

Kultasuklaa

Elintarvikkeiden koostumustietopankki Fineli

Yliopiston apteekki

4 kommenttia

Kommentoi

Löydä lisätietoa hakusanalla

Mitä seuraavaksi?

Verkkovastaanotto

Kysy lääkärin mielipidettä kätevällä etävastaanotolla. Mikäli et tarvitse vastausta heti, lähetä kysymys jollekin kymmenistä Terve.fi:n asiantuntijoista.

Varaa aika lääkärille

Varaa aika lääkärin tai muun terveydenhuollon ammattilaisen vastaanotolle:

Kommentit

Vierailija (ei varmistettu)
Siis, kannattaa syödä tummaa suklaata.
Vierailija (ei varmistettu)
Ei tumma pahaa ole mut ei tosin niin makeeta ku fazerin sininen, itelle maistuu, tumma sininen ja vaalee, sininen on kuitenkin lempi suklaani.
Vierailija (ei varmistettu)
paska artikkeli t. cheek
Vierailija (ei varmistettu)
Voisit käyttäytyä paremmin. :)

Lisää uusi kommentti

Lähettämällä tämän lomakkeen hyväksyt Mollomin tietosuojalausekkeen.