Näin opetat lastasi keskittymään paremmin - 9 vinkkiä

Keskittymiseemme vaikuttaa kolme temperamentin piirrettä: sinnikkyys, aktiivisuus ja alttius tulla häirityksi. Lapsi ei voi temperamentilleen mitään, mutta selkeällä, rauhallisella ja kannustavalla kasvatuksella voidaan auttaa lasta keskittymään paremmin.

Poimimme aivotutkija Minna Huotilaisen vinkit auttaa lasta keskittymään paremmin Pelastakaa Pojat -kirjasta:

  • Riittävät unet. Unen laatu ja keskittymiskyky kulkevat käsi kädessä. Keskustele lapsen kanssa päivän asioista ennen nukkumaanmenoa, jotta keskeneräiset asiat ja huolet eivät jää painamaan lapsen mieltä. Lapsi tarvitsee riittävän määrän unta, sillä päivän aikana opitut asiat painuvat mieleen juuri syvän unen aikana.
  • Kosketa lasta. Lapsen koskettaminen, hieronta ja syli rauhoittavat lasta ja parantavat keskittymiskykyä.
  • Opeta kädestä pitäen. Mikäli lapsi ei kahden kehotuksen jälkeen toimi, hän ei ehkä ymmärrä tehtävää tai tuntee pelkoa sitä kohtaan. Pidä lasta kädestä kiinni ja suorittakaa tehtävä yhdessä.
  • Motivoi lasta. Kannustin tai houkutin saa lapsen näkökulman pois hankalasta tehtävästä. Myös innostus ja kiinnostus auttavat, joten esittele tehtävä lapsen kannalta kiinnostavasti.
  • Opeta lapselle pitkäjänteisyyttä. Ota lapsi mukaan monivaiheisiin tehtäviin, jotka kasvattavat pitkäjänteisyyttä. Esimerkiksi pullataikinan teossa odotellaan sen kohoamista, leivotaan, paistetaan ja syödään. Pitkäjännitteisyys palkitsee.
  • Kehu lasta. Muista aina kehua ja kiittää lasta, vaikka työ olisikin tehty yhdessä. Ihaile ja kiitä lasta, joka keskittyy ja anna hänen tuntea onnistuneensa.
  • Musiikki auttaa keskittymään. Musiikkiharrastus edistää keskittymiskykyä, lisäksi sen on havaittu edistävän kielten opiskelua.
  • Sulje häiriötekijät pois. Puheensorina, televisio, sotkuinen ympäristö ja lelut voivat häiritä lapsen keskittymistä. Mikäli taas liika virikkeettömyys häiritsee lasta, voi esimerkiksi sanaton taustamusiikki auttaa keskittymistä.
  • Liikkuminen auttaa jaksamaan. Keho kaipaa aivotyön välissä myös liikuntaa, jolloin ajatukset saa virrata vapaasti. Näin aivot pystyvät jälleen töihin.

Lue myös:

Näin tunnistat ADHD-lapsen

0 kommenttia

Kommentoi

Löydä lisätietoa hakusanalla

Mitä seuraavaksi?

Verkkovastaanotto

Haluatko kuulla terveydenhuollon ammattilaisen mielipiteen tai uusia reseptin?

Verkkovastaanotolla (hinta 9,90 € Kela-korvauksen jälkeen) saat heti yhteyden paikalla olevaan asiantuntijaan pikaviestin tai videochatin välityksellä.

Mikäli et tarvitse vastausta heti, voit lähettää kysymyksen jollekin kymmenistä Terve.fi:n asiantuntijoista. Kysy asiantuntijalta

Siirry verkkovastaanotolle

Lataa Meedocin sovellus

Get it on Google Play

Yhteistyössä Meedoc

Varaa aika lääkärille

Varaa aika lääkärin tai muun terveydenhuoltoalan ammattilaisen vastaanotolle valitsemallesi lääkäriasemalle.

Ajan varaaminen palvelun kautta on maksutonta.

Ajanvaraukseen

Yhteistyössä Tohtorille.fi

Lisää uusi kommentti

Lähettämällä tämän lomakkeen hyväksyt Mollomin tietosuojalausekkeen.