Lasten rasitusvammat

Lapsilla on suuri riski altistua rasitusvammoille heidän kasvavan kehonsa vuoksi. He ovat usein hyvin aktiivisia liikkumaan, mikä myös altistaa rasitusvammoille. Liikuntaa ei pidä kuitenkaan rajoittaa rasitusvammojen pelossa, koska mm. hyvä kunto suojaa rasitusvammoilta, ja liikunta on muutoinkin tärkeää lapsen kehityksen kannalta. Liikarasitusta tulee kuitenkin välttää.

Urheiluvammat jaetaan äkillisiin ja vähitellen syntyviin rasitusvammoihin. Äkilliset tapaturmat ovat tavallisia kilpaurheilijoilla ja rasitusvammat kuntourheilijoilla. Säännöllisesti urheilevilla rasitusvammoja voi esiintyä jopa puolella ja säännöllistä koululiikuntaa harrastavilla noin 20 prosentilla. Jalkapalloilijoilla tyypillisiä vammoja ovat reiden eri lihasryhmien kivut, taistelulajeja harrastavilla polvivammat ja juoksijoilla sekä pallopelejä harrastavilla akillesjänteen kivut. Noin joka toisella lapsella esiintyy kasvunsa aikana jonkin tyyppisiä rasitusvammoja. Pojilla rasitusvammoja esiintyy useammin kuin tytöillä.
 

Yleisimpiä rasitusvammoja

Osgood-Schlatterin tauti

Oireina on kipu ja turvotus, aktiivisessa vaiheessa myös kuumotus sääriluun kyhmyssä, polven alapuolella. Hoitona on kolmen kuukauden vapautus liikunnasta.
 

Severin tauti

Oireina on kipu kantapäässä (usein koko kantaluun ympärillä) kävellessä ja jopa levossa.

Hoitona on kuukauden vapautus liikunnasta, tulehduskipulääke, pohje- ja jalkapohjanlihasten venytykset ja tarvittaessa vaahtokumikorot 3-6 kuukaudeksi.
 

Krooninen polvisärky

Oireena on kipeä ja turvonnut polvi. Lapsi ontuu jalkaansa ja siinä on liikerajoitusta.
Hoitona on tulehduskipulääke ja polvisuojat. Rasitusta tulee myös välttää. Krooninen polvisärky paranee usein kasvulinjojen luuduttua 16-17-vuotiaana.
 

Veneluun seudun rasituskivut

Jalkaterän sisäsyrjällä tuntuu kipua, turvotusta ja akuutissa vaiheessa myös kuumotusta.
Hoitona on tulehduskipulääke, päkiäharjoittelun välttäminen ja pohjallishoito.
 

Alaraajojen kasvusärky

Oireena on kipu reisien sisä- ja takapinnoilla iltaisin ja öisin. Kipu johtuu lihasten hapenpuutteesta. Hieronnasta voi olla apua. Lue lisää: Lastenlääkäri - Lapsen kasvukivut
 

Penikkatauti

Kipu tuntuu säärissä ja se johtuu siitä, etteivät säären lihakset "mahdu aitioihinsa" esimerkiksi juoksulenkin jälkeen. Hieronnasta ja levosta on apua kipuun.

Rasitusvammojen ehkäisy

Lapsen tulisi liikkua sopivassa määrin suhteessa ikään, jotta rasitusvammojen riski pienenisi. 1-7 -vuotiaille on suotavaa leikkimielinen liikunta ja 7-16-vuotiaiden tulisi monipuolisesti harrastaa eri liikuntalajeja, jotta vartalon lihasvoima ja koordinaatio vahvistuisivat tasapuolisesti. Liikuntaa tulisi harrastaa enintään kolmena iltana viikossa, tunnin tai kaksi kerrallaan. Kilpailuissa voi käydä satunnaisesti. Ennen liikuntasuoritusta olisi hyvä verrytellä noin 15 minuuttia.

Jokaiseen urheilulajiin tulisi hankkia siihen tarkoitetut, sopivan kokoiset kengät. Rasitusvammojen paranemisennuste on hyvä ja pysyvät muutokset ovat harvinaisia. Monet rasitusvammat paranevat viimeistään 16-17-vuotiaaksi mennessä, kasvutumakkeiden luuduttua.


Jenny Ekman
Jalkojenhoidon ammattitutkinto

Lue lisää aiheeseen liittyviä artikkeleita:

Lastenlääkäri - Lapsen kasvukivut

Lasten kivun lääkehoito

Anna lapselle mahdollisuus liikkua!

Ajatuksia koululiikunnasta

Hyvät ensiaskelkengät

0 kommenttia

Kommentoi

Löydä lisätietoa hakusanalla

Mitä seuraavaksi?

Verkkovastaanotto

Kysy lääkärin mielipidettä kätevällä etävastaanotolla. Mikäli et tarvitse vastausta heti, lähetä kysymys jollekin kymmenistä Terve.fi:n asiantuntijoista.

Varaa aika lääkärille

Varaa aika lääkärin tai muun terveydenhuollon ammattilaisen vastaanotolle:

Lisää uusi kommentti

Lähettämällä tämän lomakkeen hyväksyt Mollomin tietosuojalausekkeen.