10 mukavaa tapaa vahvistaa vastustuskykyä

Flunssa ja nuha ovat tauteja, joihin kukaan terveydenhoitoalan ammattilainen ei ole vielä tähän päivään mennessä keksinyt täydellistä hoitokeinoa. Käytännössä ainoa toimiva tapa on yrittää välttää nämä taudit kokonaan, ja siihen tarvitaan tehokasta vastustuskykyä.

Kaikki tietävät, että terveellinen ruokavalio, säännöllinen käsihygienia sekä riittävä uni auttavat vahvistamaan vastustuskykyä. On kuitenkin olemassa myös monia muita hauskojakin tapoja, joilla vastustuskykyään voi tehostaa. Huffington Post listasi niistä nämä 10 keinoa.

1. Höyrytä pannullinen ostereita

Ostereissa on runsaasti sinkkiä, joka on tärkeä aine vastustuskyvyn solutoiminnalle. Monissa tutkimuksissa on myös osoitettu, että vähäinenkin sinkinpuute heikentää vastustuskykyä. Jos et ole simpukoiden ystävä, voit kokeilla ruoholla ruokitun naudan lihasta tehtyä pihviä, sillä myös se on hyvä sinkin lähde.

2. Katso hauska elokuva

Kunnon nauru tehostaa vastustuskykyä ja lisää luonnollisten endorfiinien määrää. Yhdessä äskettäisessä tutkimuksessa todettiin, että nauraminen vaikuttaa luonnollisten tappajasolujen aktiivisuuteen. Kyseiset solut pystyvät tappamaan virusten tartuttamia soluja.

3. Liiku!

Eräässä tutkimuksessa fyysisesti aktiiviset ihmiset olivat töistä poissa sairauden takia 33 prosenttia vähemmän kuin muut. Sairastuessaankin näillä ihmisillä oireet olivat lievempiä kuin muilla. Käveleminen, juokseminen, tanssiminen tai mikä tahansa veren liikkeelle saava liikunta auttaa. Jos sinusta kuitenkin tuntuu siltä, että olet sairastumassa, liikunta kannattaa jättää väliin – sairaana liikkuminen saattaa nimittäin heikentää vastustuskykyä entisestään.

4. Järjestä juhlat

Laajan sosiaalisen verkoston omaavat ihmiset sairastuvat harvemmin kuin muut. Monet tutkimukset ovat johdonmukaisesti yhdistäneet vahvan ystävien verkoston parempaan vastustuskykyyn, kuten myös alhaisempaan verenpaineeseen sekä kuolleisuuteen.

5. Tutustu itsepuolustuslajeihin

Tai chi on hidasliikkeinen, kiinalainen taistelulaji, joka voi auttaa parantamaan vastustuskyvyn reaktioita. Qigong on samantyyppinen laji, jolla on myös samanlaiset vaikutukset vastustuskykyyn. Eräässä tutkimuksessa molempien lajien kohtuullinen harrastaminen tehosti vanhempien aikuisten vastustuskykyä vain viiden kuukauden harjoittelun jälkeen.

6. Mutustele parapähkinöitä

Parapähkinät ovat paras seleenin lähde. Seleeni on voimakas antioksidantti, jonka on osoitettu merkittävästi parantavan vastustuskykyä. Muita seleenin lähteitä ovat tonnikala, kalkkuna, kananmunan keltuaiset sekä kurpitsan- ja auringonkukansiemenet.

7. Meditoi

Tutkimuksen mukaan tietoista meditointia harrastavat ihmiset alentavat hengitystietartuntojen yleisyyttä, vakavuutta ja kestoa jopa 50 prosentilla. Tutkijoiden mukaan tulokset ovat lähes yhtä tehokkaat kuin flunssarokotteella,  joka torjuu tartunnan noin 50–60-prosenttisesti.

8. Syö sushia

Sushimenusta löytyy paljon ruokia, jotka torjuvat tartuntoja. Lohirullasta saat vastustuskykyä tehostavia omega-3-rasvahappoja, kun taas säilötyssä inkiväärissä on viruksia torjuvia ominaisuuksia. Misokeitossa on probiootteja, jotka tehostavat kehon kykyä vastustaa patogeenejä. Muista myös tilata vastustuskykyä tehostavaa vihreää teetä.

9. Varaa aika hierojalle

Yksi tärkein keino vahvistaa vastustuskykyä on vähentää stressiä, joka onnistuu esimerkiksi hieronnan avulla. Hieronta myös kohottaa kehon luonnollisten tappajasolujen aktiivisuutta.

10. Harrasta seksiä

Kunhan sinä ja kumppanisi vain olette molemmat terveitä, seksi on loistava tapa torjua nuhaa ja flunssaa. Tutkimuksen mukaan seksiä kerran tai kahdesti viikossa harrastavilla ihmisillä on enemmän immunoglobuliinia, joka on nuhaa vastaan taisteleva vasta-aine. Ja vaikka seksin harrastaminen ei auttaisikaan flunssan torjumisessa, on se ainakin hauskaa.

Lue myös:

Nainen on sitkeämpi sukupuoli – lue miksi

Voiko seksin avulla välttyä flunssalta?

Aikainen altistuminen voi suojata flunssalta

Löydä lisätietoa hakusanalla

Mitä seuraavaksi?

Verkkovastaanotto

Kysy lääkärin mielipidettä kätevällä etävastaanotolla. Mikäli et tarvitse vastausta heti, lähetä kysymys jollekin kymmenistä Terve.fi:n asiantuntijoista.

Varaa aika lääkärille

Varaa aika lääkärin tai muun terveydenhuollon ammattilaisen vastaanotolle: