Totta ja tarua kofeiinista

Kofeiinia löytyy useista muistakin lähteistä kuin kahvista ja teestä. Ruoka-aineesta riippuen kofeiinipitoisuus vaihtelee runsaasti energiajuomien reilusta sadasta milligrammasta suklaasiirapin neljään milligrammaan.

Kofeiinia on myös joissain itsehoidon särky- ja flunssalääkkeissä sekä joissain laihdutuspillereissä. Itse asiassa kofeiini itsessään lievittää vähäisissä määrin kipua ja se myös tehostaa muiden särkylääkkeiden vaikutusta.

Haluatko tietää enemmän? Lue lisää, niin saat tietää kofeiiniin liittyviä yleisimpiä myyttejä ja niiden paikkaansa pitävyyden.

Myytti 1. Kofeiini koukuttaa

Tässä väitteessä on osa totuuttakin riippuen siitä, mitä “koukuttamisella” tarkoitetaan. Kofeiini piristää keskushermostoa ja kofeiinin säännöllinen käyttö aiheuttaa lievää fyysistä riippuvuutta. Kofeiini ei kuitenkaan uhkaa fyysistä, psyykkistä, sosiaalista tai taloudellista terveyttäsi kuten riippuvaisuutta aiheuttavat huumeet tekevät.

Jos lopetat kofeiinin nauttimisen äkillisesti, sinulle voi tulla muutamaksi päiväksi vieroitusoireita, etenkin jos kulutat enemmän kuin kaksi kahvikupillista päivässä. Tyypillisiä oireita ovat:

  • Alakuloisuus
  • Keskittymisvaikeudet

Ei siis epäilystäkään, etteikö kofeiinin poisjättäminen aiheuttaisi muutaman päivän huonoa oloa. Kofeiinin poisjättäminen ei kuitenkaan ole verrattavissa huumeisiin tai alkoholiin ja tästä syystä useat asiantuntijat eivät ajattele kofeiinin aiheuttavan riippuvaisuutta.

Myytti 2. Kofeiini vie unen

Elimistösi absorboi kofeiinin nopeasti, mutta se pääsee siitä myös eroon nopeasti. Pääasiallisesti maksan kautta kulkeutuessaan, kofeiinilla on melko lyhyt puoliintumisaika. Tämä tarkoittaa sitä, että kestää keskimäärin noin neljästä viiteen tuntia eliminoida puolet siitä elimistöstä pois. Kahdeksasta kymmeneen tunnin kuluttua jo 75 %:a kofeiinista on poistunut. Useimmille ihmisille pari kupillista kahvia aamulla ei häiritse unia yöllä.

Kofeiinin nauttiminen myöhemmin päivällä voi aiheuttaa tilapäistä unettomuutta. Mikäli olet kuten suurin osa muista, niin unesi eivät häiriinny, jos et nauti kofeiinia kuuteen tuntiin ennen nukkumaanmenoa. Herkkyys voi kuitenkin vaihdella riippuen aineenvaihdunnasta sekä kulutetun kofeiinin määrästä. Herkimmät ihmiset eivät pelkästään menetä uniaan, vaan heillä esiintyy myös kofeiinin sivuvaikutuksia hermostuneisuudesta sydämen tykytykseen ja ruoansulatuskanavan vaivoihin asti.

Myytti 3. Kofeiini nostaa osteoporoosin, sydänsairauksien ja syöpien riskiä

Kohtuullinen määrä kofeiinia - noin 300 milligrammaa eli kolme kupillista kahvia päivässä - ei nähtävästi aiheuta harmia terveille aikuisille. Jotkut ihmiset, esimerkiksi verenpainetautia sairastavat tai vanhemmat ihmiset, ovat kuitenkin herkempiä sen vaikutuksille. Tässä faktoja:

Osteoporoosi ja kofeiini: Korkeilla annoksilla (yli 744 milligrammaa päivässä) kofeiini voi lisätä kalsiumin ja magnesiumin menetystä virtsan mukana. Tuoreimpien tutkimusten mukaan se ei kuitenkaan nosta riskiäsi osteoporoosiin eli luukatoon, etenkin jos saat riittävästi kalsiumia. Voit korvata kalsiumin menetystä lisäämällä kahvikupilliseen pari ruokalusikallista maitoa.

Joka tapauksessa tutkimuksissa on saatu joitain viitteitä kofeiinin ja lonkkamurtumien yhteydestä vanhemmilla ihmisillä. Vanhemmat ihmiset voivat nimittäin olla herkempiä kofeiinin vaikutuksille kalsiumin aineenvaihdunnassa. Vanhempien naisten kannattaa keskustella lääkärin kanssa, tulisiko päivittäinen kofeiinin saanti rajata alle 300 milligrammaan.

Sydän- ja verisuonisairaudet sekä kofeiini: Pientä, hetkellistä sykkeen ja verenpaineen nousua on tyypillisesti havaittavissa niillä, jotka ovat herkempiä kofeiinin vaikutuksille. Useat laajat tutkimukset eivät kuitenkaan yhdistä kofeiinia korkeaan kolesteroliin, epäsäännöllisiin sydämenlyönteihin tai suurempaan sydän- ja verisuonitautiriskiin.

Jos sinulla on korkea verenpaine, keskustele lääkärisi kanssa kofeiinin nauttimisesta. Voit olla herkempi sen vaikutuksille. Lisää tutkimuksia tarvitaan vastaamaan siihen, lisääkö kofeiini infarktin riskiä korkeasta verenpaineesta kärsivillä ihmisillä.

Syöpä ja kofeiini: Kolmentoista tutkimuksen katsauksessa, joissa oli mukana yhteensä 20 000 ihmistä, ei löydetty mitään yhteyttä kofeiinin ja syövän välillä. Itse asiassa kofeiinilla voi jopa olla suojaava vaikutus tiettyjä syöpiä vastaan.

Myytti 4. Kofeiini on haitallista raskautta suunnitteleville naisille

Useat tutkimukset todistavat, ettei seuraavilla asioilla ole yhteyttä pienten kofeiinimäärien (kupillinen kahvia päivässä) nauttimisen kanssa:

  • Hedelmöittymisongelmat
  • Keskenmeno
  • Syntymävammat
  • Ennenaikainen synnytys
  • Alhainen syntyvyys

Suuremmat määrät kofeiinia sen sijaan voivat olla riski raskaudelle. Uusimpien tutkimusten mukaan yli kaksi kahvikupillista päivässä (200 mg) nauttivilla oli naisilla, oli kaksinkertainen keskenmenon riski verrattuna niihin, jotka kieltäytyivät kofeiinista kokonaan.

Myytti 5. Kofeiini kuivattaa elimistöä

Kofeiini voi saada sinut virtsaamaan, mutta tutkimusten mukaan kofeiinipitoisten juomien nauttiminen ei nesteenpoistosta huolimatta aiheuta elimistön kuivumista, vaan kahvinjuonnin jälkeen erittyvä virtsamäärä tasaantuu vuorokauden kuluessa. Lisäksi esimerkiksi kohtuullinen kahvin juonti voidaan katsoa osana päivittäistä nesteensaantia.

Myytti 6. Kofeiini on vahingollista lapsille

Kofeiinia sisältävät energiajuomat ovat nykyään melko suosittuja, myös lasten keskuudessa. Monet lapset ovat kofeiinille yliherkkiä, jolloin kofeiini voi jo pieninä annoksina aiheuttaa hetkellistä levottomuutta ja ärtyneisyyttä, sydämentykytystä ja vapinaa. Lisäksi lasten nauttimat kofeiinipitoiset juomat, kuten virvoitusjuomat, energiajuomat ja makeutetut teet, sisältävät usein runsaasti sokeria ja altistavat lapset ylipainolle.

Vaikka kofeiini ei sinällään olisi lapsille huonoksi, kofeiinipitoiset juomat eivät pääsääntöisesti ole hyväksi lapsille.

Myytti 7. Kofeiini auttaa selviämään humalasta

Itse asiassa ihmiset vain ajattelevat kofeiinin auttavan heitä selviytymään humalasta väsymystä poistaen. Totuus on kuitenkin se, että reaktioaika ja arvostelukyky ovat edelleen heikentyneitä humalatilassa.

Myytti 8. Kofeiinista ei ole hyötyä terveydelle

Kofeiinista on myös hyötyä terveydelle ja sillä on muutama todistettu terveysvaikutus. Jokainen säännöllisesti kofeiinia nauttiva kertoisi todennäköisesti sinulle, kuinka kofeiini parantaa vireystasoa, keskittymistä, tarmokkuutta ja sosiaalisuutta. On myös ihmisiä, jotka tarvitsevat joka aamu kupillisen kuumaa ennen kuin saavat ensimmäisen sanan suustaan.

Tieteelliset tutkimukset puoltavat näitä faktoja. Erään tutkimuksen mukaan kofeiinia käyttävillä naisilla havaittiin jopa hitaampaa kognitiivisten kykyjen heikkenemistä kuin kofeiinia käyttämättömillä naisilla.

Kofeiinin on todettu tehostavan myös vastustuskykyä sen tulehduksen vastaisista vaikutuksista johtuen. Kofeiinin vaikutuksesta allergisten reaktioiden helpottumiseen on myös viitteitä. Kofeiini nimittäin vähentää allergiassa tyypillisten histamiinien määrää elimistössä. Myös osa astmaatikoista hyötyy kofeiinista. Nämä tutkimustulokset ovat kiehtovia, mutta vaativat vielä lisätutkimuksia.

Osa tutkimuksista ehdottaa kofeiinista olevan hyötyä myös näihin:

  • Parkinsonin tauti
  • Maksasairaus
  • Paksusuolen syöpä
  • Tyypin 2 diabetes

Huolimatta kofeiinin mahdollisista hyödyistä, älä unohda, että liian suurilla määrillä kofeiinia voi olla haittavaikutuksia ja sen seurauksena voi syntyä myrkytystila. Yhdysvalloissa on raportoitu jopa kuolemantapauksia, jotka ovat seurausta energiajuomien nauttimisesta. Kofeiinin myrkyllisyyden rajana pidetään 20 milligrammaa painokiloa kohden, mutta kofeiiniherkkyys vaihtelee yksilöllisesti.

Lähde: WebMD

0 kommenttia

Kommentoi

Löydä lisätietoa hakusanalla

Mitä seuraavaksi?

Verkkovastaanotto

Kysy lääkärin mielipidettä kätevällä etävastaanotolla. Mikäli et tarvitse vastausta heti, lähetä kysymys jollekin kymmenistä Terve.fi:n asiantuntijoista.

Varaa aika lääkärille

Varaa aika lääkärin tai muun terveydenhuollon ammattilaisen vastaanotolle:


Lisää uusi kommentti

Lähettämällä tämän lomakkeen hyväksyt Mollomin tietosuojalausekkeen.