Terveelliset öljyt – 8 parasta vaihtoehtoa

MaINOS: Edulliset ravintolisät Hyvinvoinnin Tavaratalosta

Tutustu Suomen suurimman terveyden ja hyvinvoinnin verkkokaupan valikoimaan:

Outletissa lisäksi tuotteita todella edulliseen hintaan.

Erilaisten öljyjen avulla ruoasta voi tehdä erittäin herkullista. Vaikka ensimmäinen ajatus rasvoista ja öljyistä voikin olla niiden epäterveellisyys, löytyy kauppojen hyllyistä myös paljon terveellisiä vaihtoehtoja. Kun valitsee öljyn, jossa on vain vähän tyydyttyneitä rasvahappoja sekä runsaasti kertatyydyttymättömiä ja/tai monityydyttymättömiä rasvahappoja, on suunta oikea.

Huffington Post listasi nämä kahdeksan maailman terveellisintä ja ravintoarvoltaan parhainta öljyä.

1. Manteliöljy

  • Tyydyttyneitä rasvahappoja: 7 prosenttia.
  • Kertatyydyttymättömiä rasvahappoja: 65 prosenttia.
  • Monityydyttymättömiä rasvahappoja: 28 prosenttia.

Koska manteliöljyssä on runsaasti kertatyydyttymättömiä rasvahappoja, se on yksi terveellisimmistä olemassa olevista vaihtoehdoista.

2. Avokadoöljy

  • Tyydyttyneitä rasvahappoja: 17 prosenttia.
  • Kertatyydyttymättömiä rasvahappoja: 65 prosenttia.
  • Monityydyttymättömiä rasvahappoja: 18 prosenttia.

Avokadoöljyssä on hiukan enemmän tyydyttyneitä rasvahappoja kuin useimmissa pähkinäöljyissä, mutta sillä saattaa olla rooli ientautien ehkäisemisessä, jolloin se on hyvä vaihtoehto.

3. Hasselpähkinäöljy

  • Tyydyttyneitä rasvahappoja: 7 prosenttia.
  • Kertatyydyttymättömiä rasvahappoja: 82 prosenttia.
  • Monityydyttymättömiä rasvahappoja: 11 prosenttia.

Hasselpähkinöistä tehty öljy on sydämelle terveellistä. Lisäksi siinä on vahva, pähkinäinen maku, joka sopii hyvin yhteen monien suolaisten tai makeiden ruokien kanssa.

4. Pellavansiemenöljy

  • Tyydyttyneitä rasvahappoja: 7 prosenttia.
  • Kertatyydyttymättömiä rasvahappoja: 65 prosenttia.
  • Monityydyttymättömiä rasvahappoja: 28 prosenttia.

Hyvien rasva-arvojensa lisäksi pellavansiemenöljy on myös erinomainen kasviperäisten omega-3-rasvahappojen lähde.

5. Saksanpähkinäöljy

  • Tyydyttyneitä rasvahappoja: 9 prosenttia.
  • Kertatyydyttymättömiä rasvahappoja: 24 prosenttia.
  • Monityydyttymättömiä rasvahappoja: 67 prosenttia.

Saksanpähkinäöljy on mainio omega-3- ja omega-6-rasvahappojen lähde. Molemmat auttavat suojaamaan sydäntä ja saattavat myös alentaa joidenkin syöpien riskiä.

6. Extra-neitsytoliiviöljy

  • Tyydyttyneitä rasvahappoja: 14 prosenttia.
  • Kertatyydyttymättömiä rasvahappoja: 78 prosenttia.
  • Monityydyttymättömiä rasvahappoja: 8 prosenttia.

Extra-neitsytoliiviöljy on tunnetuin terveellisistä öljyistä, ja mahdollisesti parhaiten tunnettu sen roolista ”terveellisen” HDL-kolesterolin tehostajana. Lisäksi tämä öjy voi auttaa alentamaan syöpäriskiä.

7. Hamppuöljy

  • Tyydyttyneitä rasvahappoja: 10 prosenttia.
  • Kertatyydyttymättömiä rasvahappoja: 15 prosenttia.
  • Monityydyttymättömiä rasvahappoja: 75 prosenttia.

Runsaasti omega-3-rasvahappoja sisältävä hamppuöljy sopii hyvin leivontaan, kuten myös paistamiseen sekä salaatinkastikkeisiin. Se pitää kuitenkin säilytää jääkaapissa.

8. Rypälesiemenöljy

  • Tyydyttyneitä rasvahappoja: 10 prosenttia.
  • Kertatyydyttymättömiä rasvahappoja: 17 prosenttia.
  • Monityydyttymättömiä rasvahappoja: 73 prosenttia.

Runsaasti omega-6-rasvahappoja sisältävä rypälesiemenöljy on monipuolinen ja terveellinen öljy.

Lue myös:

Ruoka on paras lääke

Näistä ruoista saat eniten hyviä omega-3-rasvahappoja

Korjaa ruokavaliosi 7 päivässä näillä pikkukikoilla!

Löydä lisätietoa hakusanalla

Mitä seuraavaksi?

Verkkovastaanotto

Kysy lääkärin mielipidettä kätevällä etävastaanotolla. Mikäli et tarvitse vastausta heti, lähetä kysymys jollekin kymmenistä Terve.fi:n asiantuntijoista.

Varaa aika lääkärille

Varaa aika lääkärin tai muun terveydenhuollon ammattilaisen vastaanotolle: