Hollantilaistutkimuksen mukaan materialismi syntyy nimenomaan runsaas mainonnan tuloksena. Tutkimuksen johtaja Suzanne Opreen mukaan mainonta näyttäisi opettavan lapsille, että tavarat lisäävät onnellisuutta.
- Tulokset ovat merkittäviä, koska aiemmissa aikuistutkimuksissa on jo selvitetty, että materialistilapset ovat muita lapsia onnettomampia myöhemmin elämässään.
Tutkimukseen osallistui kyselyiden muodossa 466 lasta. Vastauksista kävi ilmi, että erityisesti 8-10-vuotiaille lapsille mainokset voivat olla todella haitallisia ja aiheuttaa käsityksen siitä, että materian omistaminen on ainoa tiä onneen.
- Tämän ikäisistä lapsista jokainen altistuu keskimäärin 10 000 mainokselle vuosittain Iso-Britanniassa ja jopa 40 000 mainokselle Yhdysvalloissa, Opree muistuttaa.

