Jos oppilaan ystävät ovat sosiaalisesti aktiivisia positiivisella tavalla, saa hän parempia arvosanoja. Toisaalta huonosti käyttäytyvien ystävien seurassa liikkuvien arvosanat ovat huonompia. Lisäksi sosiaaliset ystävät ja huonosti käyttäytyvien ystävien välttäminen yhdistettiin vielä korkeampiin arvosanoihin kuin olemalla ystävä paljon saavuttavien oppilaiden kanssa.
Oregonin yliopiston tutkimukseen osallistui 1278 oppilasta, joita pyydettiin nimeämään heidän kolme parasta ystäväänsä. Tämän jälkeen tutkijat tarkastelivat noiden ystävien koulumenestystä sekä käyttäytymistä rekisterien avulla.
Tulokset osoittavat, että yläastevuosina tapahtuu runsaasti oppimista, jota ei käsitellä. Puberteetti ilmenee ja nuoren aivot muuttuvat nopeasti. Ne ovat lähes jännittyneitä lukemaan sosiaalista maailmaa nähdäkseen, kuinka he sopivat joukkoon. Koulu on tällä sopiva areena.
Tutkijoiden mukaan vanhempien ja opettajien pitäisi kiinnittää erityistä huomiota oppilaiden ystävyyssuhteissa tapahtuviin muutoksiin yläasteiässä. Vanhempien pitäisi seurata tarkkaan, mitä lapset tekevät ja kenen kanssa he liikkuvat.
Jos vanhemmat huomaavat, että lapsen ystäväpiirissä tapahtuu muutoksia, heidän pitäisi tutustua noihin uusiin ystäviin, puhua opettajien kanssa ja kommunikoida luontevasti oman lapsensa kanssa siitä, minne he ovat menossa ja million he tulevat kotiin.
Tutkijat kehottavat aikuisia myös rohkaisemaan lapsia osallistumaan aikuisten valvomaan toimintaan, sillä sellaiset saattavat auttaa löytämään ystäviä, joilla on heidän elämäänsä positiivinen vaikutus.
Lähde: Babycenter.com
Lue myös:Näin helpotat lapsesi koulutietäLapsen ystävätLapsen sosiaaliset taidot – millaisia ne ovat?Koulu ilman kavereita tietää lapselle terveysongelmia
Keskustele:Suositut oppilaat muita terveempiä?