Älä palkitse itseäsi näin - voit kohta itse huonommin

Jokainen meistä on joskus masentunut tai ahdistunut. Samoin jokaisella meistä on yleensä olemassa jokin keino, jolla saamme mielialan kohoamaan ja olon paremmaksi. Useat keinot ovatkin hyviä. Muutama tapa piristää itseään ei kuitenkaan toimi pitemmän päälle. Nämä tavat voivat pidemmässä juoksussa saada meidät voimaan itse asiassa huonommin, kuin alkuperäinen ahdistuksen aihe. Psychcentral.com –sivusto listasi 6 eri tapaa, jotka eivät välttämättä kuitenkaan auta parantamaan oloa pitkällä tähtäimellä, vaikka aluksi siltä tuntuisi. Jos tunnistat itsesi jostakin listan kohdasta, yritä keksiä jokin toinen keino helpottaa stressiäsi.

1. Itsensä palkitseminen jollakin herkulla tai palkinnolla

Usein tekee mieli vähän palkita itseään, kun on saanut tehtyä jotakin vaikeaa, raskasta tai muuten vain työlästä. Joskus itsensä palkitsee ihan vain siitä, että selvisi päivän läpi. Tässä saattaa kuitenkin piillä vaara: Usein nämä palkinnot tahtovat olla meille epäterveellisiä tai vahingollisia. Usein palkinnosta saatu nautinto kestää vain hetken, mutta sen jälkeen iskevät syyllisyys ja katumus. Itsehillinnän menetys saa masentumaan entisestään, ja saattaa jopa saada päivänkin huonommaksi, kuin millaisena se alkoi. Jos harkitset impulssiostoksena tai mielitekona jäätelötötteröä, munkkipossua, suklaapatukkaa, tupakkaa tai vaikkapa uutta vaatetta, mieti onko asiasta sinulle todella iloa, ja saako se todella sinut voimaan paremmin ja unohtamaan päivän rasitukset.

2. Itsensä pälkähästä päästäminen tai asioiden väliin jättäminen

Jos olo on kurja, ihmismieli on taipuvainen keksimään vaikka mitä, että jokin ikävältä tuntuva velvollisuus olisi vältettävissä. ”Olen väsynyt, en jaksa lähteä tänään lenkille.” Kannattaa kuitenkin miettiä, onko sittenkään järkevää luistaa jostakin aiemmin tekemästä päätöksestä itsensä palkitsemisen vuoksi. Nimittäin päätöksessä pysyminen kohottaa itsetuntoa ja parantaa mieltä jopa enemmän, kuin päätöksistä lipsuminen. Miten ylpeä voitkaan olla itsestäsi, kun kehnosta päivästä huolimatta sait lähdettyä lenkille tai muistit noudattaa dieettiäsi, vaikka houkutus oli lähellä!

3. Puhelimen kiinni pitäminen ja eristäytyminen

Kun maailma oikein murjoo, tekee mieli katkaista välit ulkomaailmaan, jättäytyä yhteiskunnan ulkopuolelle ja linnoittautua kotiin, mieluiten jopa peiton alle. Eristäytyminen ei kuitenkaan usein ole ratkaisu ongelmiin – itse asiassa yksinäisyys voi jopa pahentaa ongelmia, kun asioita alkaa vatvoa itsekseen ja ne menettävät mittasuhteensa. Kannattaa kuitenkin muistaa, että läheisten seura piristää yleensä aina. Ota yhteyttä ystäviin tai perheenjäseniin, vaikka masentaisikin.

4. Raivoaminen kun oikein suututtaa

On totta kai terveellistä purkaa tuntojaan, kun kiukuttaa, suututtaa tai itkettää. Joskus tunteiden näyttäminen menee kuitenkin yli, jolloin tunnepuuskasta ei seuraa kuin pahaa mieltä itselle ja ympäristölle. Jokaiselle vastaantulijalle ei kannata räjähtää, kun huono päivä sattuu kohdalle. Vihaa, surua ja aggressiota voi purkaa muillakin tavoin kuin päästämällä raivokohtauksen ulos saman tien ja sensuroimattomana. Joskus kannattaa hetki puhaltaa – ja todeta, että pääsin raivon yli kerrankin ilman suurta kohtausta.

5. Koko päivän notkuminen yöpaidassa

Aina ei tarvitse suorittaa. Mikä sen ihanampaa kuin lojua kotona yövaatteissa ja antaa tukan harittaa. Usein luulemme, että käyttäydymme tietyllä tavalla tunteidemme vuoksi. Asian voi kuitenkin kääntää niin, että tunnemme asioita tietyllä tavalla käytöksemme vuoksi. Joskus yöpaitapäivä piristää, ja antaa meille tarvitsemaamme lepoa. Voi kuitenkin olla, että jos olemme jo valmiiksi masentuneita, lamaantuneita, ahdistuneita ja väsyneitä, pukeutumatta jättäminen vain vahvistaa kurjaa oloa. Huonoimpanakin päivänä kannattaa yrittää saada päivävaatteet päälle. Ja kun kerran nousit jo sängystä, mitä jos sijaisit sen samalla vaivalla?

6. Itsensä palkitseminen alkoholilla

Alkoholi vaikuttaa ihmisiin eri tavoin. Vaikka et olisikaan alkoholiongelmainen, saattaa kyseinen kemikaali silti viedä sinua onnellisuuden sijasta alamaihin. Yksi drinkki saattaa piristää, mutta se saa usein sinut ottamaan toisen – ja pian huomaatkin olevasi väsähtänyt, ehkä masentunut ja hiprakassa. Alkoholi ei ole ratkaisu ongelmiin. Kokeile etsiä itsellesi jokin toinen rentoutumiskeino, joka ei aiheuta piilevääkään riippuvuutta.

0 kommenttia

Kommentoi

Löydä lisätietoa hakusanalla

Mitä seuraavaksi?

Verkkovastaanotto

Kysy lääkärin mielipidettä kätevällä etävastaanotolla. Mikäli et tarvitse vastausta heti, lähetä kysymys jollekin kymmenistä Terve.fi:n asiantuntijoista.

Varaa aika lääkärille

Varaa aika lääkärin tai muun terveydenhuollon ammattilaisen vastaanotolle:

Lisää uusi kommentti

Lähettämällä tämän lomakkeen hyväksyt Mollomin tietosuojalausekkeen.