Kuinka voin nukkua paremmin?

Haluaisitko nukkua paremmin ja herätä aamulla virkeämpänä? Kannattaa aloittaa varovasti - kokeile yhtä asiaa kerrallaan, ja laita sen vaikutukset ylös. Vaihda seuraavaan vinkkiin viikon tai kahden kuluttua, jotta ehdit nähdä tulokset selkeästi. Muista myös pitää unipäiväkirjaa, johon pystyt helposti laittamaan huonon yön syitä ylös ja pidemmän ajan kuluttua vertaamaan eri viikkojen unta. Unesi pitäisi parantua asteittain.

Tässä on muutamia Revolutionhealth.comin vinkkejä parempaan uneen. Jos nämä neuvotkaan eivät auta, kannattaa kääntyä lääkärin puoleen.

Ruoat ja juomat:

  • Älä käytä liikaa kofeiinituotteita. Vältä kahvia, teetä, suklaata ja muita kofeiinia sisältäviä elintarvikkeita. Jos juot kahvia tai teetä, nauti kahvisi viimeistään neljä tuntia ennen nukkumaanmenoa.
  • Älä juo alkoholia myöhään illalla. Saatat nukahtaa paremmin, mutta alkoholi aiheuttaa yöllisiä heräämisiä. Kannattaa käyttää alkoholia mahdollisimman vähän - miehille riittävä määrä on kaksi annosta päivässä, naisille yksi.
  • Älä syö raskasta ateriaa ennen nukkumaanmenoa. Kevyt iltapala sen sijaan voi auttaa nukahtamiseen.
  • Älä mene sänkyyn janoisena. Juo lasi vettä ennen nukkumaanmenoa, mutta älä sen enempää - ellet halua käydä yöllä turhaan pissalla.

Terveelliset tavat:

  • Mene joka päivä suunnilleen samaan aikaan nukkumaan.
  • Herää joka päivä samaan aikaan (myös viikonloppuisin), vaikket olisi nukkunut yöllä hyvin.
  • Pyri saamaan liikuntaa päivittäin. Ei kuitenkaan kannata harrastaa liikuntaa 3-4 tuntia ennen nukkumaanmenoa (eikä ainakaan myöhemmin), sillä unensaanti saattaa vaikeutua.
  • Ulkoillessasi pyri saamaan mahdollisimman paljon auringonvaloa, varsinkin aamuisin ja päivisin.
  • Ratkaise ongelmat päivällä. Älä vie niitä mukanasi sänkyyn.
  • Tee rentouttavia asioita ennen sänkyyn menoa. Lue, kuuntele musiikkia, käy kylvyssä tai vaikkapa meditoi. Pääasia on, että teet jotain, mikä on rentouttavaa ja mistä nautit.

Sängyssä:

  • Varaa sänky nukkumiselle ja seksille. Voit lukea sängyssä, jos se auttaa sinua nukahtamaan, mutta television katsominen on kiellettyä.
  • Nuku sängyssä, jossa mahdut liikkumaan. Riittävän leveässä sängyssä nukut rennommin ja paremmin.
  • Jos jokin ääni häiritsee sinua, hiljennä se tai peitä ääni matalalla huminalla, esimerkiksi tuulettimella.
  • Säädä lämpötila niin, että huoneessa on hieman viileää. Laita kaikki mahdolliset valot pois päältä.
  • Hanki asianmukainen peitto ja tyyny. Kokeile eri vaihtoehtoja ja valitse paras. Erityisesti tyynyllä voi olla suuri merkitys unen saamisessa.
  • Harkitse lasten ja lemmikkien päästämistä sänkyyn. He voivat tuoda turvallisuutta ja hellyyttä petiin, mutta yleensä heidän unirytminsä poikkeaa sinun rytmistäsi. Se voi johtaa yöllä heräämiseen tai heräämiseen liian aikaisin.

Vielä muutama:

  • Älä ota nokosia, sillä ne sekoittavat pahasti unirytmin.
  • Älä polta tupakkaa. Tai jos poltatkin, älä tee sitä ennen nukkumaanmenoa äläkä yön aikana. Nikotiini on stimulantti, joka voi pitää sinut hereillä.
  • Älä yritä väkisin saada unta. Jos olet pyörinyt sängyssä yli 20 minuuttia, nouse ylös ja mene toiseen huoneeseen esimerkiksi lukemaan tai tekemään muuta rentouttavaa niin pitkäksi aikaa, että sinua nukuttaa taas.

0 kommenttia

Kommentoi

Löydä lisätietoa hakusanalla

Mitä seuraavaksi?

Verkkovastaanotto

Kysy lääkärin mielipidettä kätevällä etävastaanotolla. Mikäli et tarvitse vastausta heti, lähetä kysymys jollekin kymmenistä Terve.fi:n asiantuntijoista.

Varaa aika lääkärille

Varaa aika lääkärin tai muun terveydenhuollon ammattilaisen vastaanotolle:

Lisää uusi kommentti

Lähettämällä tämän lomakkeen hyväksyt Mollomin tietosuojalausekkeen.