10 lapsen nukutusvinkkiä

MAINOS: Edulliset tuotteet Hyvinvoinnin Tavaratalosta

Tutustu Suomen suurimman terveyden ja hyvinvoinnin verkkokaupan valikoimaan:

Outletissa lisäksi tuotteita todella edulliseen hintaan.

Useimmilla vanhemmilla on kerrottavanaan mitä erilaisempia sotatarinoita lastensa nukutushetkistä. Joku istuu sängyn vieressä, joku nukuttaa viereen, joku paijaa, joku keinuttaa uneen, joku lähtee jopa auton rattiin, jotta lapsi nukahtaisi takapenkille. Keinoja on monia, mutta tavoite kaikilla varmasti sama; nukutus ilman taistelua.

Asiantuntijoiden mukaan avain oikeaoppiseen nukutusrutiiniin on rajojen asettaminen lapsen tarpeiden ja halujen välille. Lapsi tarvitsee hetken aikaa vanhemman kanssa ja hyvät yöunet. Ongelmia syntyy, kun vanhempi taistelee järjen ja tunteiden kanssa nukutustilanteessa.

Ohessa 10 vinkkiä, miten nukutusrutiinit ja rituaalit voivat helpottaa lapsen nukkuumaanmenoa.

1. Laita lapsi tarpeeksi ajoissa nukkumaan

Monet vanhemmat antavat lapsen valvoa, jos tämä ei näytä väsyneeltä. Tämä on suuri virhe, sillä jos lapsi yliväsyy, alkaa hänen elimistössään kehittyä stressihormonia (kortisoli), mikä vaikeuttaa rauhoittumista ja aiheuttaa yöheräilyä.

2. Pidä kiinni lapsen nukkumaanmenoajoista

Lapsen nukuttamisessa johdonmukaisuus on hyvin tärkeää. Tämä tarkoittaa sitä, että nukkumaanmenoajan tulisi olla aina sama riippumatta siitä onko kyseessä viikonloppu tai kesäloma. Epäsäännöllinen nukkuminen muuttaa lapsen unirytmiä.

3. Anna lapsen rauhoittua ennen nukkumaanmenoa

Kaikki lapsen aktiviteetit pitäisi rauhoittaa ½ – 1 tuntia ennen nukkumaanmenoa. Jos aikuinen ei pysty menemään nukkumaan suoraan kiireen ja touhun keskeltä, ei myöskään voi olettaa että lapsi pystyisi.

4. Luo nukkumaanmenohetken ympärille rutiini

Rutiini voi olla esimerkiksi suihku, hampaat, satu ja sänkyyn. Iltatoimet on hyvä aloittaa viimeistään puolta tuntia ennen kuin haluat lapsesi nukkuvan. On tärkeää, että lapsi voi ennakoida iltatoimet. Tee samat asiat joka ilta samassa järjestyksessä.

Ajan myötä pelkkä iltatoimien tekeminen tekee lapsen uneliaaksi. Se toimii myös toisin päin; kun lapsi alkaa kyselemään pesun ja sadun perään, tiedät että hän on väsynyt.

5. Anna lapselle vaihtoehdot

Tee lapselle yksinkertaisia kyllä/ei – kysymyksiä. Avoimet kysymykset vain turhauttavat molemmat. Vaihtoehtoja on useita: haluatko hyppiä vai kävellä kylpyhuoneeseen? Haluatko vihreän vai sinisen yöpaidan? Haluatko lukea kaksi vai kolme satua? Haluatko kolme vai viisi suukkoa?

6. Ota johto ja aseta rajat

Lapset haluavat meidän pyörittävän showta. Taaperon kehitysprosessiin kuitenkin kuuluu tämän säännön sinnikäs testaaminen. Tehtävänämme on asettaa terveet rajat lapsellemme, sillä lapsi tuntee turvallisuutta tietäessään, että joku ne hänelle asettaa.

7. Tarjoa lapselle korvike nukahtamisvaiheeseen

Nukkumaanmeno tarkoittaa eroa vanhemmista ja se saattaa olla lapselle rankkaa. Auta lastasi sopeutumaan tarjoamalla hänelle jotain, mikä rauhoittaa hänet sinun lähdettyä huoneesta. Vie lapsi vaikka kauppaan ja ostakaa yhdessä äiti-nalle (tai mikä tahansa vastaava). Äiti- nalle voi olla mukana ruokahetkillä, suihkussa ja iltasadulla. Nukkumaan mentäessä lapselle voi sanoa esim. ”äiti lähtee nyt huoneesta, mutta äiti-nalle on täällä sinun kanssasi”.

8. Luo lapselle mukava nukkumaympäristö

Erityisesti vanhempien lasten kohdalla on hyvä pitää kaikenlaiset häiriötekijät kuten TV, videopelit, kännykät ja tietokoneet makuuhuoneen ulkopuolella. Sinun on vaikea kontrolloida niiden käyttöä, kun olet sulkenut huoneen oven.

9. Opeta lapsi nukahtamaan itsekseen

Kaikki vanhemmat tietävät, että tämä on kaikkein haastavin tehtävä. Suurin osa uniongelmista johtuu kuitenkin kyvyttömyydestä nukahtaa yksin. Kevyessä univaiheessa lapsi alitajuisesti tarkistaa onko olosuhteet edelleen samat, kuin nukkumaan mennessä. Jos vanhempi oli vieressä lapsen nukahtaessa, hän olettaa vanhemman olevan siinä myös herätessään.

Ongelma ei kuitenkaan ole heräily vaan se, että lapsi ei välttämättä pysty enää nukahtamaan itse uudelleen, jolloin hän herättää sinut avuksi.

10. Ole johdonmukainen

Käsiteltäessä uni- ja nukahtamisongelmia, monet vanhemmat onnistuvat hienosti pitämään rutiinin yllä useita päiviä ja sitten luovuttavat. Lapsi on saattanut itkeä minuutin liian pitkään, jotta vanhempi on luovuttanut. Milloin mikäkin syy on tullut pilaamaan hyvän rytmin.

Vanhemman reaktioiden johdonmukaisuus on avain kaikkeen. Asian voi ajatella vaikka niin, että vanhempi on pelikone, jota lapsi pelaa; kolikko – ei mitään, kolikko – ei mitään, kolikko – VOITTO 10 €! Jee, lapsi ajattelee, yritän tuota uudestaan!

Lähes koskaan uusi nukutusrutiini ei toimi yhdessä illassa, vaan vaatii pitempiaikaisen sitoutumisen. Ei haittaa vaikka oletkin eksynyt raiteilta nukutustekniikassa, kunhan pysyt päätöksessäsi. Mitä johdonmukaisempi olet, sitä nopeammin homma onnistuu!

Aiheesta kirjoitti WebMD 01.04.2007 artikkelissaan ”Make your kids bedtime battle-free”

0 kommenttia

Kommentoi

Löydä lisätietoa hakusanalla

Mitä seuraavaksi?

Verkkovastaanotto

Kysy lääkärin mielipidettä kätevällä etävastaanotolla. Mikäli et tarvitse vastausta heti, lähetä kysymys jollekin kymmenistä Terve.fi:n asiantuntijoista.

Varaa aika lääkärille

Varaa aika lääkärin tai muun terveydenhuollon ammattilaisen vastaanotolle:

Lisää uusi kommentti

Lähettämällä tämän lomakkeen hyväksyt Mollomin tietosuojalausekkeen.