Kauneus & Terveys

Hula hula! Helppo ja hauska treeni voimavanteella

Joko osaat pyörittää voimavannetta? Tätä tehokkaampaa keskivartalotreeniä on vaikea löytää. Fitness-valmentaja Ida Jemina Kujanpää näyttää mallia!

Voimavanteen pyöritys on tehokasta keskivartalotreeniä. Vasta-alkajakin saa nopeasti juonesta kiinni. Helsingin yliopiston tutkimuksessa huomattiin, että päivittäinen 13 minuutin hulailu 1,5 kilon vanteella vähensi kehon rasvaa ja kasvatti lihasmassaa.

Harjoittele 3 kertaa viikossa. Lämmittele pyörittämällä vannetta molempiin suuntiin. Tee jokaista liikettä 2 minuuttia.

Staattinen kyykky

Liike tuntuu vatsa- ja ­jalkalihaksissa.

  1. Seiso hartioiden levyisessä haara-asennossa ja pyöräytä vanne liikkeelle.
  2. Laskeudu alas koukistaen polvia.
  3. Pysy staattisessa kyykyssä ja pyöritä vannetta lantiolla 2 minuuttia.

Napautus eteen

Liike kehittää kehonhallintaa ja vahvistaa keskivartalon lihaksia.

  1. Pyöritä vannetta normaalisti.
  2. Vie jalka eteen ja kosketa päkiällä lattiaa. Palaa lähtö-asentoon. Jatka vanteen pyöritystä.
  3. Askella jalka kerrallaan omaan tahtiin tai vuorojaloin.

Yhdellä jalalla!

Liike kehittää tasapainoa ja tuo hulailuun haastetta.

  1. Pyöräytä vanne liikkeelle.
  2. Koukista toinen jalka ilmaan ja pyöritä samalla vannetta.
  3. Yritä pitää tasapaino ja vaihda välillä jalkaa.

Vinkki! Haasta itsesi tekemällä liikkeet toiseen pyörityssuuntaan.

Juoksujalkaa

Liike nostaa treenin tehoa ja sykettä.

  1. Pyöritä vannetta.
  2. Juokse paikoillasi ja yritä pitää vanne liikkeessä vyötäröllä.

Vatsalihaskierto

Liike tuntuu kyljissä ja vatsalihaksissa.

  1. Asetu istumaan jalat koukussa. Nojaa hieman taaksepäin. Tartu vanteesta molemmin käsin.
  2. Vie vanne puolelta toiselle kiertäen keskivartaloa. Tee liikettä 2 minuuttia.

Ida Jemina Kujanpää on fitnessvalmentaja. Lue hänen blogiaan: blogit.terve.fi/idajemina

Juttu on julkaistu Kauneus & Terveys -lehdessä 5/2020.

Julkaistu: 7.4.2020