Kauneus ja Terveys

Rytmihäiriöt ja kofeiini

Työterveyslääkäri

Antto Kajava
Julkaistu: 1.6.2006

Kysymys:

Olen liikunta-alalla töissä ja treenaan itsekin paljon, usein kaksikin kertaa päivässä työhön liittyvän liikunnan lisäksi. Saan treenien välillä usein rytmihäiriöitä, jotka tuntuvat muljahduksina ja vatsanpohjan putoamisen tunteena.

Olo voi myös hetken olla vähän irtaantunut. Juon aika paljon light-colajuomia ja kahvia väsymyksen ehkäisemiseksi. Mahtaisiko kofeiini jotenkin herkistää rytmihäiriöille? Käsittääkseni levossa tapahtuvat rytmihäiriöt eivät ole vaarallisia, mutta mielelläni ehkäisisin niiden syntymistä.

Näytä vastaus

Vastaus:

Rytmihäiriöt ovat varsin yleinen lääkärikäynnin syy, ja suurin osa niistä on vaarattomia. Vaarallisia piirteitä rytmihäiriöissä ovat niiden liittyminen selkeästi huonontuneeseen suorituskykyyn tai pyörtymisiin, tajunnan menetykseen. Samoin lähisukulaisten oudot äkkikuolemat voivat viitata rytmihäiriön vaarallisuuteen. Juuri pyörtymiset voivat olla huolestuttava merkki. Tällöin on paikallaan pyytää aina sydänspesialistin mielipide. Tärkeimpiä tutkimuskeinoja ovat rasitussydänfilmi ja sydämen pitkäaikaisrekisteröinti eli Holter-tutkimus. Tietyt piirteet EKG-nauhassa ja rytmihäiriöiden lisääntyminen rasituksessa ovat merkkejä mahdollisesta isommasta ongelmasta. Myös sydämen kaikukuvaus saattaa olla tarpeellinen.

Keskeistä on ensinnäkin arvioida EKG:n perusteella, ovatko rytmihäiriöt eteis- vai kammioperäisiä. Kummassakin rytmihäiriötyypissä on sekä merkityksettömiä että vaarallisempia vaihtoehtoja.

Eteisperäisissä yksi tavallisimmista on eteisvärinä, jonka potilas kokee epätasaisena rytminä ja mahdollisesti huonontuneena suorituskykynä. Tämän rytmihäiriön riski on hyytymien syntyminen eteisissä. Nämä voivat aiheuttaa esimerkiksi aivoveritulpan. Eteisvärinä voi ikävä kyllä olla oireeton. Eteisperäiset nopealyöntikohtaukset taas ovat useimmiten ainoastaan ikävän tuntuisia, mutta vaativat toki nekin päivystysluonteisen hoidon eli rytmin kääntämisen. Jos eteisvärinätapaus kestää kauemmin kuin kaksi vuorokautta, veri on ohennettava ennen rytminsiirtoa. Eteisperäinen nopealyöntisyyskohtaus alkaa kuin iskusta ja loppuu samalla tavalla. Sen saa usein loppumaan, jos vetää keuhkot täyteen ja kumartuu ponnistaen voimakkaasti. Samoin kaulan sivun hierominen voi katkaista kohtauksen.

Niin sanotut extrasystoliat, ylimääräiset lyönnit, ovat yleensä vaarattomia. Ne voivat saada alkunsa niin eteisistä kuin kammioistakin. Ne ovat yleensä täysin vaarattomia ja varsin yleisiä. Potilas kuvaa usein tunteen, että sydän muljahtaa, kääntyy ympäri. Niihin liittyy usein pitkä lyöntiväli, jonka jälkeen sydän lyö kerran voimakkaasti. Niiden ajoittuminen suhteessa edelliseen normaaliin lyöntiin EKG-nauhalla ratkaisee niiden vaarallisuuden. Jos se osuu edellisen lyönnin niin sanotun sydänlihaksen sähköisen palautumisvaiheen päälle, voi tilanne joskus johtaa vaaralliseen kammioperäiseen nopealyöntisyyskohtaukseen.

Olet oikeassa, että todennäköisesti rytmihäiriösi ovat vaarattomia. Esimerkiksi kofeiini, krapula ja väsymys voivat lisätä niitä. Kohdallasi kannattaa selvityttää rytmihäiriöiden luonne varmuuden vuoksi jo liikunnallisen ammattisikin takia.

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kun lähetät kysymyksen asiantuntijoille, toimitamme ne eteenpäin nimettöminä. Vastauksia julkaistaan Apu Terveys -lehdessä Klinikka-sivuilla. Kaikkiin kysymyksiin emme valitettavasti voi vastata. Käsittelemme viestiäsi luottamuksellisesti. Poistamme sen 2 kuukautta vastaanottamisen jälkeen. Emme kerää tai säilytä mitään tietoja viestien lähettäjistä.