Kauneus & Terveys

Miksi vatsani turpoaa?

Anette Palssa

TtM, ravitsemusterapeutti

Anette Palssa

Kysymys:

Olen kärsinyt pitkään erilaisista vatsaoireista. Ruokailun jälkeen vatsaani kerääntyy ilmaa ja kärsin kovasta turvotuksesta.

Näytän siltä kuin olisin viimeisilläni raskaana. En kuitenkaan ole.

Voisiko kyse olla ruoka-aineallergiasta? Suvussa ei ole keliakiaa. Laktoositon ruokavalio ei auta.

Kuinka ryhtyisin selvittämään, mitkä ruoat mahdollisesti aiheuttavat oireeni?

Näytä vastaus

Vastaus:

Oireesi kuulostavat ärtyvän suolen oireyhtymältä (IBS), joka on toiminnallinen vatsavaiva.

Toistuvien ja pitkittyneiden suolisto-oireiden kohdalla on tärkeää kuitenkin ensin sulkea pois muiden sairauksien mahdollisuus.

Esimerkiksi keliakia ja tulehdukselliset suolistosairaudet saattavat oireilla hyvin samalla tavalla kuin ärtyvä suoli. Olisikin tärkeää, ettei IBS-diagnoosia tehdä ilman, että tutkitaan, ettei kyse ole muusta sairaudesta.

Jos näin on tehty ja IBS todettu, oireita voidaan hoitaa ruokavaliolla eli vähentämällä fodmap-hiilihydraatteja määräajaksi, yleensä 6–8 viikoksi.

Sen jälkeen on tärkeää laajentaa ruokavaliota ja kokeilla, mitkä ruoka-aineet aiheuttavat oireita ja millä määrällä. Turhia ja liian tiukkoja ruokavaliorajoituksia kannattaa välttää, koska se vaikuttaa epäedullisesti suoliston bakteerikantaan ja sitä kautta terveyteen.

On tärkeää kiinnittää huomiota myös ateriarytmiin, ruokailunopeuteen sekä kuitujen ja nesteen saantiin.

Jos kärsii ärtyvästä suolesta, tyypillisiä oireiden aiheuttajia ovat ruis, vehnä, ohra, sipulit, punajuuri, maa-artisokka, palkokasvit, laktoosi, omena, päärynä, vesimeloni sekä isot kivelliset hedelmät kuten aprikoosi, nektariini, persikka, luumu ja avokado. Myös sokerialkoholit, ksylitoli ja sorbitoli, voivat aiheuttaa oireita.

Näiden sijaan kannattaa suosia esimerkiksi kauraa, tattaria, riisiä, kvinoaa, mustikkaa, mansikkaa, sitrushedelmiä, banaania, hunaja- tai cantaloupemelonia, laktoosittomia maitotuotteita, porkkanaa, salaatteja, tomaattia, kurkkua ja paprikaa.

Vaikka oireet tulevat heti ruokailun jälkeen, niiden aiheuttaja ei ole edellinen ateria, vaan jopa edellisen päivän syömiset vaikuttavat oloon.

Jotta IBS-ruokavalio ei jää liian yksipuoliseksi, kannattaa kääntyä asiaan perehtyneen ravitsemusterapeutin puoleen. Häneltä saat myös vinkkejä ruokavalion toteuttamiseen. Lisää ärtyvästä suolesta ja sen hoidosta ruokavalion avulla voit lukea tervevatsa.fi-sivustolta.

Myös muut elintavat vaikuttavat vahvasti siihen, kuinka voit. Yleisesti suolistovaivojen takana on liian vähäinen kuitujen ja kasvisten syöminen, epäsäännöllinen ateriarytmi, liikunnan vähyys, stressi ja riittämätön uni. Kannattaa pohtia myös näitä asioita omassa elämässä.

Julkaistu Kauneus & Terveys -lehdessä 2/2019.

Julkaistu: 29.3.2019

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kun lähetät kysymyksen asiantuntijoille, toimitamme ne eteenpäin nimettöminä. Vastauksia julkaistaan Kauneus ja Terveys -lehdessä Klinikka-sivuilla sekä terve.fi:ssä. Kaikkiin kysymyksiin emme valitettavasti voi vastata. Käsittelemme viestiäsi luottamuksellisesti. Poistamme sen 2 kuukautta vastaanottamisen jälkeen. Emme kerää tai säilytä mitään tietoja viestien lähettäjistä.