Terve.fi

Jalkojen voimattomuus ja painonnousu

Ilkka Kuisma

Sisätautien ja yleislääketieteen erikoislääkäri

Ilkka Kuisma

Kysymys:

Olen 35-vuotias, 193cm / 103kg kokoinen, lymfoblastista lymfoomaa, gastrinoomaa ja epilepsiaa sairastava mies. Lymfooma on todettu kesällä –06, gastrinooma –83 ja epilepsia –98. Gastrinooma on rauhallinen ja on pysynyt sellaisena kymmenisen vuotta seuraavan lääkityksen ansiosta: Nexium 40mg 1+1, Introna 5 milj. IU joka toinen päivä ja Sandostatin LAR 30mg kerran kuussa. Epilepsia on myös ollut varsin rauhallinen Trileptal 450 + 600 mg – lääkityksen ansiosta. Tajuttomuus-kouristelu kohtauksia on ollut kaiken kaikkiaan 4 –5, josta kuitenkin viimeisin viikko sitten (tällöin Trileptalin ilta annostus oli 450mg, mikä liittyi lääkityksen purkuyritykseen). Lymfoomaani on hoidettu kaikkiaan 53 viikkoa intensiivisin sytostaatti + sädehoidoin ja senkin tila on ainakin nyt rauhallinen. Hoidon ajan olin käytännöllisesti kokoajan osastohoidossa. Ylläpitolääkityksenä menee kuitenkin vielä Prednisolon 10mg sekä kuutena päivänä viikossa Merkaptopurin 75mg ja kerran viikossa Trexan 30mg, Syklofosfamid 600mg. Kuuden viikon jaksoissa Prednisolon annostus nostetaan seitsemäksi päiväksi 120mg:a. Lisäksi mieliala lääkityksenä menee Zyprexa 10 mg ja Cipramil 40mg.

Kysymykseni liittyy painooni ja sen nousuun. Ennen lymfoomaan sairastumistani painoni oli 88 kg. Ruokahaluni on ollut kokoajan hyvä. Toinen ongelma on yleinen voimattomuuden tunne etenkin jaloissa. Tiedän, että olen lievästi ylipainoinen mutta johtuuko jalkojen voimattomuus siitä vai mistä ja miten asiaa tulisi tutkia ? Entä liittyykö painoni nousu osastojakson aikaiseen vähäiseen liikuntaan vai mikä on kortisoni lääkkeen osuus ?

Näytä vastaus

Vastaus:

Ylipainoa on kertynyt 15-17kg. Kortisonihoidolla on varmaan ollut osaltaan vaikutusta tähän. Liikkumisen määrä on suorassa suhteessa energian kulutukseen ja siis myös ylimääräisen energian määrään rasvakudoksessa. Jalkojen voimattomuus voi hyvinkin liittyä toisaalta lihaskuntoon ja siis liikunnan määrään, toisaalta ylimääräisiin kiloihin, joita lihakset joutuvat liikuttelemaan. Myös lääkkeet, esim. Trexan ja Trileptal, voivat väsyttää. Myös muut rankat hoidot lymfoomaan liittyen voivat yleisesti väsyttää. On kuitenkin hyvä merkki, että ruokahalu on pysynyt hyvänä. Kannattaa kiinnittää huomiota liikunnan lisäämiseen ja ruokavalioon, että saisitte painon taas normalisoitumaan. Sitä kautta varmaan jalkojen väsymysoireet vähenevät ja yleiskunto paranee.

Julkaistu: 14.3.2008

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kun lähetät kysymyksen asiantuntijoille, toimitamme ne eteenpäin nimettöminä. Vastauksia julkaistaan Kauneus ja Terveys -lehdessä Klinikka-sivuilla sekä terve.fi:ssä. Kaikkiin kysymyksiin emme valitettavasti voi vastata. Käsittelemme viestiäsi luottamuksellisesti. Poistamme sen 2 kuukautta vastaanottamisen jälkeen. Emme kerää tai säilytä mitään tietoja viestien lähettäjistä.