Terve.fi

Kestopigmentointi - 77283

Jaana Piesanen

Sairaanhoitaja, kosmetologi ja lymfaterapeutti

Jaana Piesanen

Kysymys:

Onko kestopigmentoinnista haittoja, tulehduksia tms. Kyse on kulmakarvojen ja rajauksien teko. Olen 68-vuotias ja minulla on diabetes, verenoainetauti sekä joukko muita ongelmia lähinnä nivelet. Syön kortisonia ja melko määrän muita lääkkeitä.

Näytä vastaus

Vastaus:

Hei

ja kiitos kysymyksestä!

Kestopigmentoinnissa harvoin esiintyy tulehduksia, mutta erilaiset tulehdusreaktiot ovat mahdollisia, vaikka tekijä olisi hyvin ammattitaitoinen ja itse toimenpide tehtäisiin hygieenisesti. Kestopigmentoinnissa väri siirretään neulan avulla ihoon ja näin ollen ihon pinta rikkoutuu. Diabetes saattaa hidastaa haavojen paranemista ja kortisonilääkitys saattaa niin ikään ohentaa ihoa, riippuen lääkkeen vahvuudesta. Myös muiden käyttämienne lääkkeiden ominaisuudet saattavat vaikuttaa kestopigmentointiin.

Tässä tapauksessa suosittelisin, että kävisitte muutamien kestopigmentointien tekijöiden vastaanotolla ja  pyydätte tarkempaa arviota henkilökohtaisesti, tärkeää on kertoa kestopigmentoijalle lääkkeet ja sairaudet. 

Tämän jälkeen mielestäni olisi hyvä varmistaa toimenpiteen turvallisuus omalla lääkärillänne. 

Julkaistu: 23.7.2014

Kysy ja asiantuntijamme vastaavat

Kun lähetät kysymyksen asiantuntijoille, toimitamme ne eteenpäin nimettöminä. Vastauksia julkaistaan Kauneus ja Terveys -lehdessä Klinikka-sivuilla sekä terve.fi:ssä. Kaikkiin kysymyksiin emme valitettavasti voi vastata. Käsittelemme viestiäsi luottamuksellisesti. Poistamme sen 2 kuukautta vastaanottamisen jälkeen. Emme kerää tai säilytä mitään tietoja viestien lähettäjistä.